E.H.B.O. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu E.H.B.O. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

E.H.B.O.

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

27 Februari 2012 | Tanzania, Dodoma

Prachtige gebouwen in Stonetown, de hoofdstad van Zanzibar. Met bewondering keek ik ernaar. Jammer dat ze het zo laten verloederen, dacht ik nog. En plotseling was hij daar. Op de brede boulevard aan zee. Een smalle boom. En ik had hem niet gezien. BOEM zei mijn hoofd. KRAK zei mijn neus. De boom bleef staan en ik viel om. Veel bloed en omstanders. In mijn verpleegsterstempo was ik er domweg in volle vaart tegenaan gelopen! Ik wrrd afgevoerd naar de vrouwendispensary. Zwart gesluierde vrouwen poetsten liefdevol de boel schoon. Het was de wil van Allah dat ik tegen die boom was gelopen, zeiden ze. Gelukkig niet mijn eigen stomme schuld dus.
Zowktocht naar een röntgenapparaat in het labyrint van Stowntown. Onder escortering van een jongen van 12 jaar die speciaal z'n nette kleren thuis ging aandoen om bloedende mzungu te begeleiden en taxies te zoeken. Ziekenhuisje buiten de stad leverde niets op. Mijn snel gegooglde privékliniekje bestond ook niet meer. Dan maar het grote stadsdsziekenhuis. Géén SEH, maar wel röntgen. Voor 5E stond mijn neus op de foto. Gebroken in twee stukken. En nu, tja, geen dokters. Naar ander zh en weer terug naar t grote in de stad. Van kastje naar de muur dus. Een gesluierde dame, vertelde arts te zijn, geen uniform of naambord. Ze wilde me opnemen en de volgende dag onder algehele narcose mijn neus verbouwen. Dacht het niet! Zat in een muskietenkamertje met hele vieze toestanden. Gauw wegwezen. Door de overvolle gangen, overal patiënten snel naar buiten. Mijn canadese buurjongetje was er ook geweest. Men wilde zijn grote teen amputeten. Zn ouders hebben hem gelukkig meegenomen, bleek een insektenbeet te zijn.

Volgende dag met het eerste vliegtuig naar Dar Es Salaam. Een prachtige kliniek zorgde dat alles goed kwam! Inshallah, (Mar)got had het zò gewild!

• 27 Februari 2012 - 11:52

Wiljo:

Je zou die Allah toch! Maar hij is wel dommer dan ik dacht. Sterkte!

• 27 Februari 2012 - 12:03

Frans:

Ha die Margot,

Dus nu ervaringsdeskundige als patient, had die neus toch laten verbouwen in Zanzibar, misschien hadden ze er een hele leuke nieuwe neus opgezet. Mooie verhalen Margot, amputeren bij insektenbeten is wel iets overdreven vind ik, blijft zo weinig van je over na zo'n reis ben ik bang.

groeten,

frans

• 27 Februari 2012 - 12:11

Jeannine:

Sterkte met je neus!

• 27 Februari 2012 - 13:46

Windy:

Wat leuk om je avonturen te volgen, maar nu jezelf aan de beurt bent is het wel een heel groot avontuur! Beterschap en geniet nog even in die andere wereld!

• 27 Februari 2012 - 14:00

Mary:

Jeetje jij maakt het mee, alle facetten van de zorg in oost afrika! Gelukkig is het weer helemaal goed gekomen.
    Ik vind het erg leuk je verhalen te lezen, je schrijfstijl is ook erg toegangelijk. Geniet er nog van, (met een dikke feest neus).

• 27 Februari 2012 - 15:10

Sjef En Annelies:

Margootje, margootje............
    Heeeel veeeel beterschap.
    En ons niet meer zo laten schrikken!!!!!!!!!

• 27 Februari 2012 - 15:11

Marijke:

Oh Margot wat schrijf jij leuk hopenlijk gaat het met je neus wat beter en hebben ze het goed gezet had je veel pijn arme jij. Al veel verhalen van Moeder Jeanne gehoord.Werk ze en geniet Marijke

• 27 Februari 2012 - 16:08

Anka:

Beterschap zuster! Zullen bij de volgende vergadering eens bekijken of ze je neus netjes hebben gefixt :) Maar Stonetown is idd mooi!!

• 27 Februari 2012 - 16:10

Angela:

Haha, hoe krijg je het voor elkaar om zo hard tegen een boom te lopen dat je neus breekt????
    Maar gelukkig staat ie nu weer helemaal goed. Geen gekke dingen meer doen daar he!!

• 27 Februari 2012 - 17:06

Sjef:

Wat een klein boompje al niet kan doen. Sterkte.

