Happy Newyear! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Happy Newyear! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Happy Newyear!

Blijf op de hoogte en volg Margot

05 Januari 2022 | Tanzania, Same

Proost! Op een heel mooi 2022!
Vanuit Goirle bewonderden we de prachtige skylines met heel veel verboden vuurwerk. Er werd er op los geknald als nooit tevoren!

2021 laten we achter ons met al z'n ups and downs en we kijken voorwaarts. De glazen bol vertelt ons dat het wel eens een heel mooi jaar kan worden!
We kunnen er weer op uit gaan, al is dattoevallig in Nederland nu even niet mogelijk.
We kleuren oranje op de wereldkaart en deze keer niet vanwege de medailles die wegehaald hebben.

Maar als ik nu zo eens om me heen kijk, boven in de lucht in deze Dreamliner 787, de Hyacint, dan zie ik hordes mensen, ruim 300, de kuierlatten nemen naar Afrika. Geen QR-code nodig, dat kennen ze niet eens.

Tsja, ons kikkerlandje is momenteel niet de place to be.
De laatste weken heb ik me bezig gehouden met testen en "boosteren". Nu kan ik daarom even geen rijen met mensen meer zien.
Mijn God, één klant per minuut. Urenlang. Honderden per dag.

Per dag zie je de leeftijd teruglopen en worden ze vlotter. Nu zijn de zestigers, maar zovelen hebben al "een briefje van de dokter", best confronterend.
Met af en toe nog een hoogbejaarde rolstoeler er tussendoor die geen online afspraak kon maken.
Lieve mensen, maak alvast een arm bloot vóórdat je in zo'n hokje komt!

Ook het testen bij de GGD is topsport. Ingepakt in plastic in de drive-through of walk-through.

Maar we krijgen overal liefdevolle ondersteuning van ons leger. In camouflagekleding komen ze bepakt en bezakt hun diensten aanbieden en tijdens de pauzes vertellen ze ons wat zij nu in het dagelijks leven zoal doen. Schietlessen, afzien op oefening in Duitsland, zandzakken in Limburg leggen. We hebben het best gezellig.

Wat zal het nieuwe jaar ons brengen?

In ieder geval een nieuw kabinet.
Met 10 mannen en 10 vrouwen.
Sommige ministers hebben geen politieke ervaring maar zijn op hun vakgebied zeer deskundig, anderen zijn bestuurders met geen enkele kennis van de portefeuille.

Een beroepsmilitair op binnenlandse zaken, een advocate op economische zaken en ook een op buitenlandse handel, maar op justitie een gemeenteraadslid die juist géén rechten heeft gestudeerd.
Ja, ik heb gebruik gemaakt van de gratis wifi aan boord om dit te googlen, haha.

Dan de Olympische Spelen volgende maand. Gezellig om te volgen. We gaan vast zoveel medailles in de wacht slepen, dat ons land helemaal oranje kleurt van trots.

Inmiddels hebben we het continent Afrika bereikt. Een besneeuwd Europa ligt achter ons.

Weldra gaat het nieuwe schooljaar beginnen in Tanzania. Met man en macht wordt aan ons nieuwe schooltje gewerkt. Ruim twee weken was er geen water in het dorp, de buizen waren weggespoeld in de rivier. Het is weer gerepareerd.

Men vertelt al dat het schooltje zó mooi wordt, iedereen is nu al trots.

Inmiddels ben ik in Moshi aangekomen. Heb zo mijn vaste rituelen en verblijf de eerste twee nachten hier.

Wat een feest om de streetmarkets af te gaan, alle winkeltjes open, wat uiteraard zorgt voor flink aangroeiende baggage.

En als "booster" een prachtig uitzicht op de besneeuwde Kilimanjaro, die in alle glorie uittoornt boven Moshi
In de straten rood en paars bloeiende jacahandra's en de kleurige afrikaanse vrouwen alles op hun hoofd dragend doet me het grijze, koude Nederland in één dag vergeten.

Uitgenodigd bij Dennis en familie voor een ugali-maaltje met kippemaag, speciaal voor mzungu.
Gewoon op de grond gegeten, geen tafel aanwezig, this is Africa.

Morgen met de bus naar Same, dik twee uur, inclusief alle baggage.
Daar ook nog een nachtje hotel. Het ziekenhuis en de vrienden daar bezoeken en dan zal de ambulance me komen halen to go to the final desti ation.

En dan lijkt Coronaland héél ver weg, als op een andere planeet. Geen mondkapjes hier, geen gepraat erover.
De mensen zijn erg arm, maar her leven is veel luchtiger.

Iedereen een heel mooi 2022!
Probeer je dromen te doen uitkomen en laat je niet "kisten" door Corona. (Kleine woordspeling..)

Op naar nieuwe avonturen,

Proost!

Margot.

• 05 Januari 2022 - 15:01

Pierre Van Der Wee:

Margo
    Ook voor jou en je naasten een gezond en een voorspoedig 2022 .
    En voor daar heel veel Suskes met je werkzaamheden.
    Ik hoop jou en de rest van onze vrienden gauw
    te mogen ontmoeten onder het genot van een
    Neutje ha ha .

Werk ze en tot ziens

• 05 Januari 2022 - 16:15

Dorien Donders:

Voor jou ook de beste wensen Margot! En geniet van Afrika!
    Mooi geschreven verhaal weer

• 05 Januari 2022 - 16:41

Silvia:

Hoi Margot, de beste wensen voor 2022 maak er iets moois van in het door jou zo geliefde Tanzania. Geniet er van.
    Lieve groet, Sil

• 05 Januari 2022 - 18:09

Maarten:

Hoi Margot,

ook voor jou de beste wensen! Ik wens je weer een heel prettig verblijf in Tanzania
    groet,

Maarten

• 05 Januari 2022 - 19:42

Coby Heemskerk:

Margot jij ook een heel goed 2022! Dat je maar weer veel moois mag beleven!

• 05 Januari 2022 - 19:45

Yvette:

Wat een heerlijk verhaal weer Margot! Ik lees het hier op de CCU en ben jaloers.

Voor jou ook de beste wensen!

Heel veel liefs xx

Yvette

• 05 Januari 2022 - 20:20

Yvette T:

Hi Margot, ook voor jou een gezellig 2022
    Succes met 't schooltje en een prettig verblijf.
    Blijf Gezond!
    Groetjes

• 06 Januari 2022 - 08:42

Noortje :

Voor jou ook een heel mooi, liefdevol en gezond 2022. Wat een lekker begin van het jaar in Same. Groet ze van me en heel veel plezier weer in de bergen.
    Keep up the great work!!

• 06 Januari 2022 - 11:50

Jan Paulussen:

Allereerst de beste wensen ook voor jou. Hahaha... zit de tijd in Nederland er alweer op!? Geniet ze van je fijne tijd daar. Ik ga morgen weer terug en Birgit komt een maand later. Ze wil nog wat tijd hier voor Oma spelen. Qua Corona kom je daar wel van de regen in de drup maar is denk hetzelfde gevoel wat jij met de Kilimanjaro hebt, heb ik met Psiloritis.

• 06 Januari 2022 - 18:36

Sjef En Annelies:

Habari Margot,
    Ook voor jou de beste wensen en ga maar weer lekker genieten daar boven op de berg. In gedachten bij jou. Een lieve groet voor iedereen daar. Succes met alles