Het dak zit er op! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Het dak zit er op! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Het dak zit er op!

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

24 Oktober 2023 | Tanzania, Same

Wat kunnen we ons gelukkig prijzen met zo'n voortgang! In slechts tien dagen een hele houten constructie en de dakplaten er op!

Aan mankracht geen gebrek hier.

Arbeidsinspectie kennen we niet. Ook geen gevarentoeslag.

Zonder een steiger te bouwen schieten zeomhoog, op blote voeten vaak. Geen hoogtevrees hebbende.

Fier wapperden de Tanzaniaanse en de Nederlandse vlag op de top. Gebroederlijk naast elkaar. En nu dus een mooi blauw dak. De kleur van de school en de uniformen. (Hasseltblauw voor Jan en Myriam.)

De weergoden waren ons goed gezind. Daar hebben we natuurlijk ook voor gebeden.

En een klein feestje gebouwen toen het dak er op zat! Met Kilimanjarobier, muziek en een dansje. Want feesten kunnen ze, zo jong als ze zijn. De jeugd danst en springt in het rond, ze hebben weinig nodig voor veel lol.

En de volgende dag kwam de regen met bakken uit de lucht. Dat was nodig, want de shamba's moeten worden ingezaaid.

Vooral met bruine bonen nu, de vleesvervangende eiwitverrijker hier.

Ik ben de trotse bezitter van een paar paraplues, dan voel je je echt rijk!

Ze mogen die lenen, maar altijd terugbrengen natuurlijk.

Zo zielig als ze zeiknat regenen, wetende dat er geen warme douche is in de hutten en amper droge kleren..

Steeds vaker geef ik lesjes in de klassen. Meestal bij de kleuters, maar ook in groep 3 en 4. Sport en creatief zijn favoriet. Ze doen al genoeg serieus werk. Het werkt goed als ik een paar groep 4-ders meeneem naar de kleuterklas ter assistentie en ook omgekeerd is leerzaam, een paar kleuters naar de hogere klassen.

Deze week hebben we een "ouder-ochtend" gehouden. Er was een pri.a opkomst en er is serieus gediscussieerd. Iedereen was dik tevreden.

De dagen zijn aaneengevlochten en mijn aktiviteiten met elkaar verweven.

Van 's morgens 7 tot 's avonds 19u in touw en het vergt nogal wat creativiteit om om te gaan met de uitdagingen van dan weer geen stroom, dan weer geen water, dan weer harde regens, dan weer zieke of gewonde kinderen etc.

Maar als dan om 19u de maan weer hoog in de donkere nacht staat bij een flonkerende sterrenhemel en enkel het geluid van de bushinsecten en kwakende kikkers te horen is, is het weer gedaan met de dag.

En vaak moet ik dan denkenaan de tijd dat onze nederlandse missionarissen hier waren. Frater Ruth Ruthen uit Gemert, Frater Piet Rutten, waarschijnlijk zijn broer of neef, Madevu, de frater met de lange baard, de creatieve Adriaan Thijssen die hier 15 jaar was en al die helpende broeders.

Wat hebben zij een werk verzet door hier de basisschool te bouwen (daarvoor hadden kinderen alleen onder de boom les), een timmermanswerkplaats op te zetten, een maalmachine hier te brengen, veel gebouwen neergezet, een ziekenzaaltje begonnen en bovenal veel opleidingen verzorgd en vaardigheden aangeleerd.

Zij hadden al warm water via slangen op het dak destijds, een koelkast op kerosine, een eigen watervoorziening en een soort solarlampen.

Zij aten 's morgens brood of pap als in Nederland en tussen de middag aardappelen met groenten en misschien wel vlees.

En 's avonds dan lazen ze boeken, heel veel nederlandse boeken die verscheept waren uit de grote wandboekenkast in de huiskamer. Bij de open haard. Onder het genot van een kopje koffie en een Cabellero sigaretje.

En dan maakten ze nieuwe plannen.

Ze schreven brieven naar hun familie in Nederland over hoe fijn het leven hier was. En dat ze vooral door moesten gaan met het sparen van zilveren melkdoppen voor de arme medemens in Afrika!

Deze mannen zijn mijn voorbeeld. Ik hoop van ganzer harte dat zij vanuit de he.el kunnen zien dat hun zo bevlogen werk nu wordt voortgezet

Halleluja, 10 weesgegroetjes voor onze mannen!

Warme groet,

Margot.

P.S.: Jullie hoeven geen zilveren melkdoppen meer te sparen, maar je mag altijd een donatie doen op de rekening van onze Stichting ten behoeve van de (kans)arme kinderen in Tanzania.

Stichting Mount Karmel Foundation,

Bankrekening

NL52RABO 0361589220

Alvast hartelijk dank!

• 25 Oktober 2023 - 11:13

Marianne Onnink :

Jeetje Margot,

Wat geweldig er is een hoop werk verzet.

Inderdaad de missionarissen hebben veel werk

verzet, mag weleens gezegd worden.

Maar jij kan er ook wat van, succes met alles.

Leuk om jou zo te kunnen volgen,

Liefs Marianne

• 25 Oktober 2023 - 11:50

Jan Rensen:

Hoi Margot

Hopelijk heb jij nog een lang leven voor de boeg want wat zouden ze daar zonder jou zijn. Jij bent toch wel de grote inspirator en regelaar en ZEER bemind bij iedereen. Ja, zo is het echt en daar mag je meer dan trots op zijn. Blijf dit maar heeeel lang doen, het zit in je genen. Succes!!

Hasseltblauwe Jan.

• 25 Oktober 2023 - 12:06

Sjef En Annelies:

Hoi Margot,

Er is weer een hoop werk verricht. Fijn dat je dit zo doet en ons hierin meeneemt.

In gedachte...........boven bij jou op de berg:)

Groetjes

Sjef en Annelies

• 25 Oktober 2023 - 13:10

Jan Paulussen:

Hoi Margot,

Weer een bewogen verslag en reagerend op de aanhef zou je kunnen zeggen dat je uit je dak gaat. Lezend tussen de regels door, ondanks de beperkingen, geniet je ervan.

Groetjes en Keep up the good work,

• 25 Oktober 2023 - 13:10

Jan Paulussen:

• 25 Oktober 2023 - 15:25

Cara Visser-Castel:

Hoi Margot,

Wat een geweldig werk verricht jij daar en onder allerlei omstandigheden vereist dat wat creativiteit. Met jou enthousiasme neem jij mij telkens mee in de het wereldje van jou kinderen. Onder de grote paraplu van Margo...

Veel liefs, Cara

• 25 Oktober 2023 - 15:40

Myriam:

Nou Kuis je bent weer lekker bezig daar. Fijn dat het allemaal zo goed loopt en vooral dat de mensen zo enthousiast zijn en meehelpen waar ze kunnen.

Ik zie dat jullie nu een bankrekening hebben. Ga eens kijken of we ons foster parent kind in kunnen ruilen voor jouw project!

groet Hasseltplein blauwe Myriam!