Veldwerk - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Veldwerk - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Veldwerk

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

21 Maart 2012 | Tanzania, Dodoma

Kinderen aan de haak.

Een onderdeel van het regeringsprogramma is dat alle kinderen onder de vijf jaar drie maal per jaar gezien worden door een arts, gewogen worden en de benodigde inentingen krijgen. De kindersterfte is hoog, 20% haalt de 5 jaar niet.
Aangezien de kinderen altijd aan de moeders gekoppeld zitten, letterlijk, ze zitten op de rug, kunnen de zwangere moeders dan tevens gecheckt worden. Aangezien een vrouw hier gemiddeld zo’n 5 kinderen baart is dat nogal eens het geval.
Ieder dorpje wordt één maal per maand aangedaan door een mobile team, dan hoeven de moeders niet ver te lopen.

Dus na de visite vanmorgen gingen we op pad met onze Landrover-ambulance, de dokter achter het stuur, zusters ernaast, de weeghaak, de weegschaal, de injecties in een koelbox, een meetlint, groeicurvekaarten, ballonnen voor de kinderen en een aantal lifters. Gelukkig geen barende vrouwen onderweg deze keer. Geen witte jassen om de kinderen niet af te schrikken. Nou, ze schrokken al genoeg van mzungu. Het was weer brullen. Het is dezelfde reaktie als bij ons kinderen van zwarte piet bang zijn. Na wat ballonnen uitgedeeld te hebben kwam het vertrouwen en lieten zo’n 90 kinderen zich wegen.
Onder een afdakje, waar we een haak hadden opgehangen. De oudere kinderen pakten gewoon met twee handjes die haak vast, de jongeren werden in de kanga opgehangen, soms in een draagzak.

De injecties deden we in een schuurtje. In een lange rij stonden ze te wachten.
Heel veel zwangere moeders onder hen, die we ook allemaal gecontroleerd hebben.
Onder hen twee die al uitgerekend waren. We boden hen aan mee terug te rijden naar het ziekenhuis. Hierop hadden ze niet gerekend en ze wilden nog niet. Tsja, diezelfde avond zijn ze aan komen lopen, toch 10 km, en de volgende ochtend waren ze al bevallen.

Als dank kregen we toen we gingen een hele grote tros bananen.

Allemaal heel veel groetjes uit prachtig Tanzania, asante sana voor al jullie leuke reakties!

• 21 Maart 2012 - 21:17

Karlijn:

Heerlijk! wat doe je toch veel daar en nog internet ook in bwambo! wat een luxe ;)

• 21 Maart 2012 - 21:46

Arno Mertens:

Schrijf, schrijf! En neemt

• 21 Maart 2012 - 21:47

Arno:

een fles bananenbier mede...

• 22 Maart 2012 - 07:01

Frans Ghering:

Ha die margot,

Weer een mooi begin van de dag zo'n verslag van jou.

Groeten,
    frans

• 22 Maart 2012 - 08:47

Wanda:

Hoi Margot,
    Heerlijk al die verhalen van jou te lezen. Geniet er nog maar van over 3 weken ben weer in ons kikkerlandje :) .
    Gr Wanda

• 22 Maart 2012 - 15:34

Henriette:

Telkens weer is het smullen geblazen. Wat schrijf je toch heerlijk smeuig!Groetjes van Jan en mij

• 22 Maart 2012 - 17:29

Anka :

Leuke verhalen Margot, wat zie je toch veel in een korte tijd he! Morgen heb ik afgesproken met iemand die wrs eind van het jaar naar SDH gaat, om info te geven en over ervaringen in het zkh en de omgeving te vertellen. Net zoals bij jou toen. Leuk joh :) Nog maar 3 weken he, je tijd daar vliegt voorbij!!

• 22 Maart 2012 - 21:03

Bernadette:

prachtig je verhalen en mooie foto's
    hoelang duurt het voor de bananen rijp zijn?
    bananen bier ook erg lekker maar 3 weken red je niet meer
    nog veel plezier

• 25 Maart 2012 - 08:33

Berthe:

Margot ik geniet van je verhalen, ga vooral zo door.
    Het prettige in Goirle/Nederland is dat we nu al een hele poos erg mooi weer hebben in maart, iedereen geniet ervan als ik zo om me heen kijk. Voor jou is iedere dag mooi weer langzamerhand al heel gewoon geworden, of is het toch ook wel, iedere dag genieten van licht, van warmte en het buitengevoel ervaren? Je bent er nu al zo aangewend.
    Ik ga er vandaag weer echt van genieten, achter het huis in het zonnetje.
    Margot tot de volgende keer, groetjes Berthe.

• 25 Maart 2012 - 11:32

Marijke:

Margot ik geniet van je verhalen vooral met kinderen en baby's.
    Ook ik weeg de baby's met zo'n weeghaak maar die van ons is niet zo groot maar er gaat bij ons hooguit een 9-10 ponder in.Toch goed te horen dat ze in afrika ook aan inentingen en controle doen.Vandaag onverwachts vrij baby in het gezin naar het ziekenhuis teveel afgevallen 10% spuugt veel en moeder gaat ook hier dan mee naar de moeder kind kamer.Het is hier heerlijk weer en ga lekker genieten van de zon. Margot geniet van je omgeving je foto's zijn prachtig .