De Maasai - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De Maasai - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De Maasai

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

11 Februari 2012 | Tanzania, Same

Zo'n 40% van de patiënten in het ziekenhuis behoren tot de Maasai, een herdersvolkje dat alleen in Kenia en Tanzania leeft. Ze drijven kuddes vee voort, vooral koeien en geiten. Je herkent ze direct aan hun typische klederdracht, een rode en een paarse doek. Ze dragen sandalen, gemaakt van autobanden. Maar het meest typische in hun voorkomen zijn de grote gaten in hun oreen,waardoor hele lange, dikke kraaltjeskettingen hangen. Verder missen ze de twee onderste voortanden, nl is makkelijk als er antidotum voor slangebeten toegediend moet worden. Verder hebben ze altijd een stok in de ene hand, omdat ze grote afstanden lopen en om het vee bij elkaar te houden. Maar die stok nemen ze ook mee de ziekenzaal in. In de andere hand hun trots, het mobieltje en wat los geld. Van heinde en ver komen ze dan hun familielid naar het ziekenhuis brengen. Dit pas nadat ze het eerst zelf hebben proberen te genezen. Dit gebeurd door de lokale genezer, maakt veel sneetjes in de buik, smeert er kruiden in en dan maar bidden. Meer dood dan levend bereiken deze patiënten dan het ziekenhuis. Deze week al een meisje in coma, al dagen nu en een kind van 10jr na een krokodillenbeet. Overigens kennen ze geen ondergoed, ook de babys geen luiers, verder geen details. Ze spreken hun eigen taaltje,verstaan vaak geen Swahili. Zijn één grote familie van elkaar en drinken melk recht van de koe en ook bloed. Eens per week is het veemarkt hier in de buurt waar ze hun vee verhandelen. Daarna doen ze er 3 dagen over om weer naar huis te wandelen, dan draaien ze wrer om voor de markt. Ze hebben wel hutjes, gebouwd door de vrouwen. De mannentaak is het vee te hoeden en veel kindertjes te maken..

• 11 Februari 2012 - 14:36

Anja Simons:

Hoi Margot,

Weer een leuk verhaal uit Afrika!
    De Maaisai hebben we natuurlijk een beetje op TV kunnen volgen.
    Nog proficiat met je 25 jarig jubileum bij de hockeyclub!! Was afgelopen donderdag aanwezig en las later dat ook jij tot de jubilarissern behoorde.
    Proficiat. Anja

• 11 Februari 2012 - 16:26

Yves Vos:

Hoi Margot,

hier vanuit een nu nog koud Nederland een berichtje. Vandaag de Molentocht mogen schaatsen en morgen naar het noorden.
    Paul K. ook al veel geschaatst en Peter zoals je weet in 3 dagen de elfstedentocht.
    Veel succes komende week met je broers in Afrika. Maak er een fantastische tijd van..

Gr. Yves

Pleun is nog even aan het werk en heeft dit dus nog niet gelezen..

• 11 Februari 2012 - 18:08

Harrie En Greetje:

hoi margot, dat is andere koek dan goirlese mannen en je beschrijft ze niet eens. het schijnt toch dat masai mannen heeeel mooi zijn. het siert je dat je er niet voor gevallen bent.

• 11 Februari 2012 - 18:39

Dorien:

Leuk om iets te lezen over wat je zelf gezien en ervaren hebt. Wij zijn in zo'n hut geweest van de masaai ,het wemelt er van de vreemde insecten,rook van het vuurtje op de grond en een piepkleine slaapplaats in de hoek!Een wereld apart. En jij verzorgt ze Margot! Mooi!

• 12 Februari 2012 - 00:11

Mieke K:

Hoi Margot

Zo te lezen ben je erg aan het genieten van alle indrukken.. Erg leuk dat wij mee mogen genieten..
    Kijk weer uit naar de volgende foto's en verhalen..
    Liefs Mieke

• 12 Februari 2012 - 10:50

Berthe:

Hallo Margot,
    Leuk, steeds weer die impressies van alles wat op je pad komt. Ik ben een trouwe lezer, veel groetjes uit Goirle.

• 12 Februari 2012 - 11:52

Bernie:

hi margot,

zondagochtend en nu mijn achterstand van al je verhalen in gehaald. k'ben stil uiteraard weet je dat het bedroevend is met de gezondheidszorg in de afrikaanse landen. ergens zit dat in je achterhoofd nu met de neus op de feiten gedrukt door het lezen van je verhalen. kindergeneeskunde is luxe geneeskunde van de westerse wereld. je moet een creatieve geest hebben en inventief zijn om je in het warme afrika dagelijks staande te houden. contrasten te over: het kind in coma en het aanraken van de huid en een glimlach. het holland huis kan dan een aangename afwisseling zijn. wohw de masai een bijzonder en mooi volk. de foto's van de kinderen in de school zijn illustratief voor dat er toch volop genoten wordt, inderdaad survival of the fittest.
    hier is het nog steeds koud en ongelovelijk droog. sóchtends mn haar kammend denk ik heeft geen zin sprigt alle kanten op. toch maar weer een dag niet wassen, want een kloder vet in smeren is ook weer zo wat. vorige week gezellig gewandeld bij de bokkerijders. nee niet geschaatst, kan je niet verwachten van een zuidafrikaan. ik ben je broer en schoonzus nog tegen gekomen. als het goed is zijn ze nu bij je en geniet je met familie om je heen. de elfstedentocht is helaas niet door gegaan. nederland heeft weer een week op zn kop gestaan in de band van de tocht der tochten maar ze durfden het niet aan ondanks alle kou was het ijs op somminge plekken niet dik genoeg. heb me nooit gerealiseerd dat tijdens zo'n tocht het ijs dunner wordt. zo werd verteld dat aan het eind van de vorige elfstt het ijs op sommige plekken nog maar 4 cm was. efin ik had al genoten van de tocht op tv de film de hel van 63 was geweest. prachtige nederlandse film over de elfstt van 63.
    maf he dat er zoveel temp verschil zit.
    ik mis je hier, tís al een keer mis gegaan met een wedstrijd niet op teamers gekeken. de kroeg haal ik niet. he lauverd geniet ervan en eh ik lees je verhalen wel weer en zal wat sneller reageren
    dikke knuf b

