Badderen en wandelen voor water. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Badderen en wandelen voor water. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Badderen en wandelen voor water.

Blijf op de hoogte en volg Margot

22 Maart 2016 | Tanzania, Same

Na het morningreport worden de kinderen gebadderd. Een nieuwe beleving, de oude traditie is gewoon een kopje water eroverheen gooien.
De jonge Masaimoedertjes hebben het door nu en komen zelf vragen. Normaal badderen ze staand in de rivier en nu zittend in een helderrood badje met warm water en ze mogen er nog in spelen ook. In de rivier zitten namelijk krokodillen, daar zijn ze terecht bang voor.
En dan die lekkere zeep uit Nederland! Al snel hebben de kinderen door dat dit toch wel heel erg fijn is en ze willen er niet meer uit.
De schoolnurses en de moedertjes staan er allemaal omheen. Zo'n 10 minuutjes per kind, de tijd ongeveer dat het water moet koken in de waterkoker. Dan nog wat belleblazen tussendoor en we beleven weer vrolijke momenten.

Daarna mogen ze spelen in de speelkamer. Kleuren, knippen, bouwen, muziek maken. Ze hebben het allemaal nog nooit gedaan. En de moedertjes van 14!! jaar spelen vol overgave mee!

M'n visitor is ondertussen aan de niet werkende kranen begonnen en dat zijn er heel wat! Soms staat gewoon de buitenkraan dicht, soms verstoppingen al jarenlang. Dus met de motorfietstaxi naar de Gamma en nieuwe kranen gehaald. Geen fatsoenlijk gereedschap voorhanden. Terug naar de Gamma (de uit NL gestuurde toolbox staat al een half jaar vast in de haven van Dar Es Salaam). Na een dag werken drie kranen werkend gekregen, hoera! De vrouwen kunnen water pakken om het toilet door te spoelen, wat een overwinning! Een werkende douche is toch echt teveel gevraagd.

Dan komt er een ambulance aan. Een groot bloedbad wordt uitgeladen. Er is in dit grote ziekenhuis geen emergencyroom of SEH. Dus een patient in shock gaat gewoon midden op een vrouwenzaal. Pole. Ten overstaan van alle pasbevallen vrouwen moeten we met hartmassage beginnen. Het nippeltje van de zuurstof ontbreekt, geen adrenaline.
Een kansloze missie was het en de moeder overlijdt op 32-jarige leeftijd. Haar pasgeboren baby was kerngezond, een meisje.
De vrouw was dus ergens boven in de bergen en een dispensary bevallen, veel bloed verloren. Daar kan nergens bloed gegeven worden. Dus 3 uur off road naar Same gereden.
Ja, this is Africa. De diepbedroefde familieleden moeten nu voor het kindje zorgen. Inmiddels hebben ze een andere moeder gevonden die het kindje gaat voeden.

Vandaag is het wereldwaterdag. Voor het waterproject in Same gaan in Tilburg een aantal basisscholen met 5 liter op de rug 5 km lopen.
En voor het eerst lopen we in Same ook 5 km met 5 liter op het hoofd.
Peanuts voor de kinderen hier.Nou ik kan zeggen, bij 40 gr, het is echt extreem heet hier, is het best ver en heel warm! Met honderden kinderen. Er werd vrolijk gezongen en niet gezeurd. En wij hebben gewonnen, met 2 uur tijdsverschil, om half tien waren we al klaar!
Maar jullie opbrengst zal beduidend hoger zijn, hier ong. E25,- alles bij elkaar.

Kan me nu nog niet voorstellen dat ik over twee dagen ook gewoon weer door Tilburg loop..
Ben al dagen aan het afscheid nemen. Vele uitnodigingen voor een laatste bezoekje. En al een hele stapel kanga's..(het kado hier).
Gisteren trouwens met 50 mannen gelunched, heel gezellig. Gisteravond bij de dokter uitgenodigd, vanmiddag bij de nonnen gelunched, vanavond farewallparty..

Maar morgen staat die blauwe vogel hier klaar om me mee te nemen..
tegelijk met de rozen die ze iedere dag komen ophalen, want die gedijen hier zo goed.. nou, ik ook.. mag ik nog een paar weekjes?..

• 22 Maart 2016 - 16:36

Ton Pulles:

Goede terugreis Margot

• 22 Maart 2016 - 17:36

Frans:

genoten van je verhalen. van mij mag je nog wel een paar weekjes hoor.

• 22 Maart 2016 - 18:52

Yvette:

Het zit er bijna op voor jou ! Bedankt voor jouw prachtige verhalen en gezellige foto's.
    Safe flight back ! Prettige thuiskomst , see you soon !
    Groetjes, Yvette

• 22 Maart 2016 - 19:06

Moeder:

Dank voor je mooie verhalen en telefoontjes wens je behouden thuiskomst kunnen we met z'n allen Pasen vieren goede reis en tot donderdag Gr moeder

• 23 Maart 2016 - 11:23

Anne Lucassen:

goede terugreis Margot.

• 23 Maart 2016 - 13:24

Ellen Van Bavel:

Bedankt Margo voor de interessante verhalen en een hele goede reis terug naar huis.

tot ziens
    ellen van Bavel

• 23 Maart 2016 - 21:52

Henriette En Jan:

Als het effen kan, dan zou ik gewoon nog een tijdje blijven. Kan dat niet, dan wensen we jou een fijne en veilige reis terug. Dank dat we met jou mochten meekijken. We zijn weer een ervaring rijker. Maar het zal wel weer wennen zijn voor je. Groetjes van Henriette en Jan.

• 27 Maart 2016 - 13:59

Hedwig:

met rillingen lees ik het verhaal, van de moeder van 32 die overlijdt...onder jouw ogen...

pfff...Zo'n tegenstelling met hier in Nederland!....

Inmiddels ben je al weer terug, en het zal wel weer wennen zijn, hier...

groetjes Hedwig

• 28 Maart 2016 - 18:30

Henny:

Hallo Margot, Bedankt voor al die prachtige verhalen, zo levendig alsof ik er zelf bij ben .Wat me erg aangegrepen heeft is dat moedertje dat niet meer gered kon worden en een gezond kindje achter moet laten. En dan die moedertjes van 14 jaar, kind met de kinderen!
    Intussen ben je al weer thuis en valt het mee of heb je heimwee?
    Lieve groetjes Tante Henny