Karibu Chakula= Smakelijk Eten. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Karibu Chakula= Smakelijk Eten. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Karibu Chakula= Smakelijk Eten.

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

15 Januari 2012 | Tanzania, Same

Same, 14 januari 2012: Lekker Eten!

Wat kan die housekeeping toch lekker koken! Vanmorgen gebakken ei, vanmiddag een lekker potje van gekookte bananen, vanavond een soort nasi, ben de naam vergeten. En na iedere maaltijd verse ananas, mango;s en watermeloen. En dan niet als bij ons, nee, heel lekker sappig. Ook steeds verse vruchtensap te drinken. Het eten is een steeds terugkerend ritueel. Je zou eens even een kijkje moeten nemen.
De maaltijden zijn om 7.30u, om 13.30u en om 19.30u. De housekeeping heeft de tafel ruim voor aanvang gedekt, inclusief de gerechten staan klaar in speciale dekschalen die het warm houden.Zij trekken zich dan terug. We verzamelen in de bankstellen. We begroeten elkaar. Als er een stuk of vier fathers aanwezig zijn gaan we aan tafel. Wie later is schuift gewoon aan. Staand achter de stoel wordt er een weesgegroetje opgezegd. We gaan zitten en de schalen worden doorgegeven. Meestal zit ik zo met een stuk of zes fathers te eten. Sommigen hebben een bruin/zwarte huidskleur, maar de meesten zijn pikzwart, glimmend zwart, met witte handpalmen. Ze zijn keurig gekleed als de rest van de bevolking; gestreken overhemden en terlenka broeken met vouw tot op de grond. Er wordt volop geconverseerd in Swahili en in het Engels. Ze hebben humor en we lachen veel.
Na het eten een kruisteken en de vuile bordjes worden weggezet. Er gaat een soort anti-vliegendoek over de tafel. Trouwens er staat gedurende de hele dag koffie, thee, pinda’s en popcorn voor ons klaar!.De koffie en thee komen hier uit de buurt en zijn prima. Koffieplantages in de Kilimanjaro-regio kun je ook bezoeken.Daarmee krijgen de koffie- boeren extra inkomsten.

• 15 Januari 2012 - 15:50

Wiljo:

Klinkt goed. Wij zitten aan de bockworst met bier in Duitsland. Ruilen?
    mooi verhaal met die fiets en dat rotjoch!
    Net Brabant!

• 15 Januari 2012 - 16:11

Arno Mertens:

Hallo Gootje,

Een zegen wat je daar doet,
    ook een zegen dat ik op ma.av. minder 'slaag' krijg...
    En: werkt niet des maandags...
    (ik heb al enkele malen gereageerd maar heb het nog niet terug gezien...)

Arno.

• 15 Januari 2012 - 16:38

Mieke P:

Hoi Margot...

Klinkt allemaal goed zeg!!! Helemaal leuk..
    Nou lekker verder genieten en ik ben benieuwd naar de foto's

Groetjes Mieke

• 15 Januari 2012 - 17:57

Anka:

Warm water, op de stoel van de bisschop zitten, Margot je hebt het daar goed voor elkaar! Leuk om de lezen dat je het daar gelijk zo naar je zin hebt :) Wanneer heb je je eerste werkdag in het ziekenhuis, morgen? Dat dr. Moshi alweer een andere functie heeft, benieuwd of ze een goede vervolger vinden (want je doet het er 'niet even bij').
    Doe de groetjes aan de meiden, ze smen regelmatig maar hun bereik is dan snel weer weg en dan kan ik niets terug sturen.

• 15 Januari 2012 - 18:08

Mieke K:

Leuk om je verhalen te volgen. Volgens mij ben je al lekker aan acclimatiseren en verkennen.. geniet ervan hè?!
    Liefs mieke

• 15 Januari 2012 - 21:40

AnnaMarieIlonaCorina:

Hoi margo,

Erg leuk om je eerste verhalen te lezen. Het lijkt nu al of je ingeburgerd bent.
    Wij wensen je een hele fijne tijd daar en we zullen blijven genieten van je berichten.

Veel plezier en doe het vooral rustig aan!

Groeten van je collega's
    Ilona & Corina & Anna-Marie

• 16 Januari 2012 - 07:40

Marloes Van De Ven:

He Gootje,

Goed aangekomen en er wordt goed voor je gezorgd als ik het zo lees. Ik blijf je volgen. Liefs Marloes.

• 16 Januari 2012 - 08:19

John:

Hoi Margot, vanavond na de training drinken we een borrel op je gezondheid. Veel plezier daar!

• 16 Januari 2012 - 10:18

Marga Genemans:

Hoi Margot. Habari za leo? Zo te zien gaat het prima met je. Hartstikke leuk om die verslagen van jou te lezen! Ik zie het allemaal helemaal voor me. Alleen dat vreemde verhaal van Norbert Mchomvu als opvolger van Mushi en de verkoop van aidsmedicijnen klinkt mij nogal vreemd in de oren. Nou ja, ik hoor er vast het fijne nog wel van. Wil je de groeten aan de fathers terug doen Geniet er daar maar erg van en veel succes in het ziekenhuis! Tutaonane.

• 16 Januari 2012 - 10:56

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    Ik lees dat de catering inmiddels een stuk beter is geworden. De hele dag door pinda's en popcorn. En dan ook nog een eitje bij het ontbijt.
    Straks wil je niet meer terug.
    Groeten, Ton

• 16 Januari 2012 - 13:52

Marian Ohler:

Hoi Margot,
    Wauw...wat een gave reisverslagen, nu al. Superleuk om te lezen en wat beschrijf je het mooi en leuk! Het zal een ware cultuurshock zijn voor jou, maar vergeet ook niet voor de inwoners aldaar, zo'n vrolijke witte mevrouw, rennend achter haar fiets...ha,ha. Had het willen zien.
    Blijf schrijven, Margot, zo kunnen wij meegenieten van jouw fantastische avontuur!

groetjes, Marian

• 16 Januari 2012 - 16:06

Karlijn:

zo te lezen bevallen de eerste dagen prima!! hopelijk straks in het ziekenhuis ook!! veel plezier! en ik wacht op t volgende verhaaltje :)

groetjes karlijn

• 16 Januari 2012 - 20:52

Bernadette:

hi margot,
    bofkont met de housekeeping, klinkt allemaal erg aantrekkelijk en zeker niet zo saai als je gedacht had qua eten. en een kort weegegrotje hoef je je hand ook niet voor om te draaien.
    hoe ziet het ziekenhuis eruit. kan je nog iets met arne's glucose metertjes?
    tot de volgende keer dikke knuf vanuit een kouder wordend nederland