Global citizens. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Global citizens. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Global citizens.

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 Maart 2024 | Tanzania, Gonja

Als ik buiten kom zie ik een kind vastgebonden met een dik touw aan een pilaar. Hij staat daar heel rustig en vindt het goed zo. Het is speelkwartier. Hij is nu even geen kind, hij is een paard en daarom vastgebonden door zijn klasgenoot. In de vuur van het spel. Ha, ha!

Ook zie ik een heel bedeesd keurig opgevoed meisje ineens de jongens bangmaken. Kijk, daar word ik heel blij van! Zelfverdediging, iets waar het veel vrouwen hieraan ontbreekt.

Oudhollandse spelletjes vinden ze ook leuk, dus er wordt gehinkeld, bliklopen en touwtjespringen gedaan. Vlinders vangen, er zijn er zo veel hier in allerlei kleuren.

We lopen verder en komen bij Class 1 waar ze na twee maanden nu al korte zinnetjes kunnen lezen! En dan dus in het Engels, niet hun moedertaal.

Class 2, ons zorgenkindje met 25 adhd'ers kunnen zich nu ook iets beter concentreren. Mr. Simon, hoofd van de school, gaat deze uitdaging aan, tezamen met maar liefst twee klasse-assistenten. Dat gaat goedkomen.

Na acht jaar is er eindelijk een nieuwe landelijke syllabus verschenen en Class 3 mag nu gaan discussiëren over onderwerpen en dat soort dingen.

De regering wil de bevolking toch meer zelfbewust, zelfnadenkend en probleemoplossend leren denken.

Lifeskills die op de kleuterschool beginnen.

Bij ons was dat in de zeventiger jaren, vijftig jaar geleden dus.

Ook ICT les is in het programma opgenomen, nu gaan we stappen maken!

De lokale scholen is nog steeds een drama hier. Ik volg het nauwgelet, die arme kinderen komen iedere dag langs. Class 7 kan nog steeds niet voldoende lezen en schrijven, al helemaal niet begrijpend lezen.

Vorige week waren we uitgenodigd door de Bisschop om de school te presenteren, opening van het nieuwe schooljaar. 27 scholen waren present. Basis en voortgezet onderwijs.

Als jongste school mochten we een voordracht doen. Wekenlang werd er geoefend met liedjes en dansjes. De 10 besten mochten mee, meer kunnen er niet in de auto. Het was weer een onvergetelijke dag. Een paar hadden nog nooit in een auto gezeten.

Nog lang hebben we nagenoten.

Excuses dat ik niet eerder een verhaaltje geschreven heb, maar de dagen vliegen voorbij hier en ieder moment heb ik een andere rol.

Juf op de kleuterschool, verpleegster in de Dispensary, alle klassen bezoeken, materialen aanleveren, administratie, schoolgeld innen en uitgeven, schilder en moederen over ons gezin met 4 mannen.

Uiteraard ook de nodige kerkbezoeken, familiebezoeken, shoppen (dat is gewoon eten kopen) en soep maken.

De was doen, lees kleren door het koud water slaan als op de camping.

"Douche-water" maken en kopjes water over je heen gooien.

Ruim de helft van de tijd is er geen elektriciteit, daardoor duurt alles langer met dat geklooi in het donker.

Gelukkig loopt alles nu op rolletjes en kan ik volgende week afscheid nemen.

Nauwgezet zal ik het op afstand volgen.

Bovenal is het geweldig de kinderen zo enthousiast naar school te zien komen. Allemaal in uniform, dat willen ze zelf.

Een grote rugzak om en met uitgestrekte armen lopen ze op me af.

Meteen laten ze hun huiswerk zien, hun trots van wat ze al niet geleerd hebben. En zoveel mogelijk stickers sparen.

En allemaal spreken ze Engels, zelfs de kleuters.

Wie zou dit vier jaar geleden gedacht hebben dat dit werkelijkheid zou worden?

