Africa, it shakes your soul. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Africa, it shakes your soul. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Africa, it shakes your soul.

Blijf op de hoogte en volg Margot

29 Maart 2016 | Tanzania, Same

Africa is in the sky, in the land and in the people,
the people of Africa are moving slow,
but stirs your heart and shakes your soul.

However you are, iron or clay,
Africa will shape you, every day.
Holding you or you return it to the sender,
with something you have not, but now you are missing.

Africa is the fear and the confidence,
courage and uncounsciousness.
Africa, sink into the void,
when you realize: that is Africa.

Prachtig verwoorde gevoelens van een italiaanse vriendin.

Het was een prachtig afscheid daar. Vele "gifties" over en weer uitgewisseld, een stapel kanga's neem ik mee terug. Een mooie afscheidsspeach van de bisschop, peptalk voor de artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis die iedere dag moeten overleven met de beperkte middelen, deze week waren de operatiegazen op bv., de vele beloftes om terug te komen. Alles weer weggegeven, op een paar oude gympen terug.

Ik ben een hele mooie ervaring rijker. Wetende dat ik het in m'n eentje ook niet kan veranderen daar. Gewoon wat kleine verbeteringen en de vele momenten van gezelligheid, vrolijkheid, mooie gesprekken, dans en muziek die er voor zorgden dat we allemaal een geluksmomentje hadden, in het harde bestaan van Afrika.

Genoten heb ik van het enthousiasme in Kighare, waar met man en macht gebouwd wordt aan uitbreiding van het ziekenhuisje. Zo broodnodig voor betere medische zorg. En de nederlandse roots daar, veel respect voor onze missionarissen gekregen.

En nu maar hopen dat de nieuwe president, Magufulli, echt iets gaat verbeteren aan gezondheidszorg, infrastructuur en onderwijs. For a better tomorrow. En dat er van ons ontwikkelingsgeld, zo'n 18 miljoen per jaar voor Tanzania, kennis naar het land gestuurd wordt i.p.v. cash wat in de verkeerde zakken verdwijnt. Als ook van de meeste goede doelen akties.

The richest land for others: het land is rijk aan bodemschatten. Zo oneerlijk dat de Chinezen het nu leegroven en er niets voor teruggeven.
Nog wel een generatie te gaan, maar het gaat goedkomen daar.

Ik wil iedereen bedanken die mijn verblijf daar gesupport heeft:

- de stichting TweeSteden over de Grenzen waardoor ik uitgezonden ben.
- het "ETZ" dat me in staat stelde om ook daadwerkelijk te gaan, terwijl
de afdeling kampt met grote personele tekorten.
- de vele oude uniformen die ik meegekregen heb.
- de VZA voor de medische materialen.
- mijn collega Peet voor zijn fysieke en materiële hulp.
- voor de donaties hartelijk dank!
- iedereen bedankt voor de vele appjes en mailtjes, zo hoefde ik thuis ook
niets te missen.
- heel erg bedankt voor al jullie reakties op deze website. Het was niet
altijd makkelijk een verhaaltje erop te zetten. Internetcafés, vanaf m'n
telefoon, letter voor letter. Dagen stroomuitval, geen bereik.
- En dan de Telegraaf die ons stond op te wachten op Schiphol voor een
interview. (Trouwens nog medische assistentie in de lucht gegeven,
waarvoor een huisje ontvangen).

Inmiddels ben ik een paar dagen terug en weer aan het werk. Pasen is in Tanzania uitgebreid gevierd. Dagelijks heb ik nog contact met mijn vrienden daar. Met weemoed denk ik terug aan de colours of Africa, the joy in small things, the musiki's, de gezellige avonden, gezamelijke maaltijden met 10 man, ik mis the housekeeping.., de vele, vele kinderen altijd om je heen.
Maar ik ga zeker terug, tutaonana=we zien elkaar weer,
geloof me, Africa, it shakes your soul!

• 29 Maart 2016 - 14:29

Maarten:

Hoi Margot,

dank voor al je mooie verhalen en mooie foto's.
    Welkom terug in Nederland en tot binnenkort!

Maarten

• 29 Maart 2016 - 15:26

Anne Lucassen:

Hoi Margot,

Margot Welkom weer terug in ons kikkerlandje.
    Je hebt echt genoten denk ik en wij hebben genoten van je prachtige verhalen.

Tot Ziens
    Anne Lucassen

• 29 Maart 2016 - 19:59

Sjef En Annelies:

Hoi Margot

Welkom thuis

Weer prachtig beschreven.
    Fijn dat je er weer bent.
    Tot snel

• 29 Maart 2016 - 23:09

Henny:

Hallo Margot, Dankjewel voor je prachtige verhalen over Tanzania. Welcome in Holland, hopenlijk kun je een beetje wennen na al die mooie weken, zal wel lukken je hebt hier ook een gezellige fam. Lieve groetjes tante HENNY

• 01 April 2016 - 16:33

Pierre:

Hoi Margot wat heb ik genoten van je stukjes , bedankt hiervoor.
    En tot binnenkort .

Pierre

• 02 April 2016 - 03:03

Marjorie:

Ha Margot,
    Je bent weer terug. Welkom. Geweldige verhalen. Jeetje....als ik dat allemaal lees krijg ik vreselijk heimwee. Ik bergrijp maar al te goed dat je er nog heel wat weken aan had willen plakken. Maar terug gaan we, jij en ik ook, dat is zeker. eenmaal daar en je komt er niet meer van los.
    Zie je gauw bij de vergadering.