Mobile naar de Masai - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Mobile naar de Masai - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Mobile naar de Masai

Blijf op de hoogte en volg Margot

30 November 2013 | Tanzania, Moshi

Lang gewacht,maar om 12u mochten we mee met de mobile clinic naar masai-dorpjes. Prikpillen, anti-conceptiepillen en op ons verzoek 4x1 gros condooms (was nl. net een hele grote lading afgeleverd bij het zh)en wat vaccins ingeladen.
Bij een dispensary 2 verpleegkundigen opgehaald en na een uurtje rijden of road met een landcruiser van het groene kruis deze keer, kwamen we aan bij wat hutjes waar de jonge Masai-moedertjes al op ons zaten te wachten.
Als een SRV-man luid claxonerend langs de hutjes rijdend. Er werd een weegschaal aan een boomtak van de grote boom op het dorpsplein gehangen en de babies gingen in een draagzak aan de haak. De oudere kinderen gewoon twee handjes aan de haak.
Het regeringsprogramma schrijft voor dat kinderen onder de vijf jaar minstens op drie momenten gewogen moeten worden. Deze Masai-kinderen zagen er allemaal goed gevoed uit. Tot twee jaar drinken ze aan de borst, daarna veel koemelk (uit een hoorn) en ze eten veel vlees.
Het zijn herders. Ook werden ze gevaccineerd. Helaas alle anti-conceptie ging weer mee terug, ze wilden er niets van weten..

De Masai is gekleed in enkel paars en rode doeken. Die kunnen ze namelijk afgooien als er plotseling wilde dieren op hen afkomen. De leeuw bv zal zich dan störten op de doeken en niet op de persoon.
De babies dragen natuurlijk geen pampers en zijn dus vaak nat als je ze op schoot krijgt. Weten wij uit ervaring. Ook zeep hebben ze hier niet uitgevonden. ze hebben wel allemaal een Nokia.
Bij het vaccineren van de babies moesten de jonge moeders traantjes laten.

We zijn hier echtver van de bewoonde wereld op de Masai-vlakte, alleen rode zandpaden met struikgewassen en wat bomen. Plotseling stonden we aan een brede rivier en we werden gewaarschuwd voor krokodillen.
Kinderen worden hier met de schoolboot overgezet.

Plotseling een hevige tropische regenbui en iedereen verdween, geen baby meer te zien en we konden huiswaarts. Een erg leuke dag!

De stroom valt nog steeds vaak uit dus verhaaltjes op de site zetten valt niet mee.
We hebben het ook erg druk met al die visites en overal mee eten.

Inmiddels zitten we in Moshi, gezellig met z´n vijven.
Morgen vliegen we naar Zanzibar, om dan door te vliegen naar Pemba, als het lukt. Dat is echt een zeer moeilijk bereikbaar eilandje in de Indische Oceaan. Bijna geen toeristen. Erg groen en heuvelachtig zegt de Lonely Planet en je kunt er snorkelen.Het moet er prachtig zijn. Het ligt op de evenaar. Dus het volgende verhaaltje gaat over een prachtig tropisch eilandje, Maar waarschijnlijk is er geen internetcafe.
To be continued.
Marjo en Margot.

• 01 December 2013 - 08:41

Mieke:

Wat een heerlijke verhalen weer.. genieten!!
    Groetjes mieke

• 01 December 2013 - 10:07

Moeder:

Zit net je laatste verslag te lezen ik geniet ervan wordt zeker weer n boek. Gelukkig nu
    Per vliegtuig ipv bus hier mooie Sint avond geweest met de hele club dank voor je versje alle goeds en voorzichtig
    Groet moeder

• 01 December 2013 - 12:37

Pierre:

Zondagmorgen het zonnetje schijnt en dan is het tijd voor jou verslag te lezen Margot.
    Wat is het interessant om dat zo te volgen , Zelf nog nagenietend van mijn trip naar Indonesië vandaag al weer 2 weken thuis , kan ik me iets voorstellen van wat jullie allemaal mee maken .Ik vind het geweldig ,ja Margot dan leer je wel relativeren en besef je dat wij geen reden tot klagen hebben , en neem mij dan ook steeds voor niet meer te zeuren ha ha.
    Nou Dames ik wens jullie nog een heel fijne vakantie en tot hoors.

Gr. Margot
    Liefs Pierre.

• 01 December 2013 - 12:54

Marijke De Jongh Kraamverzorgende Met Pensioen:

Weer een leuk verhaal! Dat je daar nog tijd voor hebt met slecht internet en zón drukke dagen.
    heb je nog tijd om uit te rusten? Maar waarschijnlijk krijg je zoveel energie van je omgeving.
    Goede Reis verder, geniet van het warme weer en prachtige omgeving.

Groet Marijke.

• 01 December 2013 - 13:02

Lianne Aarts:

Hallo Marjo en Margot,
    Wat is het genieten van jullie verhalen, zeer spannend maar dikwijls toch triest als je dan hier aan ons luxe leventje denkt. We weten het wel maar zoals jullie dat daar met eigen ogen ziet en ons verteld komt het weer anders oven.
    De vankantie zal nu wel anders worden als jullie daar gaan vertrekken, ik ben er weer erg benieuwd naar.

lieve groeten Lianne.

• 01 December 2013 - 13:04

Stan En Ingrid:

Wat een indrukwekkende verhalen, jullie maken heel wat mee daar ginds. Zien al weer uit naar de volgende verhalen en ga lekker genieten op Zanzibar.

Groetjes, Stan en Ingrid en Jimmy

• 01 December 2013 - 16:32

Jan Van Rens:

Nou wat weer een belevenissen. Ik kijk uit naar de foto's. Vergeet je niet uit te kijken naar het monument van Freddie als je op Zanzibar bent.
    Groetjes en geniet maar van je heerlijke vakantie.
    Jan

• 01 December 2013 - 18:07

Yvette:

Tjee wat maken jullie veel mee en zit weer te genieten van de prachtige verhalen.
    Zoals je moeder schrijft ,het wordt zeker weer een boek .
    Nu op naar Zanzibar ...enjoy it
    Kijk alweer uit naar de volgende verhalen .
    Be careful !!!!!
    Groetjes, Yvette

• 04 December 2013 - 17:02

Marian Ohler:

Margot! Wat een indrukwekkende reisverslagen wederom!!
    Wat maak je allemaal weer mee. En wat relativeert het de hollandse dagelijkse beslommeringen...
    Vroeg me toch af wat een 'soldaatje' betekent, toch niet zoiets als het biertje na de wedstrijd op maandagavond?
    Prachtig om jou tussen de Masai te zien staan.
    Naast vertedering is er ook de harde werkelijkheid waar jullie mee te maken hebben, het lijkt me heel moeilijk.
    Ga door met jullie fantastische werk en blijf genieten. En keep writing!

Hartelijke groet voor jou en je collega's.
    Marian