Het geeft heel veel vreugde en voldoening.

Ook de hele gemeenschap hier is zo enthousiast en dragen allemaal hun steentje bij.

Samen bouwen we deze school naar grote hoogte, op de top van de berg,

" TO CREATE RESPONSIBLE GLOBAL CITIZENS"

Het motto van onze Mount Karmel School

Mungu akubariki,

Warme groeten uit Afrika,

Margot.

• 10 Maart 2024 - 10:26

Jan Paulussen:

Goed bezig en mooi verhaal weer. Dus een stukje Afrika komt weer hier naar toe. Goede reis alvast

• 10 Maart 2024 - 10:53

John:

Hoi Margot, mooi verslag ik blijf je volgen en als je weer in Nederland bent drinken we iets bij de haven ;-).

Groetjes John

• 10 Maart 2024 - 11:12

Jan Rensen:

Haa, Margot, wat een vooruitgang op alle niveaus, complimenten hoor.

Wij beiden al een week niet lekker, veel snotteren en hoesten, bij mij zit 't in de eindfase maar bij Myriam is het nog volop bezig.

Jij volgende week retour, wij de komende anderhalve week ongekend druk qua sociale activiteiten en dan gaan we de 21e ook nog 2 weken naar Gran Canaria, dus een ontmoeting zit er voorlopig niet in. De 4e april zijn we weer retour!!!

• 10 Maart 2024 - 12:00

Yvette T:

Hé Margot, samen heel veel bereikt.

Op school kids prima vooruitgang positieve super.

Alvast goede reis terug. Groetjes [e-1f64b]‍[e-2640]️

• 10 Maart 2024 - 14:07

Peter Aarts:

Hoi Margot,

Wat een mooi verslag weer.

Enthousiaste kinderen, de spelletjes die ze doen, je werkzaamheden. Heel bewonderenswaardig.

Geniet nog even van je laatste week voor je weer naar Nederland komt en je weer o.a. kunt richten op escorteringen van Nederlanders die in het buitenland ziek geworden zijn of een ongeluk gehad hebben.

• 10 Maart 2024 - 16:16

Myriam:

Hé Kuis, wat vliegt de tijd! Zo zit je hier aan tafel, gaat voor lange tijd naar Afrika en nu ben je alweer bijna terug!

ben blij dat het daar allemaal zo goed loopt en hoe leergierig die kindjes zijn. Zo krijgen ze in ieder geval wellicht een betere toekomst met meer mogelijkheden. En jij draagt daar enorm veel aan bij. Welkom thuis alvast en zet je mooie werk lekker door. Tot snel.[e-1f970]

• 10 Maart 2024 - 21:43

Silvia Van Opstal:

Hoi Margot,

Wat een super mooie ontwikkeling daar op het schooltje. Hiermee maak jij wel voor hun het verschil voor hun ontwikkeling op dit moment en voor de rest van hun leven. Hier kun je oprecht trots op zijn.

Gezellig dat je weer bijna thuis bent, dan kunnen life bijkletsen.

Lieve groet,

Sil

• 11 Maart 2024 - 15:00

Sjef En Annelies:

Hallo Margot,

wat heb je weer een goed verhaal neergezet! Wij zijn weer volledig op de hoogte en je bent geweldig bezig.

Groetjes aan iedereen (die ons kent...) en geniet nog van je verblijf daar!

Groetjes, Sjef en Annelies

• 11 Maart 2024 - 15:38

Christel :

Hoi Margot,

je hoeft je niet te vervelen.

wat een hoop goed werk doe je toch steeds. Leuk om weer jouw verhalen te lezen, en te horen hoe jij geniet.

Alweer de laatste dag voor jou, morgen weer terug naar NL. Maar vast niet de laatste keer.

Tot snel!

liefs, Christel

• 14 Maart 2024 - 08:47

Karlijn:

prachtig Margot! wat zul jij trots zijn. En terrecht!