De nieuwe ambulance. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu De nieuwe ambulance. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

De nieuwe ambulance.

Blijf op de hoogte en volg Margot

31 December 2018 | Tanzania, Same

Wat een genot dat ik dit verhaaltje mag schrijven! Het is bijna drie jaar geleden dat ik in het bergdorpje Kighare uitkwam bij de plaatselijke dispensary.
Ik was zo onder de indruk wat zij daar deden en met zó weinig middelen zo’n goede patiëntenzorg leverden voor zo’n grote regio, dat het mijn hart gestolen heeft. Een kleine staff van één dokter en 5 verpleegkundigen leveren 24/7 zorg aan 15 opgenomen patiënten. En 6 dagen per week komen er zo’n 40 – 50 patiënten voor polikliniekbezoek, voor één dokter. Van heinde en ver.
Het is tevens een opleidingsziekenhuis. 12 leerlingverpleegkundigen komen steeds drie maanden stage lopen. Zij boffen, leren heel veel. Er wordt zeer uitgebreid dagelijks visite gelopen bij de opgenomen patiënten. Zij mogen luisteren met de stethoscoop, vragen worden gesteld, combinaties gemaakt, hij neemt ze aan de hand mee. Vervolgens geeft hij ze ook nog eens een uur per dag les met handgeschreven flapovers, per dag een ziektebeeld. Daarbij wordt het menselijke aspect zeker niet vergeten. De benadering, de medelevendheid, beleefdheid naar patiënten. Zij zullen het hun hele verdere carrière met zich meedragen. Ode aan deze Dr Amini, die toch al een paar jaar met pensioen is!

Jullie kunnen begrijpen dat ik hiervan erg onder de indruk was. En heb daarna zo’n 6 vakanties (in 3 jaartijd) hier doorgebracht. Om samen met hun te werken, omdat het zo’n fijne plek is, het klimaat kun je niet beter wensen, de prachtige vergezichten, een schitterende natuur en bovenal een bevolking zo vriendelijk en hartelijk, ze zijn mijn extended familie geworden.

Een uitbreiding van het ziekenhuisje met een operatiekamer en twee afdelingen is gaande. De operatietafel, lamp, brancard en instrumenten zijn al aanwezig, vanuit Nederland met de boot aangekomen. Dan kunnen er ook keizersnedes plaatsvinden en kleine operaties.
Inmiddels liggen er al vier solarpanelen op het dak goed voor maar liefst 10 gloeilampen en 2 TL-balken. En oplaadpunten voor 4 telefoons. Deze week 3 dagen geen stroom omdat er een boom op de stroomkabels gevallen was. Dan ben je zo blij als je je mobieltje daar kunt opladen! En als er stroom is kunnen we zelfs zuurstof toedienen met de oxygenator.
Maar de “ambulance” was altijd een onzekere factor. De enige auto in de buurt, 15 jaar oud en ver versleten. Vaak moest hij aangeduwd worden. Om de beurt gingen alle onderdelen stuk. Als een mzee ligt hij eigenlijk al jaren op zijn sterfbed. Deuren sluiten niet meer. Je bent gewoon bang een patiënt te verliezen onderweg.
Trouwens patiënten worden hier niet opgehaald als bij ons. Ze worden aangedragen met bed en al of op een deur, zelfgemaakte stretcher of bromfiets.
Maar ze worden wel thuisgebracht. Helaas ook wel eens al overleden. Maar de belangrijkste taak is toch wel het spoedvervoer naar een groter ziekenhuis voor keizersnedes of trauma’s.
Dus hebben we de aanvraag voor een nieuwe auto, via de bisschop van Same, in gang gezet bij de MIVA in Nederland. Middels de opbrengst van onze boekentorens in de ziekenhuizen en een grote bijdrage van ETZ Buitengewone Grenzen en de Stedenband Tilburg -Tanzania is het voorstel geaccepteerd en de procedure in gang gezet!
Het is een Toyota Landcruiser geworden. In Japan geproduceerd, verscheept naar Antwerpen. Vandaar naar Dar Es Salaam.
De Bisschop van Same heeft hem hoogstpersoonlijk van Dar Es Salaam naar Same gereden met 0 km op de teller!
En gisteren zijn we hem op gaan halen! Met de oude Landcruiser vol dorpsbestuur, prachtig aangekleed, midden in de nacht op weg. Eigenlijk is er geen weg, maar een soort kuilenpad van zand met hele grote stenen en waterplassen. Daarom is alleen een fourwheeldrive mogelijk.
Zoetjesaan hobbelden we naar Same. De deur vloog zo nu en dan open. Maar iedereen bleef aan boord en na 3u bereikten we de stad. Eerst ontbijten met de bisschop. Daarna werd de wagen gezegend.

