Hoog bezoek - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Hoog bezoek - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

05 Oktober 2023 | Tanzania, Same

Maïsmeel wordt in huis gehaald. Er wordt gepoetst, gedweild en gestofzuigd. Het mooiste kleedje komt op tafel en frisse bloemen.

Zorgvuldig in elkaar gepuzzelde dagschema's, waarbij alle vriendengroepen een kansje krijgen op een ontmoeting worden nog verder gefinetuned.

Want iedereen wil een drûpke doen met onze donkere vriend uit Afrika, Emmanuel. Schooldirecteur, pastoor, ambulancechauffeur, bouwcoördinator en wat al niet meer.

Natuurlijk wordt er ook tijd ingeruimd voor huiselijke geneugten zoals 'another cup of coffee', foto's bekijken en eindeloze gesprekken met een hapje en een drankje.

De weergoden worden nauwlettend in de gaten gehouden. Het kan zomaar verkeren in deze tijden van hittegolven en overvloedige stortregens. Je kunt het tegenwoordig op één dag tegelijk hebben.

Confronterend zullen we kerken laten zien waar geen weesgegroetjes meer gebeden worden, niet meer gezongen en niet meer geknield wordt.

Waar de wierrookdampen al heel lang niet meer te ruiken zijn.

Maar waar geborreld, gedokterd en gewoond wordt! Halleluja! Waar kerkbanken plaats hebben gemaakt voor schoolklassen, zoals in Esbeek en de Hasseltstrat in Tilburg. Daar waar mijnheer pastoor vervangen is door meesters en juffen.Als ze maar niet van hun geloof vallen..

Onze supermarkten met de keuzestress zijn altijd een leuk uitje. Al die soorten zonnebloemolie, appels in zovele kleuren, brood zoveel soorten, je kunt het gewoon niet bedenken.

Beste mensen, realiseer je dat wij overvloedige keuzes hebben terwijl in andere delen van de wereld gewoon geen brood is, geen melk, volle, halfvolle of magere of havermelk of rechtsgedraaide yoghurt of chocomel.

Waar je als je geluk hebtje nog een leftover hebt van het avondeten van vorige dag als ontbijt.

Waar je eerst water moet dragen van ver voor je je kunt wassen of thee zetten.

Er niet altijd stroom is en het om 18u donker is.

Natuurlijk zullen we ook molens bezoeken en haventjes, boerderijen en misschien een maïsdoolhof.

Er zal gehockeyed worden en bier van de tap, iets wat ze ook niet kennen.

Douchen met drinkwater, warm water uit de kraan, op straat uit de hand eten.

Inmiddels zijn we twee weken verder. We hebben alles gedaan en nog veel meer! Drie scholen bezocht, twee omgebouwde kerken, naar Zeeland geweest, meetings met de werkgroep en onze Stichting, "Familiedag"

Als verrassing is nog de beste vriend Ado uit Italië overgekomen. De ontmoeting was gearrangeerd in de Sint Jan in Den Bosch.

Strikt geheim gehouden voor hoog bezoek en iedereen speelde het spelletje mee.

Plots werd er in de kerk in het Swahili gebeden. Maar je mag niet omkijken in de kerk, dat is een gouden regel.... wat was de verrassing groot toen het kwartje viel! Ze hadden elkaar bijna 3 jaar niet meer gezien!

Gezellig ben ik met mijn donkere broer terug gevlogen naar Tanzania. Tezamen met alle vogels die nu naar Afrika trekken.

Drie dagen hebben we erover gedaan naar deze corner of the world.

De warmte tegemoet. De hartelijkheid van de mensen. De geuren en kleuren. De gezonde berglucht.

En bovenal een weerzien met mijn kindrren van de Mount Karmel School!

Dag Nederland! Tot over vijf weken!

Tutaonana!

Margot.

• 06 Oktober 2023 - 09:42

Jan Paulussen:

Was al enige tijd geleden dat ik een verslag van je heb gelezen. Hoe heb je het zolang vol gehouden? Veel plezier en een fijne tijd in je tweede thuis! Groetjes.

• 06 Oktober 2023 - 15:48

Hilde Kiers:

Prachtig verhaal Margot. Zo bekijken wij Nederland ook eens door een Tanzaniaanse bril.

Mooie weken gewenst! Tutaonana.

• 08 Oktober 2023 - 12:10

Sjef En Annelies:

Wat een leuk verhaal Margot, en wat hebben jullie veel gedaan samen in Nederland. Nu weer heerlijk in Tanzania. Geniet ervan. Tutaonana

Sjef en Annelies

• 09 Oktober 2023 - 15:58

Yvette T:

Hé Margot, veel ondernomen met collega's uit Afrika.

Succes met de werkzaamheden en veel plezier met de kids.

Momenteel ben ik op ons eilandje, weer heel fijn iedereen weer te zien en probeer ik zoveel mogelijk van alles te genieten.

Groetjes

• 09 Oktober 2023 - 15:58