Zout en kookolie - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Zout en kookolie - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Zout en kookolie

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

13 Februari 2023 | Tanzania, Gonja

Historisch gezien is het hebben van zout een grote rijkdom hier. Op markten wordt het per kilo verkocht =40ct. Gewoon in een plastig zakje, ruw keukenzout.

Een strooivaatje kennen ze niet en rijkelijk gaat het over het eten als smaakmaker.

Peper en andere kruiden gebruiken ze niet, wel piripiri, gember en knoflook. Nu wordt er nogal getranspireerd hier dus een beetje zout kan geen kwaad. Maar de aantallen nieuwe hoge bloeddrukpatiënten in mijn kantoortje stijgt exorbitant, minstens drie per dag. Hoofdpijn en visusklachten. Zoutarm luidt het advies dan, h a k u n a chumvi! Dan schrikken ze, verslaafd aan zout als ze zijn. Nu ben ik aan het observeren, werkelijk ongekend.

Ik heb een kilo zout in oude jampotten verdeeld, een klein zoutstrooiertje gegeven voor dagelijks gebruik en voor het raam gezet. Wat denk je? Per dag gaat er zo'n volle jampot doorheen! Nu eten er wel 40 kinderen en 12 man schoolpersoneel mee, maar toch...

En dan op een heel vriendelijke manier dat in de groep gooien en verbetering erin aanbrengen. In ieder geval gaan ze erover nadenken, dat is wat je tenminste bereikt. Zout is a silent killer heb ik gezegd. Wij strooien het over de weg als het glad is, maar eten het niet op, haha.

Hetzelfde is met de kookolie. Liters gaan er doorheen. Lachwekkend is het gewoon om te zien hoe een volle 5 liter jerrycan slinkt, geen notie hebben van de waarde €15,-. Er wordt meer geld aan kookolie uitgegeven als het salaris van de kok is. Tanzania produceert 200.000 ton zonnebloemolie per jaar, maar de behoefte is 570.000 ton. Dus bijna tweederde moet geïmporteerd worden.Deze gewoonten zijn zuiver gebaseerd op traditie. Moeder deed het zo en groot.oeder ook.

Het eerste wat een Tanzaniaan doet als hij 's morgens opstaat is zijn stoepje vegen, betekent het zand voor zijn hut verplaatsen van links naar rechts en van rechts naar links. Ik maak me altijd uot de voeten dan. Vervolgens een vuurtje aanmaken in het kookhutje. Niemand heeft hier een schoorsteen, iets wat woj in de middeleeuwen al hadden.. Met als gevolg dat ze allemaal naar rook ruiken. En niet zo'n beetje. En zwart zien ze al, haha. Maar we blijven lachen. Als ze het zo willen, net als altijd gebukt naar de grond in een bak dingen wassen, dan doen ze het maar zo.

Het is in ieder geval heel gezellig. Marjorie is al weer een tijdje hier en ook twee Duitsers zijn op bezoek, een dokter en een leerkracht. Een hele invasie en de kinderschare is er goed mee, zoveel kadootjes en aandacht! En met deze verschillende invloeden een mix van culturen zien ze nieuwe dingen. Lang,aam gaat hun wereld wat open. Trouwens het nieuws over de aardbeving hoorden we pas twee dagen later! De leefomstandigheden van onze schooljeugd is toch nog eigenlijk dramatischer dan we dachten.

De meeste hutjes tegen de berghelling lekken en met die tropische hoosbuien loopt het water zo binnen. Een bankstel zonder kussens, je zit dus op het frame, is heel gewoon. Een slaapkamertje achter een gordijntje voor de hele kinderschare, geen kasten, dus overal liggen (oude) kleren. Gezellig maken hebben ze nog nooit geleerd, dus geen opsmuk. Het stoepje is dan wel aangeveegd, maar bij de voordeur houdt het op.

Ook weer eens een bezoekje aan de dorpsschool gebracht met Marjorie en de Duitsers. 46 kinderen in Sandard 7, géén vaste leraar, 5 boeken, zo dramatisch, dit is hùn toekomst!

Er zijn nogal wat gehandicapte kinderen hier. Daar zijn geen instellingen voor als bij ons. Marjorie attendeerde mij op een project in Same waar moeder en kind gedurende twee weken mogen verblijven om te leren omgaaan met de handicap. Welnu we hebben al 3 kinderen gevonden en daar naartoe gebracht. Zo mooi! Ook gesponsord door Nederlanders.

Komende week worden we bij de Bisschop verwacht in Same, om onze school te presenteren.

Opening van het academic jaar. 10 kinderen mogen mee, misschien zullen voor het eerst in een auto zitten. Dat gaat leuk worden!

Tot snel en matig met zout en olie!


  • 14 Februari 2023 - 09:34

    Jan Paulussen:

    Hoi Margot, mooi verhaal weer en je kunt ze er alleen op attenderen en dat ze er over nadenken. Zij zelf moeten de verandering maken en wel schrijnend in welke omstandigheden soms. Zoals je zegt toch blijven lachen. Hoop niet voor een aardbeving bij jullie want als ik naar de dakspanten kijk waar ze allemaal binnen zitten, die hebben het nu al zwaar! Wij gaan na bijna 3 maanden weer naar "huis " 23 februari en pas juli weer in Nederland. Misschien dan dat bakkie? Groetjes.


  • 14 Februari 2023 - 10:53

    Desiree Schrijvers Van Zenden:

    Vandaag op 14 februari -Valentijnsdag- denk ik aan de trouwdag van mijn lieve wijlen ouders. Ik laat een traantje maar koester vooral de prachtige momenten die ik heb doorgebracht met de liefste vader en moeder van de hele wereld.

    Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met bijvoorbeeld cadeautjes, bloemen of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.

    Waar is Valentijn op jouw schooltje? Hierbij benoem ik ons Margootje op deze dag als de "heilige Valentijn" voor jouw kleurrijke kinderschare[e-1f607].

    Graag schenk ik jou vandaaag dan ook een kadootje om dit keer de ouders van jouw kindjes te trakteren op iets lekkers.

    Stuur mij maar een pb hoe/wat.

    Van zoetigheden (nog) geen hoge bloeddruk en hopelijk geen diabetes....[e-1f60a]

    Trots op jou mijn lieve vriendinneke! Met jouw inzet en liefde een heel dorpje neergezet, met elke dag het zonnetje in je hart [e-2764][e-1f31e]


  • 26 Februari 2023 - 14:12

    Marjorie:

    Tja Margot. We hebben onze mond vol over het zout, gelukkig niet met.

    Wat was het weer fijn in Kighare. Ik weet zeker dat ik daar nog terug ga komen. Niet meer deze rit, maar in de toekomst. Ik ben alweer een paar dagen in ons koude landje. Ook weer fijn, maar het missen heeft zijn entree alweer gemaakt. Geniet er nog van en tot kijk in Nederland over een paar weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 203644

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: