De voetbalcup. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De voetbalcup. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De voetbalcup.

Blijf op de hoogte en volg Margot

18 December 2017 | Tanzania, Same

Voetbal is heel belangrijk in Africa. Het geeft een verzetje, het verbroederd en je hebt er alleen maar een bal voor nodig en een veldje. Vanuit de dorpsgemeenschap ontstond het idee om een kleine competitie op te zetten met 3 andere naburige dorpen. Er worden speelschema's gemaakt. De hoofdprijs is "de Margot-cup". En lach niet, die cup is een heuse geit!

Op zondagmiddag wordt de eerste wedstrijd gespeeld. Ik word uitgenodigd op de "hoofdtribune" en moet het openingswoordje doen. (In het engels, wat dan vertaald wordt)
Ter voorbereiding van deze wedstrijd hebben we cornervlaggen gemaakt, om de cirkel te creëren wordt de grond handmatig omgelegd, ze doen loopoefeningen, net zoals ze dat op televisie zien.

Ik maak teamfoto's en FC Kighare ziet er maar schamel uit.( Mijn kindervoetbalteam is nu om door een ringetje te halen, zulke mooie shirtjes). Een allegaartje van shirtjes, 3 spelers hebben géén schoenen, niemand scheenbeschermers. Dus graag nog een shirtsponsor gezocht.... De tegenstander, FC Mvaa heeft mooie blauwe shirts.

We gaan beginnen. Er is veel publiek langs de lijn. In het dorp hebben ze al voorgedronken, bananenbier, want hier is geen kantine.
Het gaat er hard aan toe, de bal is veelal hoog, geen positiespel, gewoon rammen zo hard je kan. Ik ben de medic en snel met een rood EHBO tasje voortdurend over het veld. Kighare verliest met 0-3.

Een week later de volgende wedstrijd. FC Kighare is beter voorbereid nu en scoort al na 10 minuten! Dan drijven er plotseling donkere wolken over en de regen komt met bakken uit de hemel! ( Oef, geen buienradar!) Bananenbladeren worden afgeplukt om als paraplu te gebruiken, maar tropische regens houd je er niet mee tegen.

Ik wil gaan, mijn omringende kinderschare ook, we klimmen een berg op waden door een rivier, zijn zeiknat. Dan staat daar een auto met een driver, gezonden om ons op te halen! Wat zijn we blij!

De volgende dag is het marktdag. En weer begint het plotseling hard te regenen. Markt is buiten op een veldje en onbegaanbaar geworden. Ik druip af met de kinderschare en heb ze thuis allemaal onder "de douche" gezet. =water koken op gas of houtvuur, koud water erbij in de emmer (vandaag géén water, al 3 dagen géén stroom..) en kopjes water over je heengooien. Wat waren ze blij! Insmeren met bodylotion, een tandenborstel en tandpasta krijgen, véél te grote, droge kleren aandoen. En ze mogen meëten met warme soep.

En wat willen ze dan na een "warm bad" en warm eten? Juist ja, een dutje doen! Lekker met z'n allen in een bed zoals ze dat gewend zijn. Lala salama! En dan lekker de regen op dat golfplaten dak tekeer horen gaan! Dan ben je zó blij dat je droog ligt en binnen bent!

De voetbalcompetitie is uitgesteld, veld is onbegaanbaar voorlopig.

• 18 December 2017 - 10:27

Dorien:

Jeetje wat een andere wereld! Mooi om te lezen Margot!