Bloed, zweet en tranen in Same - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen in Same - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen in Same

Blijf op de hoogte en volg Margot

22 Januari 2016 | Tanzania, Same

De slogan van de nieuwjaarsreceptie van ons ziekenhuis was dit jaar:
Bloed, zweet en samen!
Die van Same Hospital: Bloed, zweet en tranen in Same!

De baby van het Masaimeisje van gisteren heeft nog 24u liggen strugglen, toen is het in de armen van de moeder gestorven.
Vannacht is er een te vroeg geboren baby gestorven. Zij lagen beide ònder de warmtetafel in een kanga toen ik vanmorgen kwam. Ze durven namelijk 's nachts niet naar het mortuarium. Dan beviel er ook nog een moeder van haar achtste kind, een jongetje. Hij was misvormd (geen echo gemaakt) en stierf bij de geboorte.

Buiten stond de Masai ( die rooie, zoals ze hier ook wel worden genoemd, te wachten met een kartonnen doosje. Baby erin, strik erom en misschien wel uren/ dagen lopen.
In de middag nog bij een keizersnede geweest. Gelukkig goed gegaan, zonder bewakingsapp., mèt mijn saturatiemeter. Eindelijk kom er weer een baby óp de warmtetafel!

Gisteren was er zomaar een beademingsmachine afgeleverd was naar een Healthcenter gestuurd, daar kunnen ze echt niets mee. In Same geen lachgas, geen perslucht, alleen spinaalanesthesie, dat kunnen ze goed
Wil er iemand ruilen voor bewakingsapparatuur?

De dag erop maar eens in de opatiekamer gaan kijken. Het handenwashok opgepoetst, zeep neegezet etc. Lekker gazen knippen en vouwen..
De temperatuur loopt iedere dag op tot 35 grC
Binnenkort meer, de wifi is up en down.

• 25 Januari 2016 - 22:11

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    Die hoge babysterfte blijft toch wel heel heftig, zeker met de wetenschap dat veel van die kinderen bij ons nog een hele goede overlevingskans hebben. Ook dat is Afrika.

• 25 Januari 2016 - 22:49

Corine Van Den Hout:

Hallo Margot. Wat een aangrijpende verhalen. Dank je wel. Groetjes Corine.

• 26 Januari 2016 - 09:05

Yvette:

Hi Margot,
    Fijn te lezen in het vorig verslag dat een aantal zaken verbeterd zijn, maar babysterfte is wel heel heftig en helaas komt het veel , teveel voor.
    Al met al dank voor het delen. Benieuwd naar een volgend verhaal .
    Groetjes, Yvette

• 26 Januari 2016 - 12:25

Loes:

Hoi Margot, Wat maak je daar weer het een en ander mee. Indrukwekkend verslag.

• 26 Januari 2016 - 15:21

Hedwig:

Idd, wat veel baby sterfte...en er blijven ook steeds weer veel nieuwe baby's komen, zoals het achtste kindje bij een moeder...en jij maakt dat allemaal mee...groot contrast me Nederland...

groetjes Hedwig

• 26 Januari 2016 - 15:48

Henny Oomen:

Wat
    een indrukwekkend verhaal en al die kindjes die overlijden vanwege slechte medische omstandigheden, ook allemaal moeilijk om te zien voor je denk ik. Sterkte, lieve groetjes Tante Henny

• 26 Januari 2016 - 16:38

Silvia Van Opstal:

Hoi Margot,
    Jeetje wat een heftig verhaal en super triest dat daar nog zoveel babysterfte is. Veel succes en sterkte daar.
    Lieve groet, Sil

• 27 Januari 2016 - 08:18

Jolanda:

Wat heftig!!! Dit zijn niet de echte de leuke dingen van Same!

• 27 Januari 2016 - 09:20

Pierre Van Der Wee :

Wat een verhaal Margot zoveel baby's die sterven en dan machteloos moeten toe zien.
    Wat een verschil met hier vreselijk !
    Ik weet dat jij er alles aan doet wat in je vermogen licht om er toch een beetje verbetering in aan te brengen .

Lieve groetjes , Pierre.

• 30 Januari 2016 - 10:30

Desiree:

Wat ben je toch een dappere vrouw Margootje! Ik verbleek bij jouw aangrijpende verhalen.

Liefs Dees xxx

• 30 Januari 2016 - 17:06

Anja :

Hoi Margot,
    Besef me nu eens te meer, dat mijn 2 keizersnedes in Tb. goed zijn afgelopen.
    Vroeggeboorte is door de wetenschap goed afgelopen!!
    Anja