The District Hospital of Same. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu The District Hospital of Same. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

The District Hospital of Same.

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

17 Januari 2012 | Tanzania, Same

District Hospital of Same.

Het ziekenhuis in Same vervult een regionale funktie. Gezondheidszorg voor het district Same, alsook het naburige district. Indien de zorg te gecompliceerd wordt gaan de patiënten naar het KCMC in Moshi, zo’n uurtje rijden met de ambulance hiervandaan. Oftewel twee uur met de bus. In de afgelegen gebieden hebben ze dispenseries, een soort EHBO-posten. Het streven is om die binnen iedere 5 km te hebben. Echter, dat lukt bij lange na niet. De mensen betalen 5000 shilling voor één jaar “ziektekostenverzekering”, dat is ongeveer E 2,50, echter exclusief medicijnen etc.
Hier bestaat het ziekenhuis uit een polikliniek, waar overigens een mooi plakkaat van het “TweeStedenZiekenhuis Tilburg”hangt, en een aantal losse gebouwtjes, de afdelingen (wards) die d.m.v. gangen, overdekt tegen zon en regen, met elkaar verbonden zijn. In het midden de operatiekamer (theatre) waar kleine operaties uitgevoerd worden zoals veel keizersnedes, blinde darmok’s, gynaecologische etc.
Er is een kinderafdeling (pediatric ward), een vrouwenafdeling(female ward), een mannenafdelin(male ward) en de verloskunde (maternity ward). Onlangs schonk de plaatselijke mobiele telefoonmaatschappij 92 klamboe’s, voor ieder bed één.
Verder is er een gebouwtje voor psychiatrie en lepra samen, een tandartsgebouwtje (hier worden vooral tanden en kiezen getrokken) en sinds een jaar een apart aidsgebouwtje, met een polikliniek-funktie. Men vertelde dat hier veel over gediscusieerd is, mensen krijgen een stigma als ze hier gesignaleerd worden, terwijl aids ook een ziekte is, net als alle andere. Indien je hier aids hebt kom je buiten de maatschappij te staan.
Verder nog een fysiotherapie-ruimte en een washok.

Er zijn weinig dokters en momenteel niet één universitair opgeleide arts. Qua middelen ga je 30 jaar terug in de tijd. Het röntgen-apparaat is lange tijd buiten werking geweest. Er is géén echo-apparaat. Er is wel een laboratorium(pje). De vpk hebben de beschikking over een horloge om de pols te tellen, een kwikthermometer (alleen de ouderen onder ons kennen ze nog) en een heuse tensiemeter met kwikkolom, gebruikten wij 30 jr geleden ook.
Binnenkort zal ik mijn infra-rode thermometer introduceren (heb extra batterijen).

Een nursing-school is verbonden aan het ziekenhuis. De meisjes zijn intern. De opleiding is gereduceerd van 4 jaar naar 2 jaar. Ze dragen prachtige rose jurk-uniformen.
Lukt me steeds niet om foto’s te uploaden, dus heb geduld. Ze zijn erg mooi.

• 17 Januari 2012 - 17:06

Anka:

Die foto's zien we vanzelf wel verschijnen, maak er vooral een heleboel :) Ik neem aan dat alle Kruidvat-thermometers alweer op zijn?

• 21 Januari 2012 - 12:05

Jan Molkenboer:

Hoi Margot,
    Leuke verhalen;ik geniet ervan
    Overigens ; in huize molkenboer wordt ook nog de kwikthermometer gebruikt!
    Groetjes en veel plezier
    Jan