New arrivals from China. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu New arrivals from China. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

New arrivals from China.

Blijf op de hoogte en volg Margot

20 September 2017 | Tanzania, Same

De dispensary is nu uitgerust met voldoende equipment in de zin van kleine tools. Thermometers, saturatiemeters, sthetoscopen, tandartsatributen, oorspiegels, urinaals etc. Je houdt het niet voor mogelijk, maar Ali bezorgt zelfs in deze uithoek van de wereld! Op een klein postkantoortje in de bergen op 10km komt alles aan! En wordt het met de bode hier aan huis afgeleverd! Binnen een maand na bestelling. Dus ik winkel in NL vanaf mijn telefoon en rechtsstreeks gaan de goederen van China naar Kighare!
Maar ook speelgoed voor de kinderen, huishoudelijke artikelen etc. AliExpress heeft alles!
Als de berg niet naar Mozes kan komt Mozes naar de berg!

Het is altijd reuring in de dispensary. Er hangt nu trouwens een tv met bungo flavour muziek om de wachtenden te amuseren!
Vele patiënten iedere dag. Paar keer al pat. met hevige asthma aanval. Jammer dat er nog geen zuurstof is, worden voor open raam gelegd. Wel de nodige medicamenten aanwezig.
Een prematuurtje wat steeds zachtjes huilt, want de moeder heeft niet voldoende voeding. Nutrilon is er niet, dus bijvoedingen met suikerwater en koemelk... Tsja, survival of the fittest, het is een sterk jongetje.
Ook seniele patiënten, twee. Een héle opgaaf voor de familie! Geen tehuizen hier..
Weer vele vaccinaties gegeven en omdat het kindervakantie is komen de kinderen met babietjes op de rug. Atijd zo kleurrijk om te zien en gezellig sfeertje.

De nabijgelegen bouw van de opatiekamer verloopt heel voorspoedig! Vrachtwagens voor bouwmaterialen rijden af en aan. Bouwpolitie is hier natuurlijk niet, maar het geeft wel extra klandizie daarom aan de dispensary, in de zin van een gebroken vinger, hechtwonden e.d. door het werken met blote handen en voeten.
Dankzij de Harambee in mei jl. is er veel geld gegenereerd.

Deze week al twee feestjes gehad, een Thanksgivingparty, een professor die God wilde bedanken dat hij het zo goed heeft! Kijk, dat moeten wij ook eens vaker doen! Er werd goed uitgepakt van eten en drinken, het was heel gezellig. In een prachtig huis woonde hij, tegen de berg aangebouwd, met uitzicht tot in Kenya.

En dan een "give-away party" aangeboden door de familie waarvan de dochter ging trouwen. Ook zij pakten goed uit. Er waren kleurige feesttenten gebouwd en iedereen was heel mooi gekleed. Een groot koor was present, zowel de mannen als vrouwen in dezelfde stof gekleed. Er werd gedanst, de voorouders in graven tussen de bananenbomen werden niet vergeten.
Er was een geit geroosterd en weer helemaal opgezet en aangekleed. Er was nepchampagne en grote taarten. Wat moet die bruiloft wel niet worden?

En zondag was het doopfeest van maar liefst 13 nieuwe, jonge parochianen. Je kunt je voorstellen dat er wat werd afgejankt aan het doopvont. (En de mis duurde drie uur!) Zorgvuldig worden zij met de hand bijgeschreven in de analen van de kerk, voortbordurend op het werk waar onze nederlandse missionarissen mee waren begonnen.
Ik was trouwens de enige fotograaf bij het dopen.

Dit even voor nu, de kinderen komen zo uit school. Tijd voor de naschoolse opvang!

Margot
ij5wūt

• 20 September 2017 - 15:19

Marga Genemans:

Hey Margot.
    Heb ik juist jouw heerlijke verhaal over de zevende hemel gelezen en dan zit ik alweer in China en in Kighare. Ja, mooie gewoonten hebben ze soms in Tanzania. Die bruiloft wordt vast een hele toestand. In Tanzania doen alle vrienden, buren en dorpsgenoten een letterlijke duit in het zakje om een bruiloft of begrafenis samen te financieren. Zo kun je er een echt feest van maken zonder jezelf diep in de schulden te moeten steken. Ook al zo'n mooie gewoonte, die we in Nederland hier best zouden mogen overnemen

• 21 September 2017 - 18:55

Mathilde:

Weer ontzettend genoten van jouw verhalen. Je kunt een boek uitgeven met reisverhalen, zo leuk om te lezen! Nog een fijne tijd te gaan Margot,
    Groetjes

• 25 September 2017 - 11:39

Pierre Van Der Wee :

Wat is het toch weer een leuk verslag Margot !

Groetjes .

• 30 September 2017 - 13:22

Hedwig:

Hoi Margot,

je maakt mooie dingen mee en je beschrijft het ook zo levendig!

groetjes Hedwig