Asante Sana - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Asante Sana - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Asante Sana

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

11 April 2012 | Tanzania, Same

..en dan is het voorbij.. drie maanden in Tanzania..
Pasen nog uitgebreid gevierd. In de kerk. Een vier uur durende nachtmis met vuren,
heel veel kaarsjes en mooie woorden Swahili. Er werden zeker dertig volwassenen gedoopt, bekeerd en wel twintig stellen getrouwd, in prachtige kleding. Door onze bisschop. Gaat lekker in één moeite door, he? Tot 2.00u ’s nachts. En de volgende ochtend om 9.00u gingen we weer vrolijk verder met Pasen vieren. Naar eieren hebben we niet gezocht, de chocolade-eieren waren helemaal weggesmolten dit jaar. Het is nog steeds 40grC.

Een extra lekker laatste avondmaal. De nodige kidogootjes.
Mijn Holland-Housie ontruimd. Alles weggegeven. Een laatste kopje kahawa.
Tegelijk met de bisschop naar de luchthaven, 140 km verderop. Hij gaat naar India om nieuwe zusters te werven. Iemand in Nederland soms interesse? In deze tijden van crisis en werkeloosheid.

Mzungu, mzungu, mzungu, zwaaien, lachende gezichtjes, wat zal ik het missen..:
De zon die altijd schijnt,
De dappere vrouwen in de prachtige, kleurige jurken, een zware last op het hoofd dragend, takkenbossen voor houtvuren, water, van alles en nog wat, en de kinderen op de rug.
De kinderen altijd en overal,
De vele, vele pikipiki-ritjes,
Al die sodaatjes op de coca-cola stoeltjes terrasjes,
Het lange handenschudden bij begroetingen, rustig vijf minuten,
Het overnemen van je tas zodra je ergens komt,
De chipsy-mee-ay,
Het prachtige landschap, de groene bergen, de bananenbomen, de palmbomen,
De lage prijzen, zal met moeite die dure euro’s uitgeven nu.
De Kili’s, if you don’t klimb it just drink it,
De gezellige bongo muziek,
Dat altijd gebeld worden en dan ophangen. Heb je pas na een paar minuten in de gaten.
De geur van de open houtvuurtjes,
Het eten met tien mannen, het steeds maar doorgeven van de schalen.
Eindelijk gewend aan het verkeer dat links rijdt,
Mijn Holland-housie, op de berg.

Asante Sana, veel dank, people of Tanzania for the stay in your beautifull country,

Asante Sana, to all fathers for your hospitality, the humor, the visits everywhere,

Asante Sana, the housekeeping for the nice food,

Asante Sana, the doctors and nurses in S.D.H. en B.H.C. voor alle ervaringen die ik met hen heb mogen delen,

Asante Sana, TSZ, dat mij in staat stelde deze mooie reis te mogen maken,

Asante Sana, de Tanzania-werkgroep TweeSteden over de Grenzen voor jullie support tijdens het verblijf.
Hierbij wil ik iedereen uitnodigen op het BENEFIETCONCERT voor het waterproject in Same op dinsdag 19 juni van 16.00u tot 19.00u in de Heuvelsekerk in Tilburg. Komt allen!
Asante Sana, alle kinderen van groep zeven en acht van de vijf basisscholen in Tilburg die zoveel geld opgehaald hebben voor het waterproject in Same door 6 km te lopen met 6 liter water op de rug!!

Asante Sana, de sponsoren voor de nieuwe matrassen op de kinderafdeling,

Asante Sana, alle lezers voor jullie positieve reakties op het webblog, heeft mij gestimuleerd om de verhaaltjes te schrijven. Viel vaak niet mee in de oververhitte internetcaféetjes, op de zeer trage computers. Vaak stroomuitval of geen bereik. Of er schopt per ongeluk iemand tegen de wankele tafelpoot en je kunt weer opnieuw beginnen. Thuis lijkt het allemaal zo eenvoudig. Maar in den vreemde duurt het drie maal zo lang.

Asante Sana, alle Whatsappers voor jullie gezellige messages.

Asante Sana KLM voor de upgrading naar business-class. Een groter contrast is niet denkbaar!

En dan vliegt de blauwe vogel weg boven donker Tanzania..
Morgen staat de zon weer te branden aan de hemel.
Dan zal ik er niet meer zijn, maar ik hoop, als God en Allah het ook willen, nog eens terug te komen!

Asante Sana, Tutaonana, Margootie.

