De Goudrivier. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De Goudrivier. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De Goudrivier.

Blijf op de hoogte en volg Margot

16 December 2017 | Tanzania, Same

Verjaardag vieren doen ze hier niet aan. Veelal weten ze hun geboortedatum ook niet. Zeker de mzee's, de ouderen, die we inschrijven als "adult". Och ja, wat maakt het uit.. ( ons computersysteem zou het niet accepteren).

Maar het is natuurlijk altijd leuk om vreugdevolle momenten te vieren, die weten ze wel te creëren. Lekker met z'n allen eten, drinken, dansen en mooie kleren aandoen.
Vandaag is het de verjaardag van mijn gastheer en we gaan een feestje bouwen met een picknick bij de rivier, de Goudrivier, hier kun je nog echt goud zoeken!

De wagen wordt volgeladen met gebakken bananen, een gebraden koeiepoot, overgebleven van het feest van gisteren, tros bananen, veel soda's, bier en wijn, stretchers en een opblaasboot. En nog 12 mensen en een schep kinderen. Uitgelaten dat ze zijn! Dit hebben ze nog nooit meegemaakt. ( kinderen nog nooit in een auto gezeten!)

Het is prachtig bij de rivier. De zon schijnt fel, maar voldoende bomen voor schaduw. Immens grote rotsblokken liggen in de rivier en stroomversnellingen.
Een klein paradijs op aarde.
De picknick en stretchers worden uitgepakt en de kinderen weten niet hoe vlug ze het water in moeten gaan. En dan dat opblaasbootje! Kun je je voorstellen?

Gevaarlijk laveren ze door de stroomversnellingen, niet wetende hoe diep het daar is. En ik weet dat ze niet kunnen zwemmen..
Ze lachen en spatten. Het kraakheldere bergwater is ijskoud. Het deert hen niets. Geen handdoek, geen zwembroek, nooit gezeur.
De jonge nonnetjes zijn ook meegegaan en met de rokken omhoog lopen zij ook parmantig door het water naar een grote rotsblok om lekker aan een wijntje te gaan nippen.

Ik zie de nachtwaker, de chauffeur en de houthakker gezellig samen met een biertje op een rotsblok zitten. En iedereen mag zoveel eten en drinken pakken als hij wil.
De kinderen soms twee grote fanta's achter elkaar.
Als één grote familie zingen we Happy Birthday en gaan we dansen op Bungo Flavour muziek die uit de box komt. Zelfs die is er!

Wat is dit genieten! Ook ik haal een nat pak, hakuna matata. We zoeken nog naar goud, maar niet aangetroffen. Maar het was wel weer een dag met een gouden randje!

• 16 December 2017 - 19:34

Marga:

Hey Margot.
    Toen onze kids nog klein waren, gingen we voor het verjaarspartijtje van ons zoontje naar de speeltuin. Wij hebben geen auto, dus picknickmand en alle kinderen in de stadsbus geladen en op weg naar het Wandelbos. Helemaal opgewonden waren ze, want ze hadden nog nooit met de bus gereisd! (allemaal een auto thuis). En maar genieten van dat busritje. Zo zie je maar, 'het kan verkeren'. En alweer heb ik genoten van een van je mooie en jaloers makende verhalen!

• 16 December 2017 - 20:50

Sjef En Annelies De Laat:

Zeker een dag met een gouden randje. En wij genieten een beetje mee, middels jouw verhaal.
    Lieve groet van ons

• 17 December 2017 - 09:22

Mathilde:

He Margot, wat een prachtig verhaal weer en geweldige foto's. Ik snap wel dat je daar nooit meer weg zou willen. Het is zo jouw ding! En dan het weer, je hebt hier lekker een hoop kou gemist. Volgens mij kom je deze week weer naar Nederland.
    Maar ja, ook spannend want je kleinkind wordt gauw geboren toch?
    Tot soon, groetjes Mathilde x

• 17 December 2017 - 12:33

Hedwig:

Hoi Margot,

Veel plezier nog daar....Blijf je er ook tijdens de feestdagen?

Fijne feestdagen dan alvast en een gezond en gelukkig 2018!

groetjes Hedwig

• 19 December 2017 - 00:44

Marijke:

Wat leuk weer dat het zo gezellig kan zijn met zo'n uitstapje .dan geniet je zelf ook .
    Welkom in Nederland en vol verwacting naar je kleinkind ik kan je vertellen dat het heel bijzonder is genieten.