Sinterklaas - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Sinterklaas - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Sinterklaas

Blijf op de hoogte en volg Margot

03 December 2017 | Tanzania, Same

Ook hier hopen we op de komst van de Goedheiligman. Het wemelt overdag al van de zwarte pieten. Er zijn klimpieten die overal op en in klimmen. Niets is hen te hoog of te moeilijk. Als apen slingeren ze van de ene boom naar de andere. Héél gevaarlijke kunstjes halen ze uit. Ook de turnpieten kunnen prachtige salto's maken en rapperachtige figuren.
Dan hebben we danspieten, veelal vrouwelijke pietjes. Zij voeren onder luid handgeklap ingewikkelde dansjes uit en zingen er ook nog bij. Binnenkort gaan ze een uitvoering geven in de grote stad. Soms probeer ik mee te dansen en dat vinden ze prachtig!

Dan hebben we heel veel kleine zwarte pietjes. Als aapjes zitten ze op de rug bij hun zusjes, die dan weer danspiet of klimpiet zijn.

En allemaal zingen ze vrolijk mee met Sinterklaasliedjes, die dan weer nederlands zijn en uit de muziekbox komen. Al kunnen ze de woorden niet uitspreken.
Ook hier kunnen ze pietenmutsen kleuren, schoentjes knutselen en zelfs pepernoten eten! Één pepernootje is voor deze kinderen een heel koekje!
Uren zitten ze te kleuren, het is een heel gezellige sinterklaastijd hier.

Uit nederland heb ik zo'n 30 poppen meegenomen, veelal blank en dat zijn dan weer hun babies. Ze koesteren die alsof het hun eigen kinderen zijn en gaan we naar het dorp dan gaat dus doe hele club pietjes mee, de kleine pietjes met de zelfgemaakte mutsen en de poppen op de rug.
De grote, zwarte pieten vinden dat dan weer prachtig. En iedereen heeft weer lol. Sinterklaas nog het meeste, ik zal het maar verklappen, die ben ik hier zelf.
Want als ze op de echte Sinterklaas moeten wachten kan het nog heel lang duren.

Deze zwarte pieten zijn heel arm, hebben het vaak koud (gewicht 40-45kg), niet voldoende kleding en niet voldoende eten. Sinterklaas moet nogal eens bijspekken.

Maar het leven is toch heel fijn hier! Elke dag schijnt de zon, zo'n 25gr.
In de ochtende werk ik nog steeds in de Dispensary. Altijd reuring hier. Deze week nog een spoedgeval. Een barende vrouw naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig beviel ze niet in de auto.. En een zieke patiët helemaal naar Same gebracht in de hoop dat ze daar insuline hebben en zijn voet kunnen amputeren. Hij was niet in staat te zitten, dus met matras en al van zijn bed gelucht en in de "ambulance", 4 familieleden erbij en op het dak grote trossen bananen voor "beneden".
In Same weer gezellig met Loes en Noortje gegeten en de volgende dag een meeting in Chanjale met veel oude bekenden en er lag een heel varken op de bbq, gezellig, hoor!

De konijnen zitten ineens met z'n drieën. Iemand was nog een vrouwtje komen brengen en we noemen haar "Angel". En Joseph is zo blij met zijn twee vrouwen..

Vanmiddag staat er een voetbalcompetitie wedstrijd op het program. Voor de eerste keer gaat FC Kighare uitkomen tegen Guiriama, een naburig dorp. Er zijn nieuwe ballen, fluitjes, keepershandschoenen, hoekvlaggen etc. Ja Sinterklaas pakt het serieus aan!

• 03 December 2017 - 13:04

Ton Pulles:

Dat is nog eens emancipatie Margot.
    Er loopt een Goedheiligvrouw rond in Same!
    geweldig verhaal weer.

• 03 December 2017 - 13:12

Silvia Van Opstal:

Wat een mooi en lief verhaal Sinterklaas. Enjoy. Xx

• 03 December 2017 - 17:05

Mathilde Wester:

Wat doe je toch geweldig werk Margot, ze moeten jou heilig verklaren

• 05 December 2017 - 11:01

F.Kuijsters:

Lees met veel plezier je verhalen.
    Je bent inderdaad de echte Sinterklaas.
    En jullie hebben geen last daar van de zwartepietendiscussie.

• 07 December 2017 - 12:18

Pierre :

Hoi Sinterklaas jij bent de echte kindervriend , ik bewonder je inzet jij bent geweldig .!!
    Dat is daar wel iets anders dan hier met het gezeik over de zwartepieten .
    Veel plezier nog Margot .

Groetjes