Weg voor het wassende water. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Weg voor het wassende water. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Weg voor het wassende water.

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

01 Januari 2024 | Tanzania, Gonja

Salt Lake City, Vancouver, Taipe, Buenos Aires.

Passerende gates op Schiphol als ik doorloop naar de mijne, E24 met bestemming Kilimanjaro.

De keuze is reuze, maar toch al voor de 25e keer in 10 jaar tijd deze bestemming. Het is 29 december en ik hoop morgenavond op de eindbestemming Kighare aan te komen. Hoog en droog op de berg.

Weg van het wassende water in Nederland. De Waal staat tot aan de poorten van Slot Loevestein. De Rijn bij Lobith staat 14,5meter boven N.A.P., smeltwater uit de Alpen en Duitsland. De dijkwachters zijn in opperste staat van paraatheid. Zandzakken langs de Ijssel. Maar als koelbloedige Nederlanders zijn wij niet nerveus. Het volste vertrouwen hebben we in het 3 miljard gekostte project "Ruimte voor de rivier".

En een 5-jarig onderzoek (2017 - 2023) van het ministerie van Waterstaat, waarin de uitkomst was dat 62% van de dijken, dammen en duinen moet worden versterkt, worden wij niet koud of warm van!

Onze voorouders ontworstelden zich al aan de klei, we maalden land droog en bouwden de Deltawerken. In de zeventiende eeuw legde Jan Adriaan Leeghwater al meren en plassen droog met poldermolens. We temden de Zuiderzee en op wat eerst de bodem was wonen en werken nu mensen. En als het water echt aan de lippen komt te staan hebben we nog een koning die gespecialiseerd is in watermanagement.

Ons devies is Luctor et Emergo, ik worstel en kom boven. Niet voor niets hebben we allemaal ons zwemdiploma gehaald.

In Afrika geen "Ruimte voor de Rivier" project, Deltawerken of poldermolens. In de 21e eeuw zijn ze nog niet waar wij in de 17e eeuw al waren. Hoog in de bergen is een bron, daaruit ontspringt een rivier. In de rivier ligt een pijp. Water stroomt door de pijp. Als hij niet verstopt zit met bladeren. Als hevige regens niets verpesten.

Om de haverklap is er iets waardoor er geen water is. Dan gaan mannen met laarzen en bushknives op zoek naar de oorzaak in het regenwoud. Dus een 15e eeuws systeem. Hoog tijd dus dat er watermanagement komt! Hier ligt een grote uitdaging. God o God wie helpe ons?

Op 8 januari gaat het nieuwe schooljaar beginnen,

met Standard 3 als oudste groep.

De voorbereidingen zijn in volle gang. Het zal druk worden, klassen opnieuw inrichten, alles in goede banen leiden.

Eindelijk na twee dagen reizen aangekomen in deze corner of the world. In het zicht van de finish nog een klapband met onze ambulance. Net in het gebied waar het mango's regent nu. Voor 80 ct een grote emmer vol. Eer het thuiskomertje eronder zat was hij afgeladen met mango's. Weer eens wat anders als bananen.

Wel een veilig idee hier boven op een berg te zitten, weg van het wassende water. Met sterretjes en nepchampagne, alhoewel er geen vuurwerkverbod is hier. Maar die duizenden sterren die flonkeren aan de hemel zijn nog veel mooier! Voor jullie een Fijne Jaarwisselling vanavond en sterkte als je zandzakken voor de deur moet leggen.

En voor iedereen een gezegend 2024 met blessings uit Afrika,

Margot.

• 31 December 2023 - 16:47

Patrick :

Happy New Year Margot !! Dat je in 2024 blijvend zulk fantastisch werk kan blijven verrichten. Veel liefs

• 31 December 2023 - 17:50

Hedwig:

Hoi Margot,

Leuk die water 'feitjes' die jij dan zo uit je mouw lijkt te schudden!! leuk om te lezen! Jij ook fijne jaarwisseling en ja, hahaha die zandzakken, ik hoop dat hier aan de Oeverzwaluw wel meevalt...

groetjes Hedwig

• 31 December 2023 - 18:38

Johanna:

Fijne jaarwisseling daar. En een heel gelukkig 2024 voor al die mooie mensen en vooral fantastische kinderen daar op Mount Karmel. Dat je school maar zo mag blijven floreren. Op naar standaard 4. Groetjes aan iedereen.

• 31 December 2023 - 20:08

Paul:

Hey Margot,

mooi geschiedenis en aardrijkskunde lesje van je! Geniet er weer van daar, hier gelukkig ook geen wassend water, af en toe een buitje maar daar genieten we van ! Fijne jaar wisseling!

• 31 December 2023 - 22:21

Marga:

Hey Margot. Je bent weer aangekomen bij Mount Karmel. Mooi zo. Dat wordt een mooi en misschien wel pittig begin van het nieuwe jaar. Ik wens jou een gezond en prachtig 2024 toe, waarin je weer veel mooie herinneringen mag maken in Tanzania en in Nederland. Enne...mango vind ik heerlijk hoor!

• 01 Januari 2024 - 10:40

Jan Rensen:

Jaja, ze is er weer!! Hier floreer je en ben je op je best. Pas geleden nog samen een hele avond doorgebracht met eten, drinken en verhalen. Mooi, kennen elkaar nu al rond de 45 jaar en het verveelt nooit!!

Ik ga je weer volgen en er van genieten.

DE ALLERBESTE WENSEN VOOR JOU!!!!!

• 01 Januari 2024 - 12:01

Jan Paulussen:

Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen. Ook daar kom je thuis!

• 03 Januari 2024 - 15:50

Noortje :

Voor jou ook een prachtig 2024 en een fijne start van het nieuwe schooljaar. Heel veel plezier weer in Kigare en veel liefs

• 04 Januari 2024 - 16:07

Desiree Schrijvers Van Zenden:

Vandaag jouw levendige schrijfstijl en boeiend verhaal gelezen! Dank Margootje dat je de tijd neemt om ons mee te nemen naar deze prachtige plek hoog in de bergen.

Ik ben ervan overtuigd dat jouw harde werken met alle lieve mensen en kindertjes om je heen weer zijn vruchten gaat afwerpen en zal resulteren in vooruitgang en mooie resultaten.

De kindertjes voorop!

Wat zijn wij trots op jou, keep up the good work en een dikke knuffel aan Emmanuel.

Liefs,

toegewenst!!!

• 15 Januari 2024 - 11:11

Lianne Aarts:

hallo Margot,

Ik ben al een beetje "laat" in het jaar maar toch nog een goed en gezond 2024.

Intussen zitten Marjo en Ton al dicht bij jou in de buurt en voor jullie een hele fijne vacantie week gewenst.

groeten Lianne Aarts