Lief klein Mtotootje - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Lief klein Mtotootje - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Lief klein Mtotootje

Door: Margot Kuijsters

Blijf op de hoogte en volg Margot

17 Januari 2012 | Tanzania, Same

De eerste dag in Same District Hospital zal ik niet snel vergeten. Mijn keus was om de eerste twee weken in de Maternity Ward mee te draaien, de Verloskunde-afdeling. Die bestaat uit een zaaltje van tien bedden met zwangere vrouwen. Kastje-bed-kastje-bed. Bij groter aanbod kastje, bed met twee vrouwen, kastje enz. Hun mannen zijn er niet, bevallen betreft een vrouwenaangelegenheid hier.
De buitendeur staat continue open, alsook de deur van de verloskamer, de Labour-room.
Als het dan bijna zover is gaan ze daar naar binnen. Er kunnen twee vrouwen tegelijk bevallen, geen privacy dus. Er wordt met een toeter naar de harttonen van de baby geluisterd en de buikomvang wordt gemeten.
Was nog geen kwartier binnen en nog niet bekomen van de onhygiënische omstandigheden, zal verder niet in detail treden, toen er ineens een hoofdje zichtbaar was.
De aanwezige verpleegkundige hielp de baby mee ter wereld en er werd een lief, schattig, meisjes-mtotootje geboren. En haar naam is….
Een leerlingverpleegster kwam binnen, zij ging de kraamvrouw hechten. Heb’t mtotootje maar even onder “onze” warmtelamp gelegd, er werd niet naar omgekeken. Het 20-jarige moedertje (tweede kindje al) kon per rolstoel de kamer verlaten om naar het naastgelegen zaaltje te gaan, ook tien bedden, de kraamafdeling. Hakuna matata, alles is goedgekomen met moeder en kind.

De tweede dag naar het theater, het theatre oftewel de operatiekamer. Deze vrouw had al vier kinderen verloren. Daarom voor dit kind een keizersnede. Buitenom naar de OK gereden. Ook hier weer een verpleegkundige die de anesthesie doet (spinaal).
En weer een lief, mooi, levend meisjesmtotootje op mogen vangen. Een peertje voldoet hier als warmtelamp. De deuren van de OK klappen steeds open van de wind en halverwege de operatie viel de stroom weer eens uit waardoor er niet voldoende licht was om goed te kunnen hechten. Niemand in paniek, pole, pole.

Terug op de afdeling lagen twee dames tegelijk te bevallen en heb ik samen met ll-vpk een prachtig gezond jongetjesmtotootje opgevangen. Navelstreng wordt gewoon afgebonden met dat onderste stukje van je latex handschoen. Overigens werkt dat ook goed als stuwband! Ja, ja, ze zijn hier heel inventief! Angela en Vincent, jullie zouden hier eens even moeten komen kijken voor jullie venflon-project! Dan knipper je wel met je ogen..

• 17 Januari 2012 - 15:05

Wiljo:

Opnieuw genoten van jouw verhalen. Prachtig!

• 17 Januari 2012 - 15:19

Wanda:

Hoi Margot,
    Je bent nog geen week weg en nu al deze prachtige verhalen en een jongetjesmtotootje op de wereld geholpen. Heel veel suk6 x

• 17 Januari 2012 - 15:33

Pierre:

Hoi Margot

Wat een toestand daar met de hygiëne ,en wij maar klagen hier ! Maar wel een leuk verhaal weer.Margot ik zou zeer zeker een dagboek aanleggen . Ik blijf je volgen sukses hè . Pierre.

• 17 Januari 2012 - 15:38

Maartje:

Hoi Margot,

Wat een prachtige verhalen! Leuk om dit alles ook vanuit (het eindelijk licht bevroren) Nederland te kunnen volgen!
    Heel veel plezier en succes!

Groetjes Maartje en Alex

• 17 Januari 2012 - 16:34

Dorien:

Wat hebben wij het toch supersuper goed hè,jeetje mina,je zult zo moeten bevallen! Maar het levert wél mooie verhalen op! Succes!

• 17 Januari 2012 - 16:36

Arno Mertens:

Begrijp ik nou dat een babytje, Margot heet?

