De basisschool - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De basisschool - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De basisschool

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

08 Februari 2012 | Tanzania, Same

We hebben ondertussen ook al twee schooltjes bezocht. Samen met ons TweeSteden over de grenzen team mochten we vragen komen beantwoorden op een lagere school (primairy) en middelbare (secundairy). Wederzijds hebben wij onze kennis uit kunnen breiden. Opvallend verschil was de klasse-grootte. De kleinste klas bestond uit 39 leerlingen, de grootste uit 70!! Er heerste orde, het gebouw zag er goed uit. De leerlingen waren zeer beleefd en veel respect voor de leerkracht. 7 klasse-niveau’s, corresponderend met de leeftijden.

Ze hadden allemaal een schooluniform aan, vaak tot op de draad versleten. Ze hadden allemaal één schriftje en één pen, geen boeken, alles via het schoolbord. Ze zaten in bankjes met lessenaars. En de lessen waren van 8 tot 16 uur, ’s middags lunchen op school, dan komen de moeders een maïspapje maken.
Alle kinderen gaan lopend naar school. Je ziet dus altijd groepjes kinderen langs de weg lopen in uniform. De oudere letten goed op de jongeren. Het is bergopwaarts naar de school en het afdalend verkeer rijdt vaak erg hard, dus heel gevaarlijk.
De kinderen lopen vaak een stukje met je op en maken een praatje, “goodmorning madam”, ook al is het avond, zo begint het meestal.
De lessen worden in Swahili gegeven, maar ze krijgen ook Engelse les. Ze vroegen ons hoe onze president heette en welke valuta wij gebruiken. De zilveren strip van een eurobiljet hebben ze allemaal aangeraakt..
Het lager onderwijs is verplicht en gratis. Doorstroming na de basisschool is een groot probleem. Intelligente kinderen waarvan de ouders geen geld hebben kunnen niet verder leren. Heel jammer. Er is ook geen werk voor, dus die hangen maar wat rond, of verkopen wat hier bij het busstation.

To be continued..

Begrijp dat het erg koud is in NL. Welnu, hier iedere dag 35 gr en altijd wind. Nog niet één druppel regen gehad.

• 08 Februari 2012 - 14:36

Arno Mertens:

Heerlijke foto's, eeuwig lach, Margot, je straalt...

• 08 Februari 2012 - 14:49

Mieke Van Bavel:

Hadie margot, weer een leuk verhaal uit het zonnige Tanzania. Hier is het koud heel koud. Heel het land in de ban van een elfstedentocht. Bij jou heerlijk warm. Boffert. Ja. op school gaat het er anders aan toe als hier. Als een leerling hier niet eens is met de leerlaar wordt er meteen gevraagd: Waar kan ik een klacht indienen. Hoezo respect naar de leerlaar. Gaat daar wel anders aan toe.
    Kijk weer uit naar een leuk verhaal.
    Groetjes

• 08 Februari 2012 - 19:52

Anja Simons:

Leuke foto's Margot!
    Morgen ga ik naar HC Tilburg.Ze zijn er toch achter gekomen dat ik 25 jaar bij de hockey.Nou ja, het zijn er wel meer, maar dat geeft niet!
    Heb me weer voor de 4dgse ingeschreven! Dus mijn verhalen komen later. gr uit diepvries Tb.

• 08 Februari 2012 - 20:27

Sil:

Leuk verslag en super gave foto's!
    Zelfs vanmiddag contact via de wath's app. Die techniek anno 2012 geweldig toch. Heb je de hockeyshirts al kunnen gebruiken.....
    Geniet er van!
    Lieve groet,
    Sil

• 08 Februari 2012 - 21:34

Barbara:

Hey margot,
    Wat gaaf om je op deze manier te kunnen volgen.Wat heb je al mooie dingen mee gemaakt.wat een ervaringen..erg leuk om te lezen hoe het je daar vergaat!!
    ík hou je verhalen in de gaten en lees ze met plezier.
    lieve groetjes,
    Erwin.Barbara en Jip

• 09 Februari 2012 - 03:41

Mieke P:

Hoi Margot

Wat leuk dat je zo vaak iets van je laat horen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!

Ze voorspellen dat hier volgende week de dooi erin komt hoor.
    Ik zou best wel willen ruilen met 35gr...
    Nou lekker genieten nog
    Wij werken wel ;)

Groetjes Mieke

• 09 Februari 2012 - 03:52

Loes Van Mierlo:

Hartstikke leuk Margot dat je het zo goed naar je zin hebt daar. Je verhalen zijn ook erg leuk om te lezen,
    Geniet van het mooie weer, hier is het heel erg koud.

• 09 Februari 2012 - 09:17

Ilona:

Hoi Margot,
    Leuk dat je ons op de hoogte houd van je belevenissen daar!
    Zo te lezen vermaak je je prima en doe je een hoop indrukken op.
    Geniet ervan!
    Wij schaatsen hier nog even voor de dooi-aanval komt.

Groetjes Ilona

• 09 Februari 2012 - 10:43

Berthe:

Voor vele jaren hebben Clemens en ik toen een aantal scholen bezocht in Ethiopië. Gelukkig is er al veel verbeterd qua lokatie en organisatie, dat doet me goed. Wat fijn om naast je werk inzet ook ontdekkings mogelijkheden te hebben in je omgeving om zo het land te kunnen verkennen.
    Groetjes.

• 09 Februari 2012 - 16:03

Henny En Dré:

Hoi Margot,
    Ze blijven spannend je verhalen en wat een variatie! Geniet ervan, lieve groetjes ta tante Henny