Tropentijd. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Tropentijd. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Tropentijd.

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

12 Oktober 2023 | Tanzania, Same

Bouwaktiviteiten, spelende kinderen, sjokkende ouderen, junglegeluiden, rookpluimpjes, wapperende waslijntjes, vergezichten als anzichtkaarten, kleurig geklede vrouwen kaarsrecht lopend, een kindje op de rug dragend, geuren van eucaliptusbomen en aarde, wuivende bananenbomen en paarse jacahandra's, bungo flavour muziek.

Al een week ben ik weer in Tanzania.

Het is Tropentijd en dan heb ik het niet zozeer over het weer maar over de aktiviteiten.

Een pensionado kunnen ze goed gebruiken hier. Om te beginnen in het ziekenhuisje waar de eerste patiënt al een spoedgeval was. Hard liep ik er achteraan terwijl ze me voorbij reden. Tegelijkertijd een bevalling. Karibu! En krijg ik een lief glibberig meisje in m'n armen gedrukt.

De leerkrachten zijn nogal eens ziek of begrafenis of wat dan ook en dan is Sister Margot de aangewezen persoon om lessen over te nemen.

Opvallend hoe goed Standard 2 (groep 4) nu Engels spreekt! We begrijpen elkaar prima en ik ken ze allemaal van naam en van de meesten weet ik uit welke familie ze komen.

Sister Margot houdt ervan erop uit te gaan en als we al niet buiten gaan spelen mogen e ook graag naar de rivier gaan met de hele klas.

Ze waren door het dolle heen en ze doen niets liever als naakt te water gaan. Niemand heeft een zwemdiploma natuurlijk. Overstekende koeien en stieren maken ze niet bang.

We zijn een dagje naar Maore geweest, Pauli naar zijn nieuwe school brengen, een soort MTS. En hup, de hele klas ging mee in de ambulance.

Ze waren zwaar onder de indruk, Maore is een stadje in the Lowlands en ze ontmoetten daar echte Masai met stokken, geruite kleren, grote gaten in de oren en autobandslippers. En zowaar gingen ze in gesprek met ze. Dat was nog een een lesje aanschouwelijke aardrijkskunde!

Op de heenweg hebben ze gezongen en quizen gedaan, op de terugweg vielen ze allemaal in slaap. Zo lief..

Weer een dag met een gouden randje!

Ook droevenis. We hadden een begrafenis bij ons in de kerk. Een politieman van 48 jaar was plots overleden. Van heinde en ver kwamen 600 mensen. Hele politiecorpsen met bussen en pickup trucks vol soldaten.

Een mooie witte kist bovenop een Landcruiser. Zeer imposant. Salutschoten in de lucht. Man, man, de ogen rolden bijna uit de kassen bij het zien van dit spektakel.

In het wit gestoken politiemannen met witte petten en veel gouden details.

Normaal is er maar één auto hier, de onze, nu stond het hele voetbalveld vol.

Uiteraard moest iedereen eten na afloop en twee koeien waren geslacht. Uiteindelijk hebben 1500 mensen meegegeten, zpveel bordjes waren er namelijk gebruikt.

Kijk, iedereen is hier familie van elkaar en uiteindelijk stammen we allemaal van Adam en Eva af, is het niet?

Mooie liederen werden gezongen. Wegens regionale werkzaamheden van Tanesco was er helaas geen stroom. Haraka werd een aggregaat geregeld voor stroom.

De missie van deze keer is een dak op de twee nieuwe schoolklassen in aanbouw.

Voortvarend is er meteen mee begonnen en na 9 werkdagen is de hele houten constructie al af! De dakplaten komen volgende week, dus de vaart zit er goed in!

Sinds gisteren wapperen de Tanzaniaanse en Nederlandse vlag in top! Zaterdag gaan we daarom een feestje bouwen.

Het eten is maar magertjes. 's Morgens een pannekoek, van alleen water, olie en meel, 's middags en 's avonds rijst met bonen, een brokje vlees en een tomatenprutje. Zelf maak ik iedere dag soep en bananen zijn er altijd en overal.