• 17 Januari 2012 - 16:44

Yvette:

Wat een avontuur, leuk om te volgen.
    Toevallig ..zaterdag is een reportage over Tanzania uitgezonden. Prachtig.
    !!Tof dat voor het eten e.d. gezorgd wordt. Gisteren no hockey...vorst .
    Blijf je volgen. Veel succes ...enjoy it.
    Groetjes, Yvette

• 17 Januari 2012 - 17:04

Anka:

Klinkt herkenbaar Margot! In de labour room hadden ze een paar maanden geleden nog wel naast de bedden gordijnen hangen die ze voor de privacy dicht konden trekken, maar dat werd eigenlijk nooit gedaan. Vond het bij het Theatre ook wel mooi dat je helemaal 'steriel' de OK in moet, maar dat er dan geen glas in de ramen zit :) Hoe zijn de verpleegsters? Groetjes!

• 17 Januari 2012 - 18:32

Bernadette:

hi margot,
    ik had je al verteld over nepal, het ziekenhuis in katmandu, toen ik mn oren geperforeerd had. nou bij het lezen van je verhaal heb ik een deja-vu. gelukkig waren het in katmandu mn oren maar en ben ik daar niet bevallen.
    de andere afdelingen zullen niet veel beter zijn vrees ik. maar goed ze doen het al jaren zo en zijn niet anders gewend. en wij maar ploeteren aan ons kwaliteitssysteem en de lean projecten. navelstreng afbinden met je handschoen (gelukig hebben ze die dan wel) zeer inventief. hebben ze ook lange nagels voor als ze plots zonder handschoenen zitten.
    he lauverd geniet ervan er zal nog wel veel meer komen

• 17 Januari 2012 - 18:39

Mieke:

Cultuurshock!!!
    Wat een avontuur..

• 17 Januari 2012 - 18:47

Sjef:

Leuk die verhalen zo direct vanuit Tanzania. Wel een enorme omslag als je vanuit een Nederlands ziekenhuis daar aan de slag gaat. Succes.

• 17 Januari 2012 - 18:52

Marijke De Jongh:

O Margot wat zou ik daar graag bij willen zijn kun je nog eens helpen bij een kind op de wereld te zetten ik heb nog veel navelklemmen zal ik ze opsturen en wat doen wij in nederland moeilijk met hijgiène en sterileteit`hopenlijk gaat het daar in het kraambed allemaal goed of gaan de kraamvrouwen daar meteen weer naar huis zo zie je maar weer dat wij nederlanders daar teveel over nadenken en teveel informatie krijgen wat dan in ons hoofd speelt daar hebben deze vrouwen geen last van Margot ben maar lief voor de kraamvrouwen en babies dat blijft ze bij werk ze marijke.`````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````èensteriliteit hopenlijk gaat het daar allemaal goed en krijgen ze geen infecties

• 17 Januari 2012 - 19:12

Desiree:

wat een verschil met mijn werkzaamheden. Ik word nog eens "sterk" door jouw verhalen..wat ben ik toch een verwend nest :).. zal Frank zeker beamen. Mzungu, wat ben je flink!

we zijn trots op jou!

• 17 Januari 2012 - 19:42

Ton Pulles:

Je bent al goed ingebugerd Margot, Leuk toch!

Geniet ervan, Ton

• 17 Januari 2012 - 21:38

Anneke:

Hey Margot

ik vond je al zo stoer en dapper
    maar nu nog meer. Laat je reisverslagen later uitgeven. Dat wordt een mooi,leuk en spannend boek.

• 18 Januari 2012 - 00:35

Patrick:

dag margot, leuk om je eerste ervaringen in same te lezen. een wereld van verschil met de mogelijkheden die je hebt in het moderne westen. ik blijf je volgen groeten uit het nu koude nederland

• 18 Januari 2012 - 00:48

Orly:

Het Margot,
    Super verhalen nu al zeg. Ben benieuwd naar de foto's.
    Zeker mooi om te zien hoe de bevolking zich uitbreidt.
    Have fun. xx

• 18 Januari 2012 - 08:40

Henriette:

Wat 'n speciaal verhaal en wat 'n wereldje. Mooi om te lezen, maar zeker om te ervaren. Goed dat je zoveel mogelijk vastlegt.

• 18 Januari 2012 - 10:26

Berthe:

Margot je hebt je nu al onmisbaar gemaakt, hopenlijk is het voor de babietjes een heel goed start. groetjes.

• 18 Januari 2012 - 10:38

Eduard Aarts:

Margot,
    Ik benijd je vanwege het weerbericht, voor de verdere rest niet zo. Daarom heel veel succes.
    Heb voor die Afrikaanse spruiten nog namen nodig, raadpleeg onze Teamers.
    Eduard

• 18 Januari 2012 - 13:19

Corina:

Hey margot,

Geweldig om je verhalen te lezen. Je weet soms niet denk ik wat er gebeurt, van de ene in de andere verbazing. Volgens mij ben jij daar prima op je plaats! Veel succes en fijne tijd!
    Liefs corina

• 18 Januari 2012 - 16:16

Henny En Dré:

hoi Margot, Heel interessant te horen in welke omstandigheden je er werkt,het lijkt wel iets van voor de oorlog bij ons in Nederland! Groetjes ta tante

• 19 Januari 2012 - 00:11

Ilona:

Hoi Margot,
    Wat een enthousiaste verhalen! Erg leuk om te horen. Zo te horen heb jij het prima naar je zin daar. Geniet er van! Ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes Ilona

• 19 Januari 2012 - 09:04

Monique:

Hè Margot,
    Wat super om je verhalen te lezen.
    Wat ben ik jaloers op je !! Wat een ervaring en een onvergetelijke reus!!
    Geniet ervan en hou ons op de hoogte!!
    Knuf mo

• 19 Januari 2012 - 09:08

Yvonne:

Wat een verhalen...
    Een enorme belevenis. Enne hoe heet dat ene mtotootje nou..? ;-)
    Kijk weer uit naar je volgende reisverslag.
    Veel plezier daar. Groetjes, Yvonne

• 19 Januari 2012 - 15:20

Moeder:

ben blij met al je berichtjes word goed op de hoogte gehouden door de jongens ben blij voor pleun weer n stapje verder als je nog iets nodig hebt geef ik t aan de jongens mee verder gaat alles zn gangetje tot schrijfs groetjes moeder

• 19 Januari 2012 - 16:41

Daan:

Goed bezig mam!
    Heel erg leuk verhaal van je.

• 19 Januari 2012 - 18:58

Harrie En Greetje:

hoi Margot, we genieten ook een beetje mee met je. geweldig daar in de rimboe.
    je schrijft hartstikke leuk, moet ik niet een uitgever gaan zoeken? harrie en greetje

• 19 Januari 2012 - 20:30

Hi Margot:

Beste Margot,
    Ik ben net, via Corrie van de werkgroep Tanzania, attent gemaakt op je leuke webblog, Heerlijk om te lezen dat het "relaxt" er aan toe gaat en het gevoel van "maak je niet te druk" te krijgen.Ik ben verloskundige en gewend om met al onze "luxe" voorzieningen hier een kind aan te pakken.Tegenwoordig bijna op "recept" met pijnsstilling en uitgebreide wensenlijst. Ik zal je ervaringen blijven volgen om iets te kunnen "proeven" van het werk en leven daar.

Geniet van deze bijzondere tijd daar!

Astrid van der Velden
    verloskundige Tilburg

• 21 Januari 2012 - 18:42

Desiree En Julia:

Hey Margot, wat een genot om je verhalen te lezen, even nuchter als altijd. ;) Maar het gaat je goed volgens mij!
    Julia ziet je foto, en vraagt of alles goed is met"Geluksnijntje"! Heel veel plezier, maar dat lukt wel geloof ik!
    Liefs van ons!

• 21 Januari 2012 - 18:54

Robbie En Truus:

Hoi Margot !

Klinkt allemaal heel bijzonder en leuk.
    Volgende keer kom ik graag mee met Rob. Hij heeft gisteren zijn inentingen gehaald!En heeft zin in de reis.
    Groetjes van ons!!

• 24 Januari 2012 - 21:05