De Bisschop en de Feestzaal. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De Bisschop en de Feestzaal. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De Bisschop en de Feestzaal.

Blijf op de hoogte en volg Margot

24 Januari 2016 | Tanzania, Same

Onze bisschop heeft graag visite. Dan wil hij goed voor de dag komen met volop eten en drinken, de gasten komen niets tekort. Zelf vond hij echter dat er te weinig plaats was in de oude lounge om mensen fatsoenlijk te ontvangen. En daarom werd er een paar maanden geleden een heuse feestzaal aangebouwd! Daar hoort natuurlijk nieuw meubilair in, dat speciaal in de grote stad gemaakt werd, grote feauteils, één- en tweepersoons. Mooie nieuwe gordijnen, sfeerverlichting bestaande uit grote TL-balken.
Ook een heus bordes zodat de gasten ook buiten kunnen staan, naar de prachtige tuin kijken.
Snelle WIFI, dat wil de visite tegenwoordig, dus dat is er ook en een flatscreen van 2 meter, mochten ze tv willen kijken.

Ons " samengesteld gezin", als we onder elkaar zijn zijn we met zo'n 10 personen. Maar we hebben bijna dagelijks wel passanten, priesters die onderweg zijn.
Onze bisschop reist graag en op die reizen ontmoet hij mensen uit alle windstreken. En die nodigd hij dus allemaal uit. Nu kan het, plaats genoeg in de herberg.
Hij heeft ook in Rome gestudeerd, dus we hebben vaak italiaanse visite. Deze week hebben we zo maar liefst 5 feestavonden gehad! Ze verlopen steeds volgens een vast protocol: borrelen vóór het eten, dan om 20.30u uitgebreid eten, extra lekker. Overigens op placemats uit NL met molentjes en klompen ( bedankt Annelies!). Wij moeten beleefd met de gasten converseren, liefst in hun eigen taal. Dus Engels en Swahili wordt er zoiezo gesproken en vervolgens hadden we deze week Duitsers, Italianen en op zondag 5 Amerikaanse boeren uit Iowa.

Dan wordt God bedankt voor het lekkere eten wat de housekeeping gemaakt heeft en dan begeven we ons naar de feestzaal. Een uitgebreid assortiment drank komt op tafel en er wordt op van alles en iedereen geproost. De rechterhand van de bisschop houdt een woordje en van de gasten wordt ook verlangd dat ze uitgebreid vertellen, staand, wie ze zijn, waar ze vandaan komen wat voor werk ze doen en wat ze hier brengt. Hoe ouder de gasten, hoe langer de verhalen. Natuurlijk wel een goede manier om in het openbaar te leren spreken.

Dan gaat de muziek aan en kan er over koetjes en kalfjes gekeuveld worden. Echtparen worden aangemoedigd te dansen. De wind waait lekker door de openstaande ramen, het is pikdonker buiten. Dierengeluiden overstemmen soms de muziek.

En dan komt de tijd van gaan, een afscheidswoordje van de bisschop en hij gaat naar bed. Zijn rechterhand is de BOB en brengt de gasten naar huis.

Eindelijk zijn we weer lekker met ons " gezinnetje" bij elkaar en gaan onderuit gezakt hangen in de stoelen, bongo-muziek uit de box toveren en we drinken alle restjes op. Lekker uitgebreid Wifi-en, we hebben genoeg gepraat. Toch wel gezellig zo'n feestje, laat de gasten maar komen!

Deze week zal het rustig zijn. De Bisschop vertrekt morgen naar Rome, op bezoek bij vrienden en wellicht de Paus.
Zelf ga ik de bergen in, de Pare Mountains, voor een paar dagen, kan een lift krijgen van de Italianen.. Eerst een dagje naar Bwambo, Dr Beda bezoeken en dan door naar Kighare, een dispensary heel afgelegen tussen bananenbomen. To be continued.

• 26 Januari 2016 - 13:08

Marjorie:

Haha, dat heeft ie dan vlot gedaan. Vorig jaar was daar nog niets van te zien. Wel de oprijlanen helemaal geplaveid. Dat ziet er vast wel keurig uit. En wat die etentjes betreft, jaja dat kunnen ze wel. Wordt inderdaad steeds uitgebreider als er gasten zijn. Doe je father Beda de groeten. Hij zal wel blij zijn met de doptone. Misschien kun je bij hem nog even kijken voor die stabisator voor de wasmachine. Hij heeft er nl een staan bij zijn echo apparaat. Ge niet van de para mountains en het uitzicht.

• 26 Januari 2016 - 15:35

Henny Oomen:

Wat een verschil tussen de arme bevolking en hoe rijk de bisschop leeft!! Geniet van de bergen en het goede leven in Tanzania! Lieve groetjes tante Henny

• 26 Januari 2016 - 19:01

Sjef En Annelies:

Dat heeft hij inderdaad snel gedaan. Vorig jaar was bij ons alleen de vloer klaar van de feestzaal. Maar zo te lezen ben je weer meer dan welkom. Top.
    Leuk dat de oerhollandse placemats nog gebruikt worden, en dat er wifi is op de compound.
    Geniet ervan Margot.
    In november gaan Jantine en ik ook weer genieten in Same (net besloten, dus een heerlijk vooruitzicht)

• 26 Januari 2016 - 20:06

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    wat een luxe daar op de diocese.
    Ik ben heel benieuwd naar Kighare.
    Groeten, Ton

• 26 Januari 2016 - 21:48

Evelyn:

Hoi Margot,
    Lees je verhalen weer met veel plezier. Geniet van de bergen. Ik hoop voor ons dat er wifi aanwezig is ;-)
    Groetjes Evelyn

• 27 Januari 2016 - 11:21

Pierre Van Der Wee :

Hoi Margot

Het is telkens weer spannend om jou belevenissen te lezen . Ik geniet er dan ook van , en je wordt ook met je neus op de feiten gedrukt , en dan te beseffen hoe goed wij het hebben !!
    Nou Margot geniet van je uitstapje

• 30 Januari 2016 - 17:23

Anja:

Margot,

Voor een feestje ben jij altijd in! Dus je zit op de goede plaats en genieten maar.
    Een tripje is altijd interessant en goed om de streek weer beter te leren kennen!
    Anja