• 11 April 2012 - 17:46

Vincent Landsheer:

Mzungu, Jamani!

• 11 April 2012 - 17:57

Peter Vrijsen:

hallo Margot
    mooie woorden, veel indrukken, dankbaarheid
    fijn deelgenoot te mogen zijn
    nog meer dan al was zie ik de betrekkelijkheid van dingen
    zoals klagen ondanks de luxe die wij kennen
    toch ook weer blij als je weer veilig hier bent
    spreken elkaar vast nog
    groetjes Peter

• 11 April 2012 - 18:00

John Peters:

Hoi Margot, behouden reis en tot Zaterdag!

• 11 April 2012 - 18:03

Windy:

Heel mooi Margot! Wat een mooie ervaring rijker.
    Welkom thuis weer en tot gauw aan de lijn in het EZ.

• 11 April 2012 - 18:04

Sjef En Annelies:

Wat een mooi afscheidsverhaal. Maar.............
    Welkom thuis Margot, en tot volgende week.

• 11 April 2012 - 18:16

Wiljo:

Asante Sana Margot voor de fantastische verhalen!
    Ik zal ze missen. Goede reis!

• 11 April 2012 - 18:20

Desiree OOmen:

Wow Margot, mooi zeg.. beetje tranen van in mijn ogen.. maar wat ben ik blij dat je er weer bijna bent!
    Kuzzz x

• 11 April 2012 - 18:30

Loes:

Weer een prachtig verhaal Margot, Zal heel blij zijn om je weer bij ons te zien.

• 11 April 2012 - 18:50

Yvette:

Hee kanjer, mooie afscheidsverhaal. Wat een avontuur ..een ervaring rijker .. een geweldige herinnering en tja wat zal het enorm wennen zijn hier. Goede vlucht en een warme welkom in ons Kikkerland. Ook jij bedankt voor je mooie gezellige verhalen . Tot zaterdag !!! Groetjes,

• 11 April 2012 - 18:55

Annet Uit Geldrop:

Hey Margootje, sterkte met het afscheid nemen vooral van binnen zal dat nog wel even duren! We zullen je zaterdag in Geldrop met warmte ontvangen. Liefs Annet

• 11 April 2012 - 19:28

Maartje:

Hoi Margot,

Mooie woorden na een mooi afscheid in Tanzania!
    Maar wat zijn we blij dat je weer in NL bent!

Tot snel, Groetjes Maartje

• 11 April 2012 - 19:30

Marjo :

Hoi Margot,
    Ontroerd door het lezen van je laatste verhaal, waar weer eens temeer uit blijkt hoe geweldig jij het daar naar je zin hebt gehad. Een ervaring geweest, die ze je niet afnemen en waar je nog vaak aan terug zult denken.
    Margot een goede reis en welkom thuis! Geniet ervan.
    Ik kijk er naar uit om je volgende week weer terug te zien op het werk.
    Asante Sana, voor mooie verhalen en foto's, waarmee je ons de afgelopen 3 maanden op de hoogte hebt gehouden, die waren geweldig leuk om te lezen.
    Tot gauw! groetjes Marjo.

• 11 April 2012 - 19:31

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    Wat heb je het allemaal leuk verwoord. Het was een plezier om je te volgen op deze site.
    Zie je sowieso op 18 april. Tot dan

• 11 April 2012 - 20:17

Mieke:

Welkom thuis margot.. zal je verhalen op de computer missen maar ben blij ze binnenkort live te kunnen horen.
    Liefs mieke

• 11 April 2012 - 20:23

Maike:

Hey Margot, welkom terug, ik zie uit naar je verhalen. Je zou de verhalen van je blog uit moeten geven. Ik zou ze in elk geval met plezier nog eens lezen.
    Geniet nog even van je vrije dagen en tot volgende week op de CCU

• 11 April 2012 - 20:56

Mark:

Karubi Uholazi tena Margot! Pole sana na kuzoea baridi ya hapa.
    Tutaonana tena hapa Uholanzi!
    Pouwa ;)

• 11 April 2012 - 21:24

Arno:

Cool, cool, cool.

• 11 April 2012 - 21:38

Jannie En Wilfried:

Wat een ervaringen. Goede reis naar Nederland. We hopen nog eens ervaringen met je te delen.

