Zuurstof voor Kighare - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Zuurstof voor Kighare - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Zuurstof voor Kighare

Blijf op de hoogte en volg Margot

06 December 2017 | Tanzania, Same

Een hele uitdaging on een zuurstofapparaat, een zgn concentrator, hier boven in de bergen te krijgen.
De ervaringen met onze "AliExpress" zijn erg goed, maar zoiets groots zou toch teveel problemen op kunnen leveren met de invoer hier.
Daarom besloot ik het apparaat eerst naar NL te laten zenden. Welnu, in vier dagen, rechtstreeks uit China bij mij thuis afgeleverd! Een grote doos door DHL gebracht. Ik kom m'n ogen niet geloven toen er aangebeld werd!

Helemaal nieuw, alles erop en eraan, zelfs een afstandsbediening. En een nieuw soort neusbril, die veel higiënischer is om af te wassen.
Dit was dus etappe 1 van de machine.
Vervolgens heeft hij dus als een grote schat de hele reis meegemaakt. Eerst in de trein, toen in het vliegtuig als fragile baggage. In AMS wordt het dan handmatig naar het vliegtuig gebracht, om vervolgens in Afrika er gewoon uitgegooid te worden... Etappe 2.

Toen kwam het moeilijkste hoofdstuk: de douane. Corruption viert hoogtij hier. Weet dat er veel hulpgoederen staan, omdat de tax zo immens hoog is dat de gevers niet weten wat te doen..
Dus: machine+ 2 koffers + handbaggage + 10 schietgebedjes op de kar, richting uitgang. Alles moet dan nòg eens door de scanner.
Zie ik daar een beambte liggen slapen? Gauw erlangs, recht vooruit kijken......en het is gelukt!

Toen nog een paar autoreizen, waarvan het laatste stuk de berg op, waar eigenlijk geen weg is. (Samen met de konijnen en zo..). Nou, toen had ik echt het idee dat hin het nooit zou doen...

De vreugde was groot toen alles in elkaar gezet was en het apparaat begon te borrelen! Kun je je voorstellen?

Zonnige groeten uit de Bananenrepubliek. Een overdaad aan zuurstof hier. Hele zuivere lucht hier, geen industrie, berglucht, 1500m. Maar voor ondersteuning van prematuurtjes en andere gevallen hebben we nu in ieder geval ook een apparaat!

Gisteren veel gelachen hier met het vieren van Sinterklaas! Piet was toch nog door de schoorsteen geklommen om kadootjes te brengen! Je houdt het niet voor mogelijk, zelfs hier!

• 06 December 2017 - 13:28

Sjef En Annelies:

Hoi Margot.
    Wat tof dat het is gelukt.
    En hoe :)

• 06 December 2017 - 16:17

Pierre :

Hoi Margot
    Wat een leuk verhaal is het weer , en jij kunt zo lekker beeldend schrijven het is altijd genieten.
    Het is ook prachtig dat het is gelukt , maar met een beetje geluk en de hulp van God
    moet het lukken en de slapende douane natuurlijk

• 06 December 2017 - 18:43

Henny OOMEN:

Hallo Margot,
    Een schitterend verhaal hoe je de zuurstof daar en toen naar boven hebt gebracht!
    een echt sinterklaas verhaal, hier is sinterklaas alweer naar Spanje en de winkels vol
    met kerstartikelen. Geniet er nog een weekje van maar dan is het ook weer gezellig
    en spannend met Pleun.Lieve groetjes ta tante,zitten hier lekker in de kou!

• 06 December 2017 - 19:58

Christel:

Hoi Margot,
    Wat goed dat het je gelukt is om het zuurstofapparaat daar te krijgen!

• 06 December 2017 - 23:34

Evelyn :

Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven.

• 07 December 2017 - 09:39

Ton Pulles:

Geweldig leuk dat het allemaal gelukt is
    Het is vast heel spannend geweest, vooral bij de douane. Maar het heeft waarschijnlijk zo moeten zijn dat die man net zat te slapen. Dat scheelt je een hele hoop rompslomp.
    Heel fijn voor Kighare

• 08 December 2017 - 09:41

Jantine:

Zo herkenbaar dit verhaal... Fijn dat het gelukt is!
    Geniet maar lekker en doe ze de groetjes