Goalpalen - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Goalpalen - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Goalpalen

Blijf op de hoogte en volg Margot

11 Februari 2017 | Tanzania, Gonja

Waar dan ook in Afrika, voetbal is de nationale sport. Overal zie je kinderen voetballen, maar nergens hebben ze gras. Dat kennen ze alleen van televisie.Als er een wedstrijd van de Engelse competitie gespeeld wordt verzamelen de mannen zich in het plaatselijke "openluchtcafeetje" waar ze dan met z'n vijftigen op plastic colastoeltjes voor een piepklein beeldbuisje echt "in" de wedstrijd zitten. De Afrikaan is voor "ManU" of "Arsenal".

De kinderen voetballen met zelfgemaakte ballen van een kluwen plastic zakjes, daaromheen wat touwtjes. Goals zijn wat rugzakjes of zo. Lijnen, een middenstip, cornervlaggen en een fluitje ontbreken. Maar dat mag de pret niet drukken, iedere dag wordt er na schooltijd gespeeld.

Zo ook in Kighare. 25 tegen 25, waarbij de kunst is om de bal te veroveren en zo hard en hoog als je kunt die bal weg te rammen. Een heerlijk gevoel moet dat zijn of je een goal scoort! Maakt niet uit welke kant op, er zijn hier geen twee partijen, geen keepers en geen goals.

Als voetbalmoeder kan ik deze jongens misschien nog wel wat leren. Een geweldige donatie van voetbalshirts en broekjes van voetbalvereniging Dudok is daarbij zeer welkom! Aangevuld met gele hesjes voor een heel team heeft iedereen wat. En een echte leren bal.

Dus zondag was het zover. Na drie kwartier hadden we er elf tegen elf, twee grensrechters met PSV vlaggen (die hard heen en weer langs de lijn lopen, dan wappert die vlag zo lekker), twee captains, een munt voor de toss en heel veel publiek. Een soortement van opstelling, twee keepers en een scheids (ik). Dit was een nieuwe ervaring voor ze. En geweldig vonden ze het! En dan moeten jullie weten: bal uit betekent van de berg af, de diepte in, het is erg stijl hier! Maar hup, gelijk erachteraan zo'n 10 meter naar beneden. De meesten hebben één schoen of slipper aan. Gebroederlijk wordt alles gedeeld. Zo ontstaan vanzelf links- en rechtsbenige spelers. Die blote voeten op stenen ondergrond zal best pijn doen, maar ik hoor geen geklaag. Ook als ze zich bezeren geen kik.

Het is showtime en ik zie een compleet ander voetbal. Mooi overspelen en ze weten niet van ophouden. Dan maakt de referee een eind aan de wedstrijd. Vanwege gelijkspel mogen ze allemaal een penalty nemen. Er worden kruistekens geslagen. Ze doen hun best of dit een tv-uitzending betreft. Wat zijn ze happy!

Later deze week werd de feestvreugde nog verhoogd. We hebben echte goalpalen gemaakt! Het zijn geen eredivisie-afmetingen, maar dit maakt het helemaal echt! Twee dagen bezig geweest met netten knopen met hun hulp. Het resultaat mag er zijn! En heuse cornervlaggen, fietsvlaggetjes van de HEMA.

Zondag speelt hier "ManU" tegen "Holland". En ik adviseer alle scouts: kom gerust een kijkje nemen hier boven op de berg!

Warme groeten uit prachtig Tanzania, Margot

• 12 Februari 2017 - 13:01

Henny:

Leuk die jonge voetballertjes! groetjes tante Henny

• 12 Februari 2017 - 18:46

Silvia Van Opstal:

Wat een leuke actie Margot helemaal super. Wat zullen de kids genoten hebben. Geniet er nog maar even lekker van daar in het mooie Tanzania. Lieve groet, sil

• 12 Februari 2017 - 23:20

Willem Van Dooren:

Beste Margot, leuk te lezen dat mijn "zuster" zo geniet!! Wist niet dat je ook al geschikt was als scheids, hartstikke leuk, zeg daar maar dat Willem Ii gisteren met 2-0 gewonnen heeft.
    Ik ben uiteindelijk op 1ste Kerstdag uit het Z-H gekomen na nog een efo in het Catharina waar ze geen ritmestoornis hebben kunnen opwekken, dus weten ze nog steeds de oorzaak niet.
    Ben op 23 jan. Bij dr.van der Kley geweest en moet in ieder geval nog 3 maanden 3xdaags verapamil en 1xdaags 2 mg perendopril slikken.
    Dat doe ik dan maar braaf en hoop dat de medicatie daarna afgebouwd kan worden, want ik voel me prima en krijg ook weer wat vertrouwen.
    Wanneer kom je weer terug? Hoop dan eens gezellig bij te kletsen, want ik heb je die 3 weken in het 2-Steden wel gemist, toch wel veel gelachen.
    Geniet nog maar lekker van de warmte en de lieve mensen!!! En sukses met je prima werk wat je daar toch maar doet.
    Lieve groeten, Willem.

• 13 Februari 2017 - 12:33

Pierre Van Der Wee :

Hoi Margot dat is weer eens iets anders dan een potje hockey , leuk zeg !! Eindelijk kan ik je verslagen lezen het lukte maar niet , zal telkens wel wat verkeerd gedaan hebben maar nu is het gelukt ha ha . Met jou gaat alles naar wens denk ik zo , geweldig vrouwke geniet ervan .
    Weet niet hoelang je nog weg blijft maar ik blijf je volgen . Veel liefs en groetjes Pierre.

• 13 Februari 2017 - 19:47

Marijke De Jongh:

Wat heb je het weer leuk georganiseerd met zoveel plezier en iedereen weer blij.

• 17 Februari 2017 - 00:45

Jan Paulussen:

Warme groeten terug van een inmiddels minder koud Nederland , tenminste overdag .
    Mooie verhalen die je , zo te lezen , intens beleefd .
    Kijk niet altijd mijn mail op de fabriek maar je berichten zijn nu door gekomen.
    Had al wel het bericht "Terug naar Tanzania " maar stond verder niets bij .
    Kijk uit naar het volgende feuilleton .

Nogmaals veel groetjes , Jan

• 17 Februari 2017 - 09:14

Hedwig:

mooi verhaal!

• 23 Februari 2017 - 09:14

Anja:

Margot,

Wat een leuke wedstrijd. Ik zie het al helemaal voor mijn ogen gebeuren.
    Wat zul jij veel plezier hebben. Je kunt met weinig veel betekenen.
    groetjes,
    Anja