Pemba - Reisverslag uit Chake Chake, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Pemba - Reisverslag uit Chake Chake, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Pemba

Blijf op de hoogte en volg Margot

05 December 2013 | Tanzania, Chake Chake

Ckake Chakeheet de hoofdstad van dit kleine, groene tropische eilandje in de Indische oceaan. Het ligt op de evenaar. Er zojn drie stadjes op het eiland. De hutjes van leem hebben veelal palmtakken daken. Rijstvelden, veel kokospalmen, bananenplanten, ananasstruiken, mangobomen, rubberbomen en hun specialiteit: meer dan drie miljoen kruidnagelbomen. Kilometers lang liggen ze te drogen op matten langs de weg. Het hele eiland geurt er naar.
Je kunt Pemba bereiken met een gammele boot of per klein vliegtuigje, ze hebben een airstrip. Voor dat laatste kozen wij, een prachtige vlucht over een turquoise Indische oceaan. Voor een rafiki-prijsje geregeld. Alles op de bonnefooi, dit is het echte reizen!

Buiten de altijd lachende, mzungu roepende kinderen hier ook veel aapjes. Doodshoofdaapjes, watervlug slingeren ze zich van palmtak naar palmtak en als je niet oppast pikken ze zo het eten van je bord. Marjo is hier niet blij mee. We logeren in een guesthouse met prachtig uitzicht op zee, maar Obama, onze huisaap is wel irritant en soms zit hij zelfs bij pns binnen.

Heel vroeger hebben hier reuzn gewoond, de Magenge en in de 16e eeuw is het eiland aangevallen door de Portugezen om in de 17e eeuw weer verdreven te worden door de Arabieren uit Oman. Zij zijn blijven hangen en tot 1995 is het eiland zelfs gesloten geweest voor bezoekers.
Dus 97% islam hier, veel moskee-geroep en voor ons geen bia baridi dus..

Sommige kinderen zetten het keihard op een brullen als ze ons zien, hetzelfde effect als een kind bij ons voor het eerst zwarte piet ziet.
Maar meestal spelen ze lief langs de weg met een zelfgemaakt autootje of met wat zand. De meeste kinderen lopen op blote voeten en hier en daar gewoon naakt. Er is nauwelijks verkeer, wel wat fietsers, maar heuvelop altijd lopen als je maar een versnelling hebt.
Geen bongo-muziek, maar moskee-geroep, geen naaimachines aan de straat om prachtige, gekleurde jurken te maken. Hier zwart gesluierde dames. Men spreekt geen engels en begrijpt ons niet (terwijl ze dat toch op school geleerd zouden moeten hebben)

We vermaken onszelf en de kinderen met belleblaas, ballonnen en Sinterklaasliedjes zingen.Ze leren snel!
Heel relaxed allemaal en als je zin hebt in en kokosnoot halen de inboorlingen er terstonds een voor je en met een groot kapmes hakken ze er stukjes van nadat je de kokosmelk opgedronken hebt.

We verblijven in een dorpje bij de aanlegsteiger van de gammele boot uit Zanzibar. 2x daags lange rijen geduldig wachtende mensen, autootjes vol met bananen. Als mieren kruipen ze dan met honderen op dat veel te kleine bootje. Wij niet en gaan naar een paar dagen weer met het kleine vliegtuigje, nu naar Zanzibar. Hier zal het leven nog generaties zo doorgaan en iedere dag komt de zon weer op en gat hoj weer onder in deze bananenrepubliek.

Allemaal een fijne Sinterklaas en wij vermaken ons hier kostelijk met alle kleine zwarte pietjes. Tot op Zanzibar!

• 05 December 2013 - 07:57

Marc Van De Vrande:

Hallo Margot,
    Wat een leuk verslag weer.
    Je maakt zo wat mee op je vakantie.
    Tot gauw weer.
    Gr Marc

• 05 December 2013 - 09:49

Ton Pulles:

Ik drink die bia baridi wel hier en zal dan aan jullie denken.
    Heel veel plezier nog

• 05 December 2013 - 12:13

Maike:

Geweldig verhaal weer, geniet ze!!

• 05 December 2013 - 13:34

Pierre:

Margot wat leuk z'n trip geniet ervan , en zeker van dat heerlijke zonnetje .
    Hier is het nu erg stormachtig windkracht 10 word verwacht in het noorden en de Wadden.
    En dat tegelijk met springtij , dat kan gevaarlijk zijn !!
    Hier in het zuiden verwacht men het hoogte punt om ong. 16.00 uur. Windkracht. 8 dat is ook behoorlijk.
    Dus Margot denk maar eens aan ons als jullie lekker in je blootje liggen te zonnen.
    Groetjes vanuit Tilburg

Liefs Pierre.

• 05 December 2013 - 16:14

Maartje V Roessel:

Wat een leuk verslag! Wat schrijf je toch mooi Margot!
    Heel veel groetjes aan Marjo en nog heel veel plezier in de bananenrepubliek!

• 05 December 2013 - 16:30

Marleen:

Hallo dames,
    Weer vele ervaringen op gedaan. Geweldig zeg. Jullie maken wat mee. Vertel maar tegen Marjo dat ze een opke mee moet nemen. Geniet nog even van de laatste 3 dagen. Marjo tot gauw en Margot een dikke duim voor al het lees plezier. Gr uit het winderige Gilze. xxx

• 05 December 2013 - 17:10

Lenie:

Jullie beleven het daar , ja pemba is toch even anders dan het vasteland. Veel gesluierde moslimvrouwen. Wat je verteld over de overheersers uit Oman doet mij denken aan Mariam , dochter van een nederlander Jacob de Haan en met Shara van Pemba. De opa van Shara kwam uit Oman en trouwde met een Zulu vrouw. Je ziet aan Shara en ook Mariam dat ze een beetje van omaanse afkomst zijn. Die Mariam is moslim en studeert in Leiden international languages en dus arabisch omdat haar roots in Oman liggen. Apart toch?
    Terwijl de wind hier om het huis waait zijn wij in afwachting van dr Norbert en father Deo die vanavond bij ons op bezoek komen. Uitwisseling Tilburg Same lukt uitstekend!
    groetjes Lenie

• 06 December 2013 - 19:34

Angela :

Geen bia baridi daar.... nou dan hoef ik er niet heen hoor. De Serengeti biertjes smaken btw ook heel goed!!
    Geniet nog even van die laatste paar dagen zon he.

• 07 December 2013 - 16:20

Tante Leny:

Hallo reizigers wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Dat is echt vakantie zoals jullie het zelf ervaren en erg gezellig dat jullie ons laten meegenieten. Ongelooflijk om te horen dat alles nog zo primitief is.

Groetjes tante Leny.

• 09 December 2013 - 10:01

Dorien Donders:

Wat heerlijk om te lezen Margot, en wat een mooie foto's.
    Heel speciaal als je er zelf ooit geweest bent, brengt mooie herinneringen naar boven !
    Ben benieuwd wat je van Zanzibar vindt?
    Geniet nog maar lekker en volgens mij kun jij een winkeltje beginnen in kanga.s!
    Groetjes Dorien

• 09 December 2013 - 10:55

Maarten Van Gils:

Hoi Margot,

weer een leuk verhaal. Wat beleven jullie een hoop bijzondere dingen.
    Geniet ervan!

Groet,