• 11 April 2012 - 21:49

Sil:

Wederom vele mooi woorden...... geweldig wat een ervaring. Maar ook in Goirle en bij H.C. Tilburg zijn we blij je snel weer te zien. En zaterdag gewoon weer hockeyen en dansen bij onze favoriete tegenstander Geldrop. Gezellig bijkletsen. Lieve groet, Sil

• 11 April 2012 - 21:54

Marga Genemans:

Asante sana Margot voor je prachtige verhalen. Het was een genot om je avonturen vanuit Tilburg te volgen.Met jouw op reis, voor sommigen een ontdekkingstocht, voor anderen een feest van herkenning. Ik kan er helaas op 18 april niet bij zijn. Hartstikke jammer, maar je komt natuurlijk binnenkort een keer bij ons op de koffie of de Kili... om je verhaal te vertellen!
    Veilige reis en Karibu Tilburg!

• 12 April 2012 - 06:00

Mieke Van Bavel:

Welkom back in dit regenachtige Nederland. Goede vlucht terug gehad. Blij geweest met al je verhalen, ze waren mooi, indrukwekkend en herkenbaar. Hopelijk zien we elkaar weer snel op de hockeyvelden. Groetjes Mieke

• 12 April 2012 - 07:49

Henriette:

Afscheid nemen van zo'n speciaal en warm land. Dank voor het tonen van die natuur, de bewoners, maar vooral de kinderen. Afscheid van kleuren, geuren, ongemakken, gewoontes en veel dankbaarheid en warmte in allerlei opzichten.Hun leefwijze is zo anders dan onze wereld in Nederland of in de Morvan. Jouw werk heeft een goede bijdrage geleverd aan de mensen in Tanzania.
    Jouw normaal al erg grote ogen hebben in Tanzania overuren gemaakt.
    Geniet na en ik genoot van je schrijven en van je foto's. Liefs Henriette

• 12 April 2012 - 08:09

Henny En Dré:

Welkom in Holland! Wat heb je ook dit laatste verhaal weer schitterend geschreven, we hebben echt een beetje een idee hoe het daar is en we komen zeker naar het benefitconcert voor water in Same.Lieve Groetjes uit Stein, ta tante henny

• 12 April 2012 - 13:48

Mieke:

Hoi Margot

Jemig wat zijn die 3 maanden snel gegaan zeg..
    Hopelijk heb je een goede reis achter de rug en nog even lekker de tijd om heerlijk na te kunnen genieten.
    Zal wel weer even een omschakeling zijn, het weer alleen al...
    Ben benieuwd naar nog meer vehalen maar dan live

Groetjes Mieke P

• 12 April 2012 - 14:28

Jan Rensen En Myriam:

WELKOM THUIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    STERKTE MET DE OVERGANG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    EN MET HET WEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    GENIET VAN HET THUISKOMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 12 April 2012 - 19:07

Anja:

Hallo Margot,
    Een geweldige ervaring rijker en misschien wel de wens om weer terug te gaan.
    Ik zie je gauw weer op het veld en heb zeker genoten van je reisverhalen.
    groetjes,Anja

• 12 April 2012 - 21:02

Harrie:

hoi Margot,
    heel welkom buurvrouw voor altijd!!!!!

en een dikke kus voor je geweldige verhalen

• 12 April 2012 - 21:02

Harrie:

hoi Margot,
    heel welkom buurvrouw voor altijd!!!!!

en een dikke kus voor je geweldige verhalen

• 13 April 2012 - 09:21

Leon:

Welkom thuis, dat zal even wennen zijn zeg!

Gelukkig is het allemaal goed gegaan en dan kan je terugkijken op een heel bijzondere periode.

Bedankt voor alle reisverslagen en tot ziens bij BDV.

• 14 April 2012 - 06:30

Karlijn:

Asante Sana voor al je mooie verhalen margot!!
    ik heb er van genoten om al je verhalen te lezen! volgende week horen we ze weer in t echie!!

Groetjes Karlijn

• 14 April 2012 - 09:47

Marieke:

Wat een gemengde gevoelens nu! Jammer om weg te gaan in Tanzania maar ook zo fijn weer bij je familie te kunnen zijn... Welkom terug in het (niet zo zonnige) Nederland!

• 20 April 2012 - 08:47

Lenie :

asante sana voor je prachtige verhalen. Kun je mij even mailen lenie@maleboka.nl of eens af te spreken omdat wij in juli naar Same gaan.

wil graag je ervaringen en nog wat tips van je.

groet

• 20 April 2012 - 17:47

Berthe,:

Margot, toch weer welkom in Nederland en Goirle, bedankt voor al je mooie verhaaltjes,
    lieve groetjes Berthe.