Wat is hij mooi! Prachtig wit, groot en sterk! Hij ruikt naar nieuw.
Ter plekke werd er in sierlijke letters Kighare Dispensary” opgeschreven.
De vreugde was ongekend toen we het eerste ritje naar de stad maakten! Een grenzeloze euforie van de dorpgenoten! Een airco zelfs in de ambulance, heel fijn bij 30gr. En dan een CD-speler! Mungu asante schalde uit de boxen! En hard werd er meegezongen. En zo is het! Wij danken God en iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit fantastisch project!

De zieken zullen echt een betere uitkomst hebben met deze ambulance. De komende 20 jaar kunnen ze vooruit. Ook mobile clinics zijn nu mogelijk, voor moeder/ kind zorg naar de omliggende dorpen.

De terugweg duurde maar 2 uur! Voorzien van nederlandse vlaggen met een sterke leeuw klom de auto met gemak naar 1500m, het leek wel of er geen kuilen meer in de weg zaten.

Luid toeterend werd Kighare bereikt. Met gezangen en applaus stonden de achtergebleven dorpsbewoners ons op te wachten. De dienstdoende verpleegkundigen kwamen uit de dispensary gesneld. Al die blije gezichten. En allemaal mogen ze even voorin, voelen hoe het is om even in zo’n nieuwe auto te zitten.
Geweldig dat ik dit heb mogen meemaken! Alle sponsoren en iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, duizeld maal dank! Muungu akubariki!

En als je denkt dat de feestelijkheden ten einde waren….
De dispensary heeft nog een katholieke signatuur en tijdens de zondagse hoogmis waren er als gewoonlijk zo’n 600 man. Het is proppen in de houten banken. In zondagse kleren, prachtige zelfgemaakte jurken en urenlang zijn de extensions in de haren ingevlochten. Een kleurrijk spektakel met zang en dans. En heel veel lovende woorden vandaag. Met tranen in de ogen, zo intens blij waren ze. En ik mocht aan de dokter de sleutels overhandigen.

Na de mis nogmaals uitgebreide zegeningen met wierrook en gewijd water. En bij de dispensary barst het feest helemaal los. Ze zingen en dansen zoals alleen zij dat kunnen. Ze zwaaien met takken en nederlandse vlaggetjes. Ze pakken me beet en ik word over de menigte gejonast. Ze gaan helemaal los. En de dokter en de priesters en de nursies en iedereen danst in het rond. Ze hebben zoveel gebeden voor de nieuwe ambulance en nu is ie er echt!

Wat ben ik blij dat ik hier bij mocht zijn, dat ik dit mee mocht maken. Mungu asante!
Jullie zullen het met de foto’s en filmpjes moeten doen. (Zet ik op youtube als ik wifi heb).

Het jaar kan niet meer stuk hier!

Voor iedereen een zalig uiteinde, een héél goed begin en een héél gezond en gelukkig 2019 met veel hoogtepunten!!

Tropische groeten van iedereen hier, jullie daar in het verre koude nederland!! En 1000 x dank voor de nieuwe ambulance!

Margot.

• 31 December 2018 - 09:49

Dorien:

Ah Margot wat een prachtig ontroerend verhaal weer!
    Wat hebben wij het toch goed, en hoe vanzelfsprekend
    Vinden we dat !
    Wat doe je mooi werk!