Vandaag ben ik in Same en dacht dus lekker een kippetje te eten in het Elephant Motel, helemaal alleen. Was de bedoeling. En dan lekker bij de wifi een verhaaltje te schrijven voor jullie.

Welnu, gaan er een paar brutale apen met de kip ervan door en de suikerpot.... en zitten ze het lekker op te peuzelen als ik terugkom van handen wassen!

En op weg hiernaartoe waren er veel olifanten in Mukomazi Park, vlakbij Same zelfs! Ze trekken bomen met wortel en al uit de grond en vernielen veel.

Je slingert met de auto bijna door hun grote poepmassa's.

Volgens mij kun je niet dieper in Afrika zitten.....

To be continued!

Sister Margot.

P.S. Zojuist Same Hospital bezocht. En alle oude bekenden waren er nog. Mgimba, Sjoo, Azania,Msafiri.

Nieuw is dat het Emergency Department operationeel is. Prachtig geworden! 2 monitoren, 2 beademingsapparaten en 4 behandelkamers.

Voor TZS 10.000 =€4,- word je in het computersysteem gezet.

• 12 Oktober 2023 - 15:56

Myriam:

Nou Margot, dat zijn weer heel wat avonturen. Fijn dat het je nog steeds goed bevalt!

Hoe lang blijf je deze keer?

• 13 Oktober 2023 - 12:01

Jan Rensen:

Jaja, wederom een prachtig verhaal, boeiend geschreven, ga zo door sister!!!

• 13 Oktober 2023 - 13:01

Marleen:

Margot, het is weer genieten om jouw verhaal te lezen. Wat fijn weer om in je 2e moederland te zijn.

• 14 Oktober 2023 - 14:38

Marga:

Het weer mooi Margot! ik vind het altijd fijn om je verhalen te zien binnen komen. Snel lezen! Dan heb ik het gevoel dat ik er toch een beetje bij ben.

Inmiddels is hier de herfst begonnen, Plotseling vallen de bladeren omlaag en buiten is het dan toch een beetje herfstsfeer nu.

Geniet nog! Dag, dag

• 15 Oktober 2023 - 20:27

Sjef En Annelies :

Habari Margot, je schrijft weer zo beeldend, dat we het bijna meebeleven. Geniet ervan

• 15 Oktober 2023 - 20:37

Carine Keusters:

Weer práchtig om te lezen Margot!!

• 15 Oktober 2023 - 20:58

Peter Aarts:

Wat een mooi verhaal weer Margot.

Je maakt in een week heel wat mee. Wel jammer dat je niet even ongestoord een kippetje kon eten, maar ik denk dat de blije kinderen dat snel doen vergeten.

En wat gaat het hard met de bouw van de nieuwe schoolklassen.

Blijf nog maar lekker maandje genieten in het land waar je zo veel van bent gaan houden.

Je bent een kanjer Margot.

• 18 Oktober 2023 - 02:18

Marjorie:

Jooohhhh, wat ben ik jaloers op je. Zoveel liefde, zoveel beleven. Ik mis Kighare enorm. Kighare met al z'n kindertjes, waarvan ik er inmiddels ook veel ken, niet alle namen hoor, maar de gezichtjes wel. Wil je ze allemaal de groeten doen van sister Marjorie en een speciale knuffel voor mijn adoptiekindje Angel. Doe ook Goodwin en Emanual veel groeten. Heel veel succes weer Margot met alle bouwperikelen en misschien zelfs al de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. Jammer dat ik in januari niet meekan om je te helpen. We houden contact.

• 18 Oktober 2023 - 20:10

Marianne Onnink:

Hallo Margot,

Leuk om jouw verslag te lezen, je maakt daar een hoop mee.

Heel veel succes met alles, geniet er van,

Liefs,

Marianne

• 18 Oktober 2023 - 20:10

Marianne Onnink:

• 19 Oktober 2023 - 08:08

Christel:

Wat heb je weer een prachtig reisverslag geschreven! Altijd leuk, die verhalen van jou. Genoeg te zien en te beleven daar. Fijn dat je daar zoveel kan helpen en er ook zo van geniet!! Geniet er nog even van!

liefs, Christel