Kighare Dispensary - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Kighare Dispensary - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Kighare Dispensary

Blijf op de hoogte en volg Margot

29 Januari 2016 | Tanzania, Same

De dag begint na de overdracht met de "ward-round", visite bij de 15 opgenomen patiënten. Met 10 zusters in zijn kielzog, de drie van de nachtdienat zijn ook nog aanwezig en de laborante doet dr Amini zijn ronde. Éen zuster met de "dossiers", één zuster met het spirituspompje (sterilium) en één met de stethoscoop. De patiënten liggen in hoog-laagbedden, een afdankertje van de een of ander, met knalroze lakens. Ze zijn gekleed in vrolijke kanga's, wat het een kleurig geheel maakt. Allerlei ziektebeelden, ook psychiatrische. Zo min mogelijk worden patiënten doorgestuurd, maar het is altijd de afweging. Je zit hier 2 uur autorijden van Same. Tsja, en ik weet wat daar aanwezig is. En 4u rijden van Mosh! En bijna niemand heeft een auto, dus moeten ze op de brommer bergafwaarts. Ik heb het idee dat er toch vaak blind behandeld wordt, maar menigeen knapt op van antibiotica, prednison, infuusje, norit, in ieder geval de middelen die hier ter beschikking staan en de aandacht van dr Amini.

In ieder geval nà de visiteronde dagelijks een half uur- 1u scholing. Over ziektebeelden, diagnoses en therapiën. Heel interessant en ijverig noteren ze alles.

En dan gaat de daktari naar zijn poliklinische patiënten, zo'n 60/ dag.
Onderzoek, testen, uitslagen, medicijnen. Mijn plek is in de dawa, de apotheek. De kinderen zitten in het open raampje te kijken naar mzungu, tot in de verste verte de enige. Je houdt niet voor mogelijk wat voor grote hoeveelheden antibiotica hier geslikt word.
Som.ige ouderen hier spreken een paar woordjes NL uit de tijd dat onze missionarissen hier zaten. En zij spreken ook goed engels, dat komt uit de tijd dat het hier floreerde vanwege de koffieplantages.

Warme groetjes uit prachtig Afrika! Margot

• 29 Januari 2016 - 23:04

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    Het lijkt mij wel leuk in Khigare. Ik zag op Facebook al wat foto's voorbij komen.
    Ik ben benieuwd naarvje ervaringen daar.
    Groeten. Ton

• 30 Januari 2016 - 11:22

Maarten Van Gils:

Hoi Margot,

Ik geniet weer van je mooie verhalen! Elke keer leuke belevenissen. een goede tijd nog!
    groet,

Maarten

• 30 Januari 2016 - 14:02

Marga:

Hoi Margot. Mooi verhaal. Ben benieuwd of ze al wat verder zijn met de uitbreiding/nieuwbouw

• 30 Januari 2016 - 17:12

Anja:

Zo zie je maar weer, de mensen krijgen wat er is en zijn eerder tevreden.
    Medicijnen die er niet zijn, kun je niet krijgen.

Anja