• 31 December 2018 - 11:22

Moeder:

Mooi verhaal Margot en super fotos wat zullen Julie allemaal blij zijn

Fijne jaarwisseling gr uit goirle van ons Allen

• 31 December 2018 - 15:12

Ton Pulles:

Och Margot, wat een prachtige ervaring moet dit voor jou geweest zijn. Het is je van harte gegund.
    Je bent al jaren zo begaan met de mensen in Same en Kighare.
    Geniet van deze mijlpaal, die voor een deel ook jou verdienste is.
    Ik wens je een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2019.

• 31 December 2018 - 16:43

Sjef En Annelies:

Habari Margot

Wat geweldig dat dit gelukt is.
    Hard voor gewerkt. Petje af hoor

Lieve groet van ons

• 31 December 2018 - 20:11

Evelyn :

Wat een prachtige verhaal. Geweldig dat er nu een goede ambulance er is
    Fijne jaarwisseling en een gezond 2019

• 01 Januari 2019 - 11:17

Christel:

Lieve Margot,

Wederom een mooi verhaal. Wat een feestvreugde, met die nieuwe ambulance; geweldig!
    Een mooi cadeau voor de mensen daar om het nieuwe jaar mee te beginnen.
    Voor jou en al die lieve mensen daar om je heen: de allerbeste wensen voor 2019!!

• 02 Januari 2019 - 16:10

Janie:

Fijn om te horen dat de ambu in Kighare is. Zeker reden voor een feestje.

• 02 Januari 2019 - 17:05

Hedwig:

mooi verhaal! En een gezond en gelukkig 2019! Geniet van je tijd daar...

• 03 Januari 2019 - 03:49

Marian :

Lieve Margot,
    Ontroerd en met veel bewondering weer genoten van jouw verhaal.
    Het zet ons altijd weer met beide benen op de grond.
    En wat zullen ze daar blij zijn met mensen zoals jij!
    Wens je alle goeds voor het nieuwe jaar in goede gezondheid!!
    Veel succes en liefs! Marian

• 03 Januari 2019 - 08:34

Silvia:

hoi Margot,
    Allereerst de beste wensen voor 2019.

Wat super mooi om te horen dat de ambulance nu echt daar is aangekomen. Zo fijn voor iedereen daar en wat tof dat je er bij was. Wat een prachtig verhaal weer van een prachtige en krachtige vrouw. Tot 11 februari.
    Lieve groet, Sil

• 04 Januari 2019 - 08:34

Maarten:

Hoi Margot,

ik wens je een gelukkig 2019 toe.
    Heel fijn dat jullie nu de beschikking hebben over een goede ambulance en mooi dat jij er bij kon zijn!
    Hartelijke groeten,

Maarten

• 04 Januari 2019 - 08:50

Desiree:

Lieve Margot,

Wat geniet ik van jouw blije, superblije bericht met foto's!
    Ik kan me zo goed voorstellen dat je je daar zo thuis voelt. De warme mensen en liefde die je ontvangt!

Wat kun je daar nog veel werk verzetten; dankbaar werk! Ik wens je in de toekomst nog veel meer (werk)vakanties toe, in jouw geliefde Kighare!

Vanuit mijn luie zetel, geveld door een griepje, wens ik voor jou een liefdevol, gelukkig en gezond 2019!

liefs v ons xxx

• 08 Januari 2019 - 12:55

Hein:

Beste Margot,

Van Jeanne hoorden wij, dat je weer in Tanzania was.
    Geweldig dat de ambulance gekomen is; ik kan me nog wel iets van de vreugde daar voorstellen.
    Alle goeds voor jou en al je geliefden daar, succes met je werk en een heel prachtig 2019 voor jou!

Groet, Hein en Moon

• 24 Januari 2019 - 08:54

Henny:

Prachtig verhaal, intussen ook het filmpje van het feest gezien, geweldig, liefs ta tante