Van de Eerste naar de Derde Wereld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Van de Eerste naar de Derde Wereld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Van de Eerste naar de Derde Wereld

Door: margotkuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

11 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

De avond voor vertrek is aangebroken. Eindstand: 3 koffers, 2 grote tassen vol met hulpgoederen, glucosemeters, lampjes,schriftjes, pennen, sportspullen enz. enz.
Van iedereen afscheid genomen of ik drie jaar weg ga.
Dr Mschomvu zal me afhalen op Kilimanjaro Airport, met een groot bord met mijn naam zodat ik hem kan herkennen.

Ben zeer benieuwd wat het me allemaal zal gaan brengen. Een ding is zeker: ik houd jullie op de hoogte!
Margot.

Margootie
13 januari 2012
Karibu to Africa,
Even een eerste reaktie aan mezelf, kan niet inloggen op eigen website. Ben achterop de brommer even bij internetcaf'e afgezet. Een hartverwarmend welkom in donker Africa gisteravond! Het was volle maan, een zwoel windje en veel vriendelijke zwarte mensen. Op m'n visumformulier zaten al de eerste sprinkhanen ter verwelkoming. Prachtige bergachtige omgeving. Ik verblijf in een logeerkamer op de Diocese, het fraterverblijf, omdat in het "Holland House", momenteel warm water aangelegd wordt! Het moet niet te lux worden hoor. Vandaag al rondleiding gehad door het ziekenhuis, later hierover meer. Al vele mensen ontmoet en probeer maar meteen in het Swahili. Badaaye, Margootie

Margootie
14 januari 2012
Hallo Allemaal,

Even een berichtje per gmail, het lukt niet om op mijn website een verhaaltje te schrijven, er ontbreekt daarvoor een kabeltje wat in Moshi gehaald moet worden, 2 uur bussen hiervandaan.

De reis is prima gegaan, over besneeuwde Alpentoppen vlogen we, je kon de ski-oorden zien liggen, verder over de Middelandse Zee, over de woestijn, de grote zandbank, over Kenia uiteindelijk in 9 uur naar Kilimanjaro Airport. Naast mij zat een Fransman die ging kite-surfen aan de oostkust van Zanzibar, had vorig jaar nog de Kili beklommen. Daarnaast een Amerikaanse uit Tampa Florida die in 5 dagen Tanzania ging doen, alle wildparken af. Zij was al 24 uur onderweg. Dat waren al twee heel verschillende culturen, dat kwam al meteen terug in de eetgewoontes onderweg.

Dr Mschongvu stond me inderdaad op te wachten met een groot bord met mn naam. Hij had een jeep met chauffeur bij zich, het was nog ruim 2 uur rijden. Men rijdt hier links, de wegen zijn natuurlijk onverlicht, met nogal kuilen en drempels. Maar met de volle maan kon je goed het gebergte zien, erg mooi.

Mijn verblijf is hier erg luxueus realiseer ik me nu, nu ik vandaag naar het stadje liep en iedereen met emmers en jerrycans water zie halen bij de put. Op mijn kamer komt het gewoon uit de kraan. Mijn verblijf is op de heuvel, heerlijk rustig, smorgens word je wakker van de vogeltjes. 3x per dag staat het eten opgediend, daar is de housekeeping voor. Vanmorgen gebakken eieren, smiddags en savonds warm eten. Smorgens, smiddags en savonds verse ananas, daarvoor de tijd van het jaar!

Gisteren heel veel gedaan. Dr Mschongvu gaf me rondleiding door het ziekenhuis. Losse gebouwtjes, de afdelingen, met in het midden de operatiekamer op een voetstuk ( het theatre). De afdelingen zijn verbonden met abri's. De enige universitair opgeleide arts, dr Moshi, was aan het opereren en beklaagde zich dat hij geen goed hechtdraad had. Wel geld om te kopen, maar het was gewoon nergens te krijgen. (Misschien kunnen Vincent en Sjef nog wat meenemen..) Helaas heeft dr Moshi een nieuwe functie gekregen, meer overkoepelend voor het gehele district, waardoor er een vakature ontstaat. Er vormt zich nu wel een probleem, er is gewoon geen opvolger. Ze hebben dr Mschongvu nu gevraagd. Hij twijfelt. Hij is nl. de businesswereld ingegaan om een medicijn te promoten, een wondermiddel, dat in 5 dagen aids, kanker, en alle gruwelijke ziekten reduceert tot 58%!! Het is in vloeibare vorm. Hij probeert nu deze twee jobs te combineren.
We zullen het zien.