• 27 Februari 2012 - 18:05

Annet Uit Geldrop:

Hé Margotje, was je weer in je hockeytempo aan de gang, Gelukkig dat het goedgekomen is. Wel een giller van een verhaal!!!! Tot snel oftewel 14 april !!! X Annet

• 27 Februari 2012 - 18:43

Desiree:

Sjesus Margot, wat een toestand zeg... Hoorde gister idd van Vincent dat hij je aan de lijn gehad had.. Wat een stom ongeluk zeg! Maar goed dat het toch redelijk goed afgelopen is, je schrijft het wel weer prachtig , maar je zult wel gebaald hebben als een stekker. En dan heb ik het nog niet eens over de pent en de omvang van je weelderige reukorgaan, nu een soort van gepofte blauwe aardappel vrees ik! Doe je de rest van de weken rustig aan en please kijk goed uit je doppen...;-) Liefs Desiree en Juul

• 27 Februari 2012 - 18:46

Henny En Dré:

Hoi Margoot, Nu ook zelf in het ziekenhuis dat is wel pech maar ook weer een ervaring rijker die minder leuk was! In ieder geval ben je ook in Dar es Salaam en Zanzibar geweest. Sterkte en hopenlijk is je neus over 43 dagen weer helemaal recht. Lieve groetjes, ta tante Henny

• 27 Februari 2012 - 19:51

Mieke P:

Au, dat klinkt erg pijnlijk Margot...
    Jemig wat een pech kun je hebben zeg!!!
    Fijn dat je ondanks alles er nog zo leuk over kan schrijven..
    Ik hoorde van Vincent dat de schade mee lijkt te vallen en dat het nu weer redelijk gaat. Gelukkig maar

Heel veel beterschap

Groetjes Mieke

• 27 Februari 2012 - 20:46

Henriette:

gelukkig dat je zo heerlijk eigenwijs bent en blijft. Dat komt nu ook je gezicht ten goede. Denk ik.
    Na een gezellige carnaval heb ik weer enkele verslagen gelezen. Supergoed zijn die! Kijk en ga vooral zo door...

• 27 Februari 2012 - 22:07

Simone Suermondt:

Hoi Margot,

Het schoonste vermaak is leedvermaak!
    Ik heb me kapot gelachen met jouw nosy story. Hilarisch! Gelukkig heb je verstand van zaken en laat je je niet zomaar opereren.
    Veel beterschap!!
    Willem, Simone, Juultje en Lewis.

• 27 Februari 2012 - 22:09

Anneke (bdv):

margot maak je nog niet genoeg mee?? je wilde het aan den lijve ondervinden zeker... toch maar beter alleen maar kijken. succes en je doet heel goed werk.

• 28 Februari 2012 - 08:19

Marian:

Hè Gotje,

kweetnie, maar misschien moet je je ogen ook eens na laten kijken...... haha (ooh)
    Goed dat je op het vliegtuig bent gestapt, je moet er toch niet aan denken in zo'n smerig kamertje! (wie weet hadden ze er meteen een leuke ring ingezet!)
    Veel beterschap met je neusje!

Groetjes Marian

• 28 Februari 2012 - 11:18

Yvonne:

Ha Go,
    Wat een verhaal weer...! Hilarisch.
    Schitterend te lezen al die verhalen. Goed van je om meteen zelf actie te ondernemen. Sterkte met je neus..
    Geniet nog daar.
    Lieve groeten, Yves

• 28 Februari 2012 - 11:41

Berthe:

Zo zie je maar, opeens... maar wat een toestande dan, gelukkig is er toch nog speciale hulp en heb je warschijnlijk wel weer een mooie rechte neus. Doet het nog pijn want je gezicht is toch heel gevoelig. NIet bukken zal er ook wel bijhoren denk ik. Dat er zoveel mensen om je heen alles opruimen en met je meeleven is natuurlijk wel bijzonder. Veel beterschap, groetjes Berthe.

• 29 Februari 2012 - 05:49

Jan Rensen:

Ajajajajaj, die Margot toch.....maar wel weer een heel avontuur, leuk beschreven, ja, jouw toekomst ligt toch echt in iets wat met het schrijven temaken heeft! Heel veel groeten van ons, doei!

• 01 Maart 2012 - 10:02

Jolanda:

ha die Margot,
    wat een verhaal zeg!!!! goed dat allah je nog zo allert heeft gehouden.
    Toch een goede vent!!!
    sterkte met je Neus.
    groetjes
    jolanda

• 02 Maart 2012 - 08:39

Albert Jan:

Hoi Margot,

Allereerst beterschap met je neus. Alles in het leven heeft een reden, maar wat de reden zou zijn van een overstekende boom weet ik niet. Geniet met volle teugen van je reisverslagen. Nog heel veel plezier daar.

Groetjes Albert Jan

• 02 Maart 2012 - 09:25

Anneke:

Ha Margot
    wat erg voor je. Hoe gaat het met je? neus. Goede beslissing om niet onder narcose te gaan en je neus te laten rechtzetten. Het idee! Je foto's zijn leuk en indrukwekkend. Hier in Nederland is 6 maart uitgeroepen tot landelijke stakingsdag in het onderwijs. Wij vinden 35 kinderen in een groep veel te veel om goed passend onderwijs te kunnen geven (is het ook) Op jouw foto's zie een klas met nog veel meer kinderen.