Mzungu op de fiets - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Mzungu op de fiets - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Mzungu op de fiets

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

15 Januari 2012 | Tanzania, Same

14 januari 2012: Mzungu op de fiets.

Wat ik altijd probeer te doen op mijn reizen is een fiets huren. Zo heb ik gefietst in Berlijn, in Parijs, in Geneve,op Kos, in Paramaribo, in Los Angeles, New York, Squaw Valley, Bangkok, Singapore, Luxor en onlangs nog in Washington. Vandaag dus in Same. Voor de prijs hoef je het niet te laten, 2 euro per dag. De hele fiets was zo’n 20 euro waard.
Ik zit graag op de fiets in het buitenland. Je ziet wat meer als lopend. Je wordt nauwelijks lastig gevallen, omdat je toch een beetje als “de hunne”wordt beschouwd. Dat laatste valt hier niet mee, ik ben echt de enige buitenlander hier, zo diep in Afrika en mijn huidskleur kan ik niet verdoezelen. De hele dag mzungu, mzungu, mzungu, wat “blanke”betekent. Dan lachen en zwaaien ze en ik lach en zwaai maar terug.
Soms vergeet ik het weer even, het leidt zo nu en dan tot gevaarlijke situaties: men rijdt hier links! Dateert nog uit de tijd dat ze Britse kolonie waren.
Ik heb de buitenwijken van Same verkend, ben naar het Elephant Hotel gefietst en op terrasje gezeten. De huizen zijn van steen, enigszins gepleisterd met een soort leem en allemaal golfplaten daken. Soms rood geschilderd tegen de roest.
De hoofdweg is van asfalt, alle zijwegen zijn zandpaden. Buiten het dorp rode aarde. Het is vrij groen, palmbomen, divi-divi bomen, bananenplanten enz. Aan de ene kant een bergketen, aan de andere kant een open vlakte.
Overal vrolijke kindertjes aan het spelen, met gewoon de aarde, een oude fietsband o.i.d.
Ze hebben geen speelgoed, maar helemaal niet getreurd.
Ze roepen dus steeds mzungu naar me, als ik iets terugzeg lopen ze hard weg, of ik van een andere planeet kom! Met een paar jonge kindertjes raakte ik “in gesprek’. Dacht dat ze het wel leuk zouden vinden als ze even op m’n zadel mochten zitten en dat was ook. Dus allemaal even proberen. Komt er een iets ouder jongetje aan, misschien 8 jr, wilde ook wel.
Hij pakt m’n fiets en fietst keihard weg! Ik erachteraan en kon hem nog net inhalen!
Deze mzungu was toch sneller dan hij dacht…

  • 15 Januari 2012 - 15:31

    Pleun:

    hahahaha! Ja, werpt het wekelijkse hockeyavondje toch nog zijn vruchten af!
    het zal bij jou al bijna donker zijn, dus een fijne avond! En succes morgen bij je eerste dienst!

  • 15 Januari 2012 - 16:38

    Wanda:

    Hoi Margot,
    Heel leuk je zo te volgen.
    En het is maar goed dat je een top conditie hebt anders had je die fiets nooit meer terug gezien :).
    Groetjes Wanda

  • 15 Januari 2012 - 17:24

    Sjef En Annelies:

    Habari Margot,

    Zo, jij bent al snel 'ingeburgerd'. Leuk om te lezen.
    Gelukkig is er de laatste jaren in Same al veel geasfalteerd.
    Fietsze..........

  • 15 Januari 2012 - 17:51

    Henk En Marleen:

    Mzungu Margot, Prachtige reisverhalen maak jij. Gisteren zijn we naar de vakantiebeurs, maar als jij zo beeldend blijft schrijven komen we naar Tanzania. Veel succes daar en we blijven je volgen.


  • 15 Januari 2012 - 18:08

    Paul:

    Haha! Goed bezig!

  • 15 Januari 2012 - 19:07

    Marijke De Jongh:

    Wat gezellig zo op de fiets rondtoeren
    wat leuk wat je allemaal ervaart maar wanneer ga je werken in het hospitaal wat me natuurlijk aanspreekt is bevallingen en de baby's ingoede gezondheid in leven houden zo ook de moeders succes marijke.

  • 15 Januari 2012 - 19:32

    Pierre:

    Hoi Mzungu Margot
    Jij schrijft leuke stukjes ,jij schilderd de omgeving met woorden prachtig gewoon .ik zie het zo voor me . Het is maar goed dat jou conditie goed is , anders had je naar je fiets kunnen fluiten ! Lieve Mzungu hier heb je weer iets van geleerd .niet iedereen is te vertrouwen .
    ik hoop nog vele mooie stukjes van je te lezen. Groetjes Pierre.

  • 15 Januari 2012 - 22:18

    Sil:

    Heb jij even mazzel dat je een goede conditie hebt, anders fiets weg...... ERg leuk om je verslag te lezen, klinkt super goed. Geniet er van. Morgen de eerste maandag zonder Margot, het zal effe wennen zijn zonder onze drijvende kracht. Lieve groet, Sil

  • 16 Januari 2012 - 07:12

    Mieke:

    Hadie Margot, wat een leuk verhaal, Ik ben ooit in Kenya geweest en kan me helemaal voorstellen wat je zo ziet en aan ons schrijft. Vanacht heeft het hier in Nederland gevroren. Ook voor vanavond voorspellen ze vorst. Dus of de eerste training zonder je doorgaat is maar de vraag. Maar een borrel op je gezondheid en welijn zullen we zeker nuttigen. Werk ze, groetjes uit een koud Nederland

  • 16 Januari 2012 - 08:19

    Rolf:

    leuk verslagje, fijn dat je het goed hebt.
    groeten, Rolf Touwen

  • 16 Januari 2012 - 12:52

    Anja:

    Hoi Margot,
    Je was hem dus te snel af!
    Zal je op mijn werk aanbevelen!!!
    gr. Anja

  • 16 Januari 2012 - 13:27

    Berthe Van Der Staak:

    hallo Margot, opde fiets, dat is echt starten, en je conditie is goed, anders was je wellicht je fiets kwijt geweest. Zoals je schrijft ben je je al fietsend een beetje vertrouwd aan het maken in je nieuwe omgeving. De temperatuur is natuurlijk voor jou genieten, zoals je dat ook deed op het kleine terasje bij jullie voordeur. Wij hebben snachts een graadje vorst en overdag heerlijk het zonnetje, het weer nodigt uit voor een fijne wandeling. Hoort dit bij vakantie of bereid je je ook voor op activiteiten?
    Magot leuk zoals je dit alles met ons wilt delen. groetjes Berthe.

  • 16 Januari 2012 - 18:58

    Desiree:

    onder jouw foto zie ik het zonnetje... vandaag en gisteren was het hier op de Heeshoek ook een sprookje.
    Niet te vergelijken met wat jij beleeft.

    niet leuk om in m'n eentje te fietsen... hier schoppen ze je voor niets van je fiets...

    heb je al wat kadootjes uitgedeeld aan de kids?

  • 16 Januari 2012 - 19:49

    Fraaaaans:

    Knap Margot,

    Ik kan die Tanzanianen niet bij houden bij de 10 miles, ha.

  • 20 Januari 2012 - 17:56

    Toine Hermans:

    He margot, wat een avonturen allemaal, leuk om te lezen.
    Zo te zien heb je het wel naar je zin.
    Veel plezier daar nog en ben benieuwd naar het volgende verhaal van je.
    Groetjes Toine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 204558

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: