De oude boekenkast. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De oude boekenkast. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De oude boekenkast.

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

14 Maart 2023 | Tanzania, Gonja

Er zijn zoveel onderwerpen waar ik over zou kunnen schrijven. Het is hier een aaneenschakeling van zeer gevarieerde belevenissen en uitdagingen.

Over de paaskuikens gekocht voor de kleuterklas, die al fier rondlopen.

Over de kostscholen. De 'rijkelui' doen hun kinderen naar kostschool. Opgeborgen ver van de bewoonde wereld. Daar zitten ze alleen tussen leeftijdsgenoten. Als eenheidsworst in hetzelfde gladgestreken uniform. Haren afgeschoren. Overdag worden ze gedrild in de klassen met kopieeronderwijs. Stokslagen als ze het niet goed doen. 's Nachts in overvolle slaapzalen met stapelbedden. Op zaterdag kleren wassen en rondlummelen. Alleen in vakanties naar huis. Ze kennen de matron beter dan hun moeder. Vanaf 3 jaar mogen ze komen.

Hot news deze week, vanaf 1 juli mag er geen boardingschool/ kostschool meer zijn tot Standard 5, is ongeveer 10 jaar oud! Wat een goede beslissing van de regering! Jullie begrijpen dat het nieuwe aanmeldingen regent op onze school. Zolang ik leef gaat dat geen kostschool worden, hoewel me dat vaak gevraagd is. Ik lach nu wel in m'n vuistje natuurlijk!

Eveneens zou ik kunnen schrijven over de eerste steen die we deze week gelegd hebben voor deel 2 van de school. Samen met Emmanuel natuurlijk, wij zijn de 'founders'. Mooie, grote, zelfgebakken stenen die op het hoofd aangedragen worden door een vader, moeder en de kinderen. Met de hand wordt beton gedraaid. Groot voordeel is dat er helemaal geen herrie is op de bouw. Ook geen keiharde bouwradio, ze zingen met tijd en wijle prachtige liederen, de vijf bouwvakkers die hier voor maanden werk aan zullen hebben.

De fundering voorafgaand is ook een heel werk geweest, namelijk tegen de berghelling aangebouwd. Het uitzicht blijft daardoor verbluffend over al die bergruggen.

Ook zou ik kunnen schrijven over het inschrijven van de poli- patiënten iedere dag. Veel lol met allerlei 'zorgvragers', zoals dat bij ons heet tegenwoordig. Mooi aangekleedt komen ze van ver lopen of achterop een brommertaxi. Heel zachtjes zeggen ze hun naam, weten hun achternaam niet of hun leeftijd. Je ziet ze veranderen als blijkt dat ik tich niet bijt en een passende achternaam en leeftijd geef. Hakuna matata, geen zorgen.

Dan zijn de nieuwe toiletjes af. Hypermodern voor hier, uitgerust met een sproeier. Hagelwit gestuct en betegeld. Als klap op de vuurpijl een paradepaadje, een paadje van stenen die we met de kinderen uit de rivier gehaald hebben. Mooi rond door jarenlang dat langskomende water. Het is zo mooi geworden, naar mijn eigen ontwerp. Nu nog knaloranje afrikaantjes er langs.

Dan de veelvuldige stroomuitval, bijna iedere dag. Net als je de waterkoker aan wilt zetten om te ' douchen' of dat er ineens zwart water uit de kraan komt, omdat er te veel aarde meekomt doordat de waterleiding recht uit de rivier komt.

De vele kinderen waar ik een tweede moeder voor ben, die iedere dag komen spelen, eindeloos de poppen in bad doen en de serviesjes afwassen.

De jongens altijd voetballen in hun Tanzaniaanse schooluniformen tot ze letterlijk geen bal meer kunnen zien en altihd honger hebben. Vaak wonen ze bij een oma of een tante en niemand is bezorgd of ze voor het donker thuis zijn.

Maar eigenlijk wil ik schrijven over de nederlandse boekenkast die ik net ontdekt heb. Vol met boeken, achtergelaten door onze missionarissen die in de tachtiger jaren vertrokken zijn. Daarover dan maar de volgende keer...

Warme groetjes uit gezellig Afrika!

Margot.


  • 14 Maart 2023 - 16:17

    Myriam:

    Zat om over te schrijven idd.

    Hoe lang blijf je eigenlijk?

    Hier mis je niet veel, gewoon wat saai weer, grijs met af en toe een zonnetje.

    Gisteren een uitschieter van 17 gr, nu ‘s nachts weer vorst.

    Voordeel van pensioen voor jou Margot, je hoeft nu niet persé terug!

    Blijf lekker bezig daar en tot ziens maar weer!


  • 14 Maart 2023 - 19:23

    Frans:

    Mooie verhalen weer Margot. Kijk al uit naar je volgende verslag!


  • 15 Maart 2023 - 11:39

    Jan Paulussen:

    Klinkt als dat je je goed bezig houd en begrijp (via Myriam) je ook inmiddels van je pensioen "geniet" (mag in hoofdletters, denk ik). Vroeg me wel af hoe stichtelijk de boeken zijn die je in de boekenkast hebt gevonden? Ik bedoel jaren tachtig en missionarissen!? Groetjes tot de volgende.


  • 15 Maart 2023 - 19:00

    Peter Aarts:

    Wat een mooi verhaal weer Margot.

    Goed dat je zegt dat de school zeker geen kostschool mag worden.

    Mooi om te zien dat er weer hard gewerkt wordt aan uitbreiding van de school.

    Wat een voldoening en vreugde haal je uit je werk daar Margot.

    Zitten er onder de voetballende jongens ook al talentjes? [e-1f61c][e-1f606]

    Het is iedere keer weer ern beleving om je verslag te lezen.

    Groetjes, Peter


  • 18 Maart 2023 - 08:37

    Marjorie:

    Jooohhh Margot, wat een goed bericht over die kostscholen. Dat lachen in je vuistje mag van mij wel schaterlachen zijn. En wat mis ik juliie daar, zou zo graag geholpen hebben met het aanleggen van het paadje naar het toiletgebouw. Maar gelukkig weet ik dat ik er zeker nog terug ga komen en alles weer zelf mag aanschouwen en genieten van al die vrolijke stemmetjes. Nog een paar fijne dagen en tot gauw.


  • 21 Maart 2023 - 18:56

    Silvia Van Opstal:

    Mooi verhaal Margot zo waardevol wat jij daar doet. Maar morgen kom je weer thuis. Gezellig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 204100

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: