Verkiezingen. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Verkiezingen. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Verkiezingen.

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 November 2020 | Tanzania, Gonja

De week van de presidentsverkiezingen. En niet alleen in de VS. Ook in Tanzania. Iedere vijf jaar kiest men een nieuwe president en hij mag één maal herkozen worden.

Magafully en zijn vrienden zijn al vijf jaar aan de macht hier en zij willen graag nog vijf jaar bijtekenen.
Miljoenen heeft hij in zijn campagne geïnvesteerd.
Het hele land heeft hij in een paar weken doorkruisd, zelfs in Moshi toen ik daar was. Maar ik wilde hem niet zien.

Vorige week was het zover. Iedereen kreeg een dag vrij.
Hij instrueerde de telecombedrijven om 10 dagen lang het whatsapp en Messenger en emailverkeer verkeer stil te leggen. Bellen was mondjesmaat mogelijk.
Dat zou bij ons echt niet kunnen.

Het volk komt niet in opstand en tolereert het. Uiteindelijk werd hij met 85% van de stemmen herkozen, nadat alles met de hand geteld was.

De communicatie-mogelijkheden kwamen pas terug nadat hij als president geïnstalleerd was in Dodoma, in het voetbalstadion aldaar.
Ter plekke bedacht hij in zijn speech dat hij een nieuw voetbalstadion wil bouwen, het kon al zijn vrienden niet accomoderen.

Een vol voetbalstadion dus en tussen het publiek van bevriende staatshoofden enkele Arabieren met mondkapjes op.

Ik kan me voorstellen dat jullie terugverlangen naar de tijd van volle voetbalstadions. Hier is dat dus gewoon.

Welnu, eens zien wat het de komende vijf jaar gaat worden hier. Voorheen was Magafully minister van infrastructuur en zijn prioriteiten liggen daar.
Een spoorlijn, een fly-over in Dar. Vliegvelden. Trouwens hij heeft een paar nieuwe A380's besteld en cash afgerekend. Nu moeten de vliegvelden aangepast worden, anders kun je niet boarden. Wij doen dat andersom dus.

Helaas heeft het onderwijs niet zijn aandacht. Het holt achteruit. Zo verdrietig. Buurtscholen met 165 kinderen en drie leerkrachten. Als er met pensioen gaan of ziek worden komt er geen vervanging. Terwijl er ieder jaar duizenden leerkrachten bijkomen en werkeloos thuis zitten.

Ik loop wel eens zo'n volle klas in zonder leerkracht. Herry, over tafels lopen etc. Dan geef ik maar Engelse les.
Genoeg over deze nieuwe president, de andere kandidaten waren niet beter. This is Africa!

In het dagelijkse leven blijft het genieten hier. Lekker vroeg opstaan om het maximale uit de dag te halen. De natuur is zo mooi hier. Tropisch regenwoud, heel veel bomen, heel veel zuurstof in de lucht. Altijd groen, mooie bloemen in het wild.

Lekker warm en 's nachts koelt het af. Regelmatig een plensbui.
En de prachtige vergezichten, de wolken in het dal.
Geen storende geluiden van auto's of machinale bouwaktiviteiten.
Alleen bushgeluiden, vogels en insekten. 's Avonds sterrenhemels met duizende sterren. Pole pole leven. Alles op het gemak. Vandaag niet dan morgen nieuwe kansen.
En vooral heel veel plezier maken en dat zot hem in de kleine dingen.

Het is extra leuk om niet alleen op vakantie te zijn maar ook nog een beetje van nut te zijn. Dus ik wissel af tussen ziekenpost en schooltje.
Dat maakt ook dat je heel veel mensen leert kennen. En nogal eens begroeten ze je als hun beste vrienden, maar ik weet bij God niet wie het is.

Altijd gezellig bij de receptie van de Dispensary. Ze te vermaken met belleblaas, puzzels, knippen en schrijven, zodat ze nog iets leren als ze zitten te wachten.
En de kinderen komen even op bezoek om op de weegschaal te staan of voor wat aandacht.

Dan gewoon zin in verjaardag vieren in het klasje. Je besteld oliebollen voor de club. Kijkt wie er zo ongeveer jarig is, zelf weten ze het niet. We zingen en dansen en hebben weer een leuk uurtje. Het is weer even anders dan andrs.

Gisteren naar Same geweest, dat is dagvullend. Een paar groep 7 verlaters meegenomen die al vakantie hebben.
Wat hebben ze genoten van dit onverwachte uitje!
Ongelofelijk verwend zijn ze. Nieuwe schoenen en onderbroeken. En vooral ook kadootjes voor moeders en je kunt niet aankomen zonder brood voor de hele familie. Dat kun je namelijk hel goed delen en is hier niet te koop.
En voor de verpleegkundigen nemen we appels mee, ook al zo'n traktatie.

Toch weer blij om met het internet verbonden te zijn. Kun je voorstellen dat je in NL ruim een week geen whatsapp hebt?

Maar ik denk dat jullie toch liever een internetlockdown zouden hebben, als de situatie waar jullie nu in zitten!
Ik heb met jullie te doen.
Mag nog een weekje hier genieten en dan moet ik er ook weer aan geloven. Mondkapjesgedoe, geen uitgebreide begroetingen en nog heel veel meer niet.

Was vandaag nog bij de drie kleermakers die vorige keer mondkapjes voor me gemaakt hebben en we hebben hartelijk zitten lachen in het atelier. Zo Afrikaans, drie kleermakers op trapnaaimachines in een golfplaten huisje van 4m x 4m. Nog twee tanden in de mond, lamp op de kop, prachtige dingen maken ze. Keihard de radio aan. Het leven kan zo simpel zijn. This is pure Africa!

To be continued....

P.S. Het internet is nog steeds instabiel. Foto's toevoegen lukt niet.

• 14 November 2020 - 09:07

Christel:

Geniet nog maar even van de mooie omgeving en de warme begroetingen daar, Margot!!! Leuk om te lezen dat je het weer zo naar je zin hebt!

• 15 November 2020 - 18:02

Peter Aarts:

Geniet er nog maar even van Margot. Hier veel regen en nog veel werk in teststraten. Wel escort Dominicaanse Republiek gehad.

• 16 November 2020 - 12:52

Jan:

Nog even dan en kan het niet laten om te vragen, "Wanneer ga je weer?" Hier inmiddels ook lockdown en avondklok tussen 21:00 - 5:00 uur. Formulier met I.D. bij hebben voor alleen noodzakelijke dingen naar de winkel mag kort. Hebben voldoende in huis dus blijven lekker op de berg en dan merk je er niet veel van. Lijkt denk ik wat op Afrika, ik bedoel je hebt niet veel nodig om het naar je zin te hebben. Groetjes maar weer en tot je volgende verhaal!

• 16 November 2020 - 13:50

Christel Hockey:

Leuk om je verslag weer te lezen!

• 16 November 2020 - 19:46

Jan Rensen:

Hoi, Margot
    Kom je nu volgende week naar Nederland? Nee toch, direct door naar Bonaire ! Dacht ik.

• 18 November 2020 - 19:52

Hedwig:

Hoi Margot, Weer een mooi verhaal van jou om te lezen. Het leest altijd lekker weg, wat jij schrijft.
    Dat stukje over die verkiezingen zeg, ongelooflijk!

Geniet van je laatste week en ik zie je wel weer in de Oeverzwaluw (klinkt ook best 's zomers toch?)

• 14 December 2020 - 14:50

Desiree:

Vandaag genieten van al jouw prachtige reisverhalen...! Wat een dankbaar werk xxx!