Het dorpje ligt dus aan de doorgaande weg van Dar Es Salaam naar Arusha. Er is een groot busstation. Overvolle bussen rijden steeds af en aan. Dat brengt ook de nodige winkeltjes en cafeetjes met zich mee. De mensen zijn allemaal erg relaxed. Zijn goed gekleed. De mannen in een gestreken overhemd met terlenka broek, de dames in mantelpakje, soms zelfs met hakken. Of kleurige kanga's. De masai hebben nog kleurigere kleding aan. Ze hebben allemaal wel schoenen aan.

Heb al veel mensen leren kennen, je komt natuurlijk ook steeds dezelfde mensen tegen. Dr Moshi was gisteren ook gewoon in town, met een assistent waarvan de echtgenote ook weer in NL geweest was. Iedereen kent Vincent, Sjef en Annelies, ook in de winkeltjes hier. Jullie komst is dus al aangekondigd! Er is me al gevraagd of we met zn allen rond 29 jan. ergens in de bergen willen meegaan met een Amerikaanse opticien, ergens naar een dorpje. Ook is er een project waar we aan kunnen doneren van schoolkinderen, waarvan beide ouders aids hebben, voor schoolgeld etc.
Mark Moors ook ontmoet. Is als co-ass nu in het zh. Uit Groningen. Helaas is hij nog maar 3 dagen hier

Ik amuseer me prima hier. Vincent, morgen zal ik naar de kerk gaan.
Allemaal veel groeten van Father Deo, Father Samuel en alle anderen.
De bisschop is momenteel tot 17 jan in Dar, zit nu op zijn plaats aan tafel!
En die weesgegroetjes voor het eten zijn maar heel kort nu.

  • 11 Januari 2012 - 20:26

    Wilfried En Janine:

    hallo Margot
    we gaan je volgen. goede reis
    groet van ons

  • 11 Januari 2012 - 20:39

    Simone Suermondt:

    Spannend en verrassend!
    Dat wordt een hele ervaring! Veel succes en plezier. We gaan je volgen!!!!!

    Groetjes,
    Willem, Juultje, Lewis en vooral van Simone.

  • 11 Januari 2012 - 21:27

    Anja Simons:

    Margot,
    Goede reis en zorg dat je een goede koelie krijgt voor het sjouwen van je koffers.
    Anja

  • 11 Januari 2012 - 21:50

    Bernie:

    hi margot,
    gezellig nog even met je gekeuveld te hebben vandaag. wens je een goede reis. jo margo go for it

  • 11 Januari 2012 - 22:55

    Anka:

    Ik wil je heeeeel veel succes wensen en vooral veel plezier. Heb je al uitgebreid ingepraat maar denk er vooral aan om te genieten :) En de kaartjes afgeven he :D Groetjes!

  • 12 Januari 2012 - 07:10

    Mieke:

    Hallo Margot,
    Heel veel plezier in het verre Afrika.
    Ik weet zeker dat je heel veel moois gaat zien en beleven.
    Ik ga je zeker volgen.
    Groetjes

  • 12 Januari 2012 - 07:57

    Windy:

    Ha wereldreiziger!
    Veel plezier komende maanden in het mooie Afrika! Mooie ervaring denk ik.
    Ik ga je zeker volgen via de verslagen.

  • 12 Januari 2012 - 08:36

    Ilona:

    Hoi Margot,

    Goede reis en heel veel plezier!

    Groetjes Ilona

  • 12 Januari 2012 - 08:36

    Henriette Engel:

    Heerlijk dat we je mogen en kunnen volgen. Geniet en zorg dat die grote kijkers veel werk verrichten.
    Een knappe uitdaging op een goed moment. Een goede reis toegewenst

  • 12 Januari 2012 - 09:07

    Eduard.:

    Margot,
    Succes en hou me op de hoogte.
    Eduard

  • 12 Januari 2012 - 09:14

    Hilde Kiers:

    Hoi Margot, Ik wens je safari njema en karibu Tanzania. Veel plezier in Same en groeten voor Dr. Mchomvu. Natuurlijk ben je altijd welkom in Dodoma.
    Hilde

  • 12 Januari 2012 - 09:14

    Hilde Kiers:

    Hoi Margot, Ik wens je safari njema en karibu Tanzania. Veel plezier in Same en groeten voor Dr. Mchomvu. Natuurlijk ben je altijd welkom in Dodoma.
    Hilde

  • 12 Januari 2012 - 09:44

    Marian :

    Heey Margootje,

    Dat gaat helemaal goed komen met Dr Huppeldepup.
    Zoveel van die blonde schones zullen daar niet aankomen! Heel spannend allemaal!

