Van de regen in de drup - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup

Blijf op de hoogte en volg Margot

08 Mei 2017 | Tanzania, Same

Daar gaan we weer, voor de zesde keer naar Tanzania! Het vliegtuig gaat rozen halen, ik ga aan boord met 80 kg baggage. Weggebracht in de vroege ochtend door broer Bas met de hele kofferzooi tot station Den Bosch. Daar zie ik de gestresste forenzen de trein uit rennen om de aansluiting maar niet te missen. Ik heb lekker vakantie 2,5 week! Opmerkelijk de grote hoeveelheid circusfietsjes tegenwoordig in de trein. En echt iedereen kijkt op z'n telefoon. Schreeuwerige krantenberichten over een overvol Schiphol met lange wachtrijen zorgen ervoor dat je er ruim op tijd moet zijn. Op een bottleneck bij de elektronische paspoortcontrôle na verliep het vrij vlekkeloos. In 8,5u naa Kilimanjaro. M'n buurvrouw komrt uit Hawai en gaat op safari. Ze is al 2 dagen onderweg. 15 Canadese middelbare scholieren gaan een schooltje bouwen in twee weken. Moesten $5100,- p.p. betalen. Het is gezellig, goed van eten en drinken en de baggagebakken worden zelfs door de bemanning gesloten.
De bottleneck op Kili zit weer bij de customs. Of ik even alles uit wil pakken en 20% tax betalen voor alle nieuwe dingen. Gelukkig heeft Charles mij gered!

De weight and balance geldt beslist niet de volgende dag voor de bus naar Same.
Kilenga Luxury, misschien ooit eens in zijn gloriejaren in een ander land. Nu scheef en oud, als een oud vrouwtje met een stokje. En een uur lang "windowshoppen" voor we vertrekken. Maar ja, als je drie koffers in de buik liggen ga je echt niet meer uitstappen en is je lot bezegeld. En het wordt een middagvullend programma. Tropische regens, maar ik zit lekker droog en warm in de bus. Genoeg te zien en te shoppen. Het weekend zal ik in Same zijn om m'n Afrikaanse vrienden te begroeten, maandag vertrek ik de bergen in naar Banana Republic.

Plotseling stappen er zo'n 25 Masaikrijgers in. Lange mannen, grote gaten in de oorlellen, met stokken, schamel gekleed in rood/paarse doeken, met autobandsandalen aan. Een penetrante geur..De bus zat al helemaal vol, dus voor hen rest het gangpad. Ze hebben net hun vee verkocht op de markt en zijn uitgelaten. De meesten hebben meer dan één vrouw en ze geven te kennen dat ze er nog graag een blanke bij zouden hebben. Serieus vroegen ze me of die dan met geld of geiten betaald zou moeten worden. Ik heb verteld dat als er wederzijdse liefde is, dat het bruidje zelfs voor niets is! Maar ook dat de liefde van een mzungu niet te koop is. Géén match, géén huwelijk!

Het landschap is prachtig, aan de ene kant een gebergte, de Pare Mountains, aan de andere kant de Masaisteppe, nog nooit zo groen gezien. Sisalplantages, dorpjes met winkeltjes, scholieren langs de weg. Maar het regent nog steeds en veel grote plassen.
Het laatste stukje met de duwkar en we zijn in Same.

Leuk om Noortje weer te zien, ze stelt het prima, zit hier voor een jaar.
Van de nursies krijg ik te horen dat het de laatste week spannend is geweest. 10.000 ambtenaren hebben hun ontslag gekregen wegens "valse diploma's". Zo ook dus één chirurg uit SDH en drie vpk! Er hangt hun zelfs een gevangenisstraf boven het hoofd. Nu zijn er nog maar drie dokters voor het hele ziekenhuis van 100 bedden en de poli's.

Vanwege de regen droogt de operatiekleding niet. Al de hele week regent het onafgebroken. Dus alleen spoedoperaties zijn mogelijk..

In Same dansen de kinderen lekker in de ontstane plassen en rivieren. Ze hebben de grootste lol!

Warme groeten van iedereen uit regenachtig Same!
Margot

• 08 Mei 2017 - 15:04

Hedwig:

Geniet ervan, Marot!

• 08 Mei 2017 - 16:13

F.Kuijsters:

Mooi verhaal, mooie fotos. Geniet van je verblijf.

• 08 Mei 2017 - 16:56

Anne Lucassen:

Hoi Margot,

Ben je weer in Same.
    Wat leuk , dat wordt dus weer genieten voor je!!!
    Het weer zal altijd beter zijn als hier denk ik.
    Leuk om je verslag weer te lezen.
    Als je nu terug bent moeten we weer eens afspreken.
    Geniet er van!!!

Groetjes Anne

• 08 Mei 2017 - 19:54

Sjef En Annelies:

Hoi Margot,

Geniet ervan Margot en doe de groeten aan Godfrey en alle andere bekenden.
    Fijn om jouw verslag weer te kunnen lezen.
    Tutaonana

• 09 Mei 2017 - 09:52

Marijke:

Hallo Margot,
    Leuk dat je weer op je lievelingstekje bent aangekomen.
    Jij gaat weer genieten en omgekeerd genieten de mensen daar weer van jou!
    Fijne weken samen.
    Marijke.

• 09 Mei 2017 - 10:27

Anja:

Margot,

Al weer op pad voor de medemens. Veel plezier en werkgenot.
    groetjes,
    Anja

• 09 Mei 2017 - 18:48

Tante Henny:

Hallo Margot, weer een prachtig verhaal al die verhalen heel herkenbaar. Geniet maar lekker van een paar mo0ie weken! Lieve Groetjes, ta tante