• 12 Februari 2012 - 21:17

Ingrid Ghering:

hoi margot,
    wat indrukwekkend om te lezen allemaal!
    Samen met Frans alles bekeken.
    Wat ben jij goed bezig zeg.
    Lijkt me heel boeiend en zinvol.
    Heel veel plezier daar en ook werk ze en daarnaast misschien ook verwerk ze.......
    groetjes Ingrid

• 13 Februari 2012 - 07:19

Mieke Van Bavel:

Hadie Margot,
    Van harte proficiat met je 25 jarig jubileum. Wat een tijd. Was niet op de vergadering, Was met Bernadette naar de film War Horse, schitterende film. Heel iets anders dat daar in het warme Tanzania werken, Knap hoor dat je dat kunt. Vanmorgen ligt hier ijzel op de weg. Het heeft geregend en op een bevroren grond.... niet fijn. geniet maar van het heerlijke weer. Lekker zomers.
    Groetjes mieke

• 13 Februari 2012 - 09:26

Marian Ohler:

Margot, o, o, wat maak jij allemaal mee!! Lees iedere keer met heel veel plezier jouw reisverslagen, echt indrukwekkend. En dan te bedenken dat wij ons hier de afgelopen tijd vooral bezig hebben gehouden met het wel of niet doorgaan van de Elfstedentocht....
    De foto's zijn ook echt geweldig. Blijf schrijven en fotograferen en bovenal doorgaan met je prachtige werk daar!
    Groetjes, Marian O.

• 13 Februari 2012 - 12:33

Anna-marie :

Hoi Margot,

Ik heb zojuist de laatste verslagen doorgelezen, moest nodig bijlezen, wat schrijf je veel en plezierig.
    Volgens mij geniet je met volle teugen en ben je je bewust van "this is Africa".
    Nog een fijne tijd en doe de groeten aan vincent, jantien, sjef en annelies.

• 13 Februari 2012 - 13:35

Jan Molkenboer:

Leuk verhaal over de Masai.
    Zijn er al plannen om naar Bambo te gaan?

Geniet van al je avonturen!
    Gr. Jan

• 13 Februari 2012 - 20:33

Peter Van Dinter:

hey Margot, onze ziekenhuis lijken op hotels in vergelijk met de sneetje makende medicijnman. Ikzelf na 40 jaar een onvrijwillig nachtje ter observatie 3 hechtingen en met 12wake-ups in het MCL> de 200 11steden solitair voltooid in een ouur hollandssssch landssschap wat je waarschijnlijk nog niet mist. Wij jouw wel, groetje Peter

• 15 Februari 2012 - 07:25

Sjef En Annelies:

We zijn weer terug in de kou.
    Leuk om jouw verhalen te lezen. We hebben het gezellig gehad, bij jou in Same.
    Groet vanuit Schiphol, ook van Vincent en Jantine.
    Geniet van de vakantie met jouw broers.

• 15 Februari 2012 - 08:48

Astrid De Cocq:

Beste Margot,

Echt heel leuk om je verhalen te lezen. Geen pampers lijkt me wel te helpen om de kinderen snel zindelijk te hebben ;-)
    Geniet er nog van....

• 15 Februari 2012 - 15:24

Nicole Eijkemans:

Hoi Margot,

Ik ben de juf van je neefje Stijn. Hij heeft volop verteld in de klas wat u allemaal aan het doen bent in Tanzania. We hebben gisteren ook een mooi pakket gemaakt voor de schooltjes bij u in de buurt en dat zal Paul meesjouwen...
    Nu hadden de kinderen in de klas eigenlijk nog wel wat vragen...
    1. Komen er bij de scholen ook weleens wilde/gevaarlijke dieren ? Zo ja wat doen ze dan ?
    2.Hoe ziet een schooldag van de kinderen daar er uit ?
    3. Wat is het meeste bijzondere wat u tot nu toe heeft mee gemaakt ?
    4. Hoe kijkt de lokale bevolking tegen u aan ? Blank en blond dat moet haast wel een attractie zijn daar ?

Ik hoop dat u ergens een keertje tijd heeft om onze vragen te beantwoorden, dit heeft natuurlijk geen haast...

Vriendelijke groeten,

Juf Nicole

• 15 Februari 2012 - 21:26

Henny En Dré:

Hi Margot, Mooi zijn de foto.s die je gemaakt hebt van die jonge moedertjes en allemaal zo prachtig zwart! Wat een belevenis en nu op safari met je broers, ze moeten wel omschakelen van -10 naar + 30. Zijn benieuwd naar je verhalen. Lieve groetjes, ta tante Henny