    Marian

  • 12 Januari 2012 - 10:34

    Pierre:

    Hoi Margot , eindelijk is het zo ver het gaat nu beginnen . Ik wens je een goede vlucht en een happy landing . Ga ook naast je werk lekker genieten Margot ! Maar jou kennende zal dat wel lukken.
    Margot veel sukses en knuffel van mij .
    Pierre.

  • 12 Januari 2012 - 11:20

    Bas Voorbrood:

    Ik wens jou een goede reis toe en geniet van Same en omstreken.
    Bas

  • 12 Januari 2012 - 12:15

    Mieke P:

    Hoi Margot

    Ik heb jou op het werk niet meer gezien. Ik wist wel dat je een site wilde gaan bijhouden maar niemand wist of je dat nu ook daadwerkelijk had gedaan.
    Nou bij deze een hele goede reis en lekker gaan genieten daar.

    Veel plezier
    en we zien je verhalen tegemoed

    Groetjes Mieke

  • 12 Januari 2012 - 12:27

    Berthe Van Der Staak:

    Margo ik wens je veel succes met je mooie en moedige reis, groetjes!

  • 12 Januari 2012 - 12:31

    Desiree Schrijvers :

    Lieve Margotje,

    ik zal onze koffie met gebak missen hoor! Proficiat met je geweldige zoon en ik hou hem zeker in de gaten hoor... :) Do not worry.

    liefs en goede vlucht.
    Dees x

  • 12 Januari 2012 - 12:54

    Wiljo :

    Veel succes en veel plezier! Ik ga je volgen. Een hele goede reis.
    Groeten Wiljo

  • 12 Januari 2012 - 17:12

    Marga Genemans:

    Het is hier in Tilburg nu donderdag vijf over zes 's avonds. Je bent waarschijnlijk net geland op KIA, de vliegtuigtrap afgelopen in die fijne zwoele tropennacht. En straks op weg naar Same komt daar nog de geur van de houtvuurtjes bij. En Fr. Deo stuurde gisteren een sms dat ze bezig zijn met het Holland House verven. Helemaal goed! Margot, geniet er maar van de komende maanden! Ik wens je heel veel succes en heel veel plezier in Same. Enne...vergeet niet iedereen mijn groeten over te brengen.
    Tutaonane

  • 12 Januari 2012 - 19:50

    Mary:

    Karibu Tanzania!

    Je leest dit waarschijnlijk in een internetcafeetje met een grote waaier, en een trage verbinding. Maar goed je hebt in ieder geval internet! :) Ik wil je ook nog veel plezier en succes wensen, geniet ervan! Had je de simkaart nog ontvangen?

    Groetjes en ik ben benieuwd naar je verhalen!

  • 12 Januari 2012 - 21:04

    Marijke De Jongh:

    Leuk om jou zo te kunnen volgen margot dan is de wereld toch klein en weten we een beetje wat je zoal meemaakt succes marijke.

  • 13 Januari 2012 - 07:38

    Karlijn:

    Hey Margot,

    heel veel plezier in Tanzania! ik zal je verslagen en foto's in de gaten houden hier op de site!

    Groetjes Karlijn

  • 13 Januari 2012 - 10:14

    Wilfred:

    he Margot het gaat je goed een hele goed reis en geniet er van ik zal je gaan volgen

  • 13 Januari 2012 - 11:28

    Marije Seh:

    heeeel veel plezier!
    Ik probeer nog even langs te komen, rijd met een rondreis langs Same, maar ik weet niet of we uit mogen stappen...

    Groetjes Marije (SEH)
    zustermuis.waarbenjij.nu

  • 13 Januari 2012 - 13:27

    Harry:

    He Margot, goed aangekomen?
    Hoe is de eerste indruk?
    groetjes
    Harry
    PS hier regent het

  • 13 Januari 2012 - 14:01

    Margootie:

    Karibu to Africa,
    Even een eerste reaktie aan mezelf, kan niet inloggen op eigen website. Ben achterop de brommer even bij internetcaf'e afgezet. Een hartverwarmend welkom in donker Africa gisteravond! Het was volle maan, een zwoel windje en veel vriendelijke zwarte mensen. Op m'n visumformulier zaten al de eerste sprinkhanen ter verwelkoming. Prachtige bergachtige omgeving. Ik verblijf in een logeerkamer op de Diocese, het fraterverblijf, omdat in het "Holland House", momenteel warm water aangelegd wordt! Het moet niet te lux worden hoor. Vandaag al rondleiding gehad door het ziekenhuis, later hierover meer. Al vele mensen ontmoet en probeer maar meteen in het Swahili. Badaaye, Margootie

