Joseph en Maria, deel 2 - Reisverslag uit Mucojo, Mozambique van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Joseph en Maria, deel 2 - Reisverslag uit Mucojo, Mozambique van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Joseph en Maria, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Margot

28 November 2017 | Mozambique, Mucojo

Het opgeborrelde idee van de konijnen begint z'n uitwerking te krijgen. De dag is daar: Joseph en Maria worden per bromfiets naar m'n hotel gebracht in een doos met netjes een doekje erin voir de uitwerpselen.
Het is heet in Same en ze liggen laveloos te puffen.
De "hoteldirectie", de buurtkinderen, iedereen komt kennismaken en er wordt gras geplukt en wortels worden geregeld.

Dan komt de aftandse Landcruiser uit de bergen ons alle drie ophalen. En daar gaan we, hobbel de hobbel, bergje op, bergje af, twee uur lang. Angstig verroeren ze zich niet en krijgen af en toe een worteltje.
Het is al bijna donker als we aankomen en ze blijven de nacht in de doos.

Ze leven gelukkig nog de volgende ochtend, al lopen ze wel door de kamer. Ze hadden zich namelijk uit de doos gegeten.
We maken een plan voor een hok, een stalletje,wat uiteindelijk resulteerde in werk voor 4 mannen gedurende 2 dagen à €5,- dag! Het is een prachtige stal geworden voor Maria and Djosèf, naast het kippenhok.

De kinderen vinden het prachtig en pakken de konijnen op aan de oren. Ja, zo doen ze dat hier. Ze maken lijstjes voor wie een nakomeling mag hebben...ja, wie wil er nu geen Jezus in huis hebben? En met de kerst in aantocht....

En dan staat de zondag in het teken van de communiecanten. 60 kinderen van groep 4 (ong. 10 jaar) doen de communie. Er is al veel aan voorafgegaan. Iedere zaterdag kathechismuslessen (scholen zijn openbaar, dus geen godsdienst), gevolgd door kluswerkzaamheden voor de parochie.
Nu is het dan zover. De gebeden kunnen ze dromen. En passant moeten er de dag tevoren nog 9 kinderen gedoopt worden.

Op zondag puilt de kerk uit! De 60 communicanten komen in een processie binnen. Allemaal in een soort uniform, zodat er niet té grote verschillen zijn. Heel indrukwekkend met veel zang en dans. Jammer dat jullie er nier bij waren! Iedereen is zo prachtig gekleed, pruiken op, hoge hakken, tasjes, kettingen... Gelukkig val ik niet uit de toon met mijn nieuwe jurk.

's Middags communifeesten af, als bij ons vroeger. Eten, drinken en muziek (tam tam)., ooms en tantes. En dan nog overal de "guest of honnor" mogen zijn ook! En we hebben weer een hele leuke dag gehad!

En iedere ochtend en avond even naar Joseph en Maria en bidden dat er binnenkort kleintjes komen...
Amina!

• 28 November 2017 - 18:31

Henny:

Prachtig al die jonge mensen in de kerk! Hier alleen grijze kopjes, rolstoelen en rollaters en de jongeren gaan fietsen,rennen of schaatsen, we worden gewoon te oud en te duur allemaal!! Lieve groetjes ta tante.

• 28 November 2017 - 23:18

Marga:

Helemaal mee eens Margot. Ontzettend jammer dat we er niet bij hebben kunnen zijn!! Houdt ons maar op de hoogte als de kleine Jesusjes geboren zijn. Dan blijven we van hieruit meegenieten. Kwaheri Marga