  • 13 Januari 2012 - 14:20

    Sil:

    Goede start gemaakt, klinkt goed. We blijven je volgen ben zo benieuwd naa r je verhalen. Veel succes en geniet!
    Lieve groet, Sil

  • 13 Januari 2012 - 17:27

    Ton Pulles:

    Hoi Margot,
    Zo snel heeft nog nooit iemand een internetcafe gevonden daar.
    Ik wens je een heel fijn verblijf in Same, maar dat gaat vast wel lukken.
    Het is net iets te laat, maar wij van de SEH hebben gisteren les gekregen in het doen van een bevalling. Dat was ook wel handig geweest voor jou.
    Geniet ervan.

  • 13 Januari 2012 - 21:19

    Marjo:

    Hoi Margot,
    Zo te lezen ben je goed aangekomen en heb je al heel wat indrukken opgedaan.Ik ben benieuwd naar je verhalen. Geniet van de mensen en van alles wat je daar gaat beleven.
    Groetjes van Marjo.

  • 14 Januari 2012 - 09:33

    Margootie:

    Hallo Allemaal,

    Even een berichtje per gmail, het lukt niet om op mijn website een verhaaltje te schrijven, er ontbreekt daarvoor een kabeltje wat in Moshi gehaald moet worden, 2 uur bussen hiervandaan.

    De reis is prima gegaan, over besneeuwde Alpentoppen vlogen we, je kon de ski-oorden zien liggen, verder over de Middelandse Zee, over de woestijn, de grote zandbank, over Kenia uiteindelijk in 9 uur naar Kilimanjaro Airport. Naast mij zat een Fransman die ging kite-surfen aan de oostkust van Zanzibar, had vorig jaar nog de Kili beklommen. Daarnaast een Amerikaanse uit Tampa Florida die in 5 dagen Tanzania ging doen, alle wildparken af. Zij was al 24 uur onderweg. Dat waren al twee heel verschillende culturen, dat kwam al meteen terug in de eetgewoontes onderweg.

    Dr Mschongvu stond me inderdaad op te wachten met een groot bord met mn naam. Hij had een jeep met chauffeur bij zich, het was nog ruim 2 uur rijden. Men rijdt hier links, de wegen zijn natuurlijk onverlicht, met nogal kuilen en drempels. Maar met de volle maan kon je goed het gebergte zien, erg mooi.

    Mijn verblijf is hier erg luxueus realiseer ik me nu, nu ik vandaag naar het stadje liep en iedereen met emmers en jerrycans water zie halen bij de put. Op mijn kamer komt het gewoon uit de kraan. Mijn verblijf is op de heuvel, heerlijk rustig, smorgens word je wakker van de vogeltjes. 3x per dag staat het eten opgediend, daar is de housekeeping voor. Vanmorgen gebakken eieren, smiddags en savonds warm eten. Smorgens, smiddags en savonds verse ananas, daarvoor de tijd van het jaar!

    Gisteren heel veel gedaan. Dr Mschongvu gaf me rondleiding door het ziekenhuis. Losse gebouwtjes, de afdelingen, met in het midden de operatiekamer op een voetstuk ( het theatre). De afdelingen zijn verbonden met abri's. De enige universitair opgeleide arts, dr Moshi, was aan het opereren en beklaagde zich dat hij geen goed hechtdraad had. Wel geld om te kopen, maar het was gewoon nergens te krijgen. (Misschien kunnen Vincent en Sjef nog wat meenemen..) Helaas heeft dr Moshi een nieuwe functie gekregen, meer overkoepelend voor het gehele district, waardoor er een vakature ontstaat. Er vormt zich nu wel een probleem, er is gewoon geen opvolger. Ze hebben dr Mschongvu nu gevraagd. Hij twijfelt. Hij is nl. de businesswereld ingegaan om een medicijn te promoten, een wondermiddel, dat in 5 dagen aids, kanker, en alle gruwelijke ziekten reduceert tot 58%!! Het is in vloeibare vorm. Hij probeert nu deze twee jobs te combineren.
    We zullen het zien.

    Het dorpje ligt dus aan de doorgaande weg van Dar Es Salaam naar Arusha. Er is een groot busstation. Overvolle bussen rijden steeds af en aan. Dat brengt ook de nodige winkeltjes en cafeetjes met zich mee. De mensen zijn allemaal erg relaxed. Zijn goed gekleed. De mannen in een gestreken overhemd met terlenka broek, de dames in mantelpakje, soms zelfs met hakken. Of kleurige kanga's. De masai hebben nog kleurigere kleding aan. Ze hebben allemaal wel schoenen aan.

    Heb al veel mensen leren kennen, je komt natuurlijk ook steeds dezelfde mensen tegen. Dr Moshi was gisteren ook gewoon in town, met een assistent waarvan de echtgenote ook weer in NL geweest was. Iedereen kent Vincent, Sjef en Annelies, ook in de winkeltjes hier. Jullie komst is dus al aangekondigd! Er is me al gevraagd of we met zn allen rond 29 jan. ergens in de bergen willen meegaan met een Amerikaanse opticien, ergens naar een dorpje. Ook is er een project waar we aan kunnen doneren van schoolkinderen, waarvan beide ouders aids hebben, voor schoolgeld etc.
    Mark Moors ook ontmoet. Is als co-ass nu in het zh. Uit Groningen. Helaas is hij nog maar 3 dagen hier

    Ik amuseer me prima hier. Vincent, morgen zal ik naar de kerk gaan.
    Allemaal veel groeten van Father Deo, Father Samuel en alle anderen.
    De bisschop is momenteel tot 17 jan in Dar, zit nu op zijn plaats aan tafel!
    En die weesgegroetjes voor het eten zijn maar heel kort nu.

  • 14 Januari 2012 - 11:07

    Peter Vrijsen:

    hallo Margot
    goed aangekomen in donker Afrika
    twijfel er niet aan dat je het naar de zin zult hebben aan de voet van de Kilimanjaro, veel plezier daar
    we gaan je zeker volgen via de weblog
    groetjes ook van Emmy

  • 14 Januari 2012 - 12:57

    Dimphey:

    Hoi Margot,
    jeetje zeg er is wel wat aan het veranderen daar, warm water!, het moet niet gekker worden.
    Het is zo leuk om te lezen, het is nl. zo herkenbaar. Ben je al nageroepen door de kinderen; "Mzungu!" ?
    Geniet ervan en ik blijf je volgen via je site.
    Groeten van Dimphey

  • 14 Januari 2012 - 15:00

    Jan Molkenboer:

    Heb inmiddels vernomen dat je goed bent aangekomen.
    Veel succes en plezier
    Gr. Jan
    N.b. aan fanmail geen gebrek!

  • 14 Januari 2012 - 19:57

    Marijke De Jongh:

    Hallo Margot,
    Wat vind ik dit leuk om jou zo te volgen,de eerste verwelkoming is voor jou heel goed verlopen en je geniet met volle teugen van al het nieuwe maar warm stromend water had je niet verwacht geniet er maar van.Marijke.

  • 15 Januari 2012 - 10:18

    Henny En Dré:

    Hi Margot,
    Geweldig wat je allemaal meemaakt, we volgen je met veel plezier en zo genieten wij er ook nog een beetje van Tanzania! Dré en Henny

  • 15 Januari 2012 - 16:59

    Tante Leny:

    Hoi Margot.
    Na veel zoeken en met de hulp van zus Henny is het me gelukt dit berichtje te sturen. Goed te horen dat alles goed gegaan is en veel succes de komende maanden. Groetjes Tante Leny.

  • 16 Januari 2012 - 10:28

    Mieke West:

    Hallo Margot, ik ken je niet maar doordat mijn zoon en zijn vriendin op wereldreis zijn (nu Zambia,binnenkort Malawi,Tanzania en dan zuid-Amerika ev) ben ik extra geïnteresseerd in reisverslagen. Heel veel succes met je missie en heel veel plezier en mooie ervaringen toegewenst.
    Mieke West
    GTM CHKV/ VZ OR

  • 13 Maart 2014 - 13:23

    Ernst LFB Raaymakers:

    Beste Margo Kuijsters,
    Het is niet uw verslag, waarop ik reageer, maar op een van degenen, die daarop gereageerd hebben< nl. Berthe van der Staak. Iemand met die (meisjes)naam is net als ik oud-lid van de studentenvereniging Thomas/RIA in Amsterdam. Zij ging in 1968 aan de Universiteit van Amsterdam studeren. Wij kunnen haar niet meer traceren. In mijn zoektocht had ik al contact met Berthe van der Staak-Scholten, bijzonder ambtenaar van de Burgelijke Stand in Tilburg, mar die was dus niet de gezochte. Wanneer u mij met de juiste Berthe in contact kunt brengen, ben ik u dankbaar. Vriendelijke groet, Ernst Raaymakers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1985
Totaal aantal bezoekers 204059

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: