Schaamteloos vliegen, de wereld rond. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Schaamteloos vliegen, de wereld rond. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Schaamteloos vliegen, de wereld rond.

Blijf op de hoogte en volg Margot

30 Juli 2022 | Tanzania, Same

Het is inmiddels drie maanden geleden dat ik uit Tanzania vertrokken ben. Uit de grond van mijn hart dank ik de Nederlanders dat ze zo massaal op reis zijn gegaan, want intussentijd heb ik er zoveel gerepatrieerd dat ik opgeklommen ben tot de platinum status bij de KLM.

Echt met heel veel plezier ben ik de wereldovergevlogen. (Sorry voor de mensen van de vliegschaamteclub..)

Nu gaan we weer eens in Afrika kijken en twee nichtjes zullen me vergezellen. Ondoenlijk om de KLM hoofdprijs te betalen in het hoogseizoen €1700,-voor deze studentes, dus gaan we het B-traject in.

We besparen €1000,- als we vliegen van Brussel naar Wenen naar Ethiopië naar Kilimanjaro.

Helaas, op Zaventem gaat het al mis!. Renske wordt niet toegelaten op de vlucht!

Wat een drama. Haar droom verandert in eeeen nachtmerrie. Ze had er zo naar uitgezien. Haar paspoort was niet precies meer nog zes maanden geldig. 16 jaar, we moesten haar alleen achterlaten. Bijna was het gelukt dat ze een paar dagen later kwam. Maar helaas, alle vluchten zaten vol.

Adis Ebaba ligt op 2350m hoogte en de hoofdstad van Oost-Afrika. Het was er best koud, maar staat bekend om zijn goede koffie. Dan door, over de evenaar naar Kilimanjaro.

Het was weer een warm welkom in Tanzania, als enige vliegtuig op de luchthaven aankomen, de visumceremonie, de customs die weer eens lekker door je koffer graaien in de hoop een zakcentje te kunnen bijverdienen en trouwe Charles die ons op stond te wachten.

Het is winter in Afrika, zo'n 22 graden, heel fijn.

In Moshi vertoont het straatbeeld alle geuren en kleuren van Afrika, met op de achtergrond de besneeuwde top van de Kilimanjaro.

Je waant je als in de film. Veel wandelende winkeltjes die hun waren aanbieden. Betekent een 'schoenwinkel' heeft één of twee paar op het hoofd, vijf paar in de hand. Een 'kledingzaak' is een wandelende kleerkast etc.

Op detrottoirs zitten kleermakers achter hun trapnaaimachines altijd hard te werken.

Keurig opgestapelde bergen sinaasappels en avocado's in de fruitstalletjes langs de weg.

Tientallen tuk-tuks racen door de straten, links en rechts gepasseert door bromfietsen. Daartussen lachende schoolkinderen die altijd in zijn voor een oefeningetje Engels of alles wat enige aktie voortbrengt.

Rijkelui's Landcruisers, volgepropte minibusjes en ronkende lange-afstandsbussen doorkruisen de stad.

Etensstalletjes geven rookpluimen enkleurig geklede vrouwen, dik van de ugali, banjeren over de trottoirs.

We maken een fietstocht met een gids rondom Moshi en rijden zo de suikerrietplantages in. Deels wordt er machinaal geoogst, deels nog met de hand.

We bezoeken een 'steenfabriek', zeven dagen liggen de stenen in een handgemaakte oven, dan heb je topkwaliteit. Earthqwake-proof zeg maar.

We rijden langs een wildwaterrivier, prachtige oude baobab bomen, de wortelwasplaats en het oude stationnetje waar sinds twee jaar weer een trein stopt. En steeds op de achtergrond de Kilimanjaro.

De volgende dag gaan we zuidwaarts. Op weg naar Same stoppen we in Mgagao waar de veemarkt van de Masai is. Aangezien we daar vrienden hebben gaan we die even groeten. Trots leiden ze ons rond. Een koe kost €400,-, een geit €40,-.

En deze mannen houden wel van een goed stuk vlees dus mochten we mee bbq'en. Prima geitepootje op.

Toch heel bijzonder om zo diep in Afrika te zijn en geen enkele tourist te zien.

In de minibus naar Same, tezamen met 25 Masai en nog veel meer kippen gingen alle handen door het haar van Fleur om te voelen of het wel echt was. Zoiets hadden ze nog nooit gezien.

Binnenkort naar Kighare om nog veel meer avonturen te beleven. Daar wachten onze kinderen op ons. We hebben ze al aan de telefoon gehad. Ook hier is het vakantie nu. Extra ingelast vanwege een volkstelling. Geschat nu: 60 miljoen! Over 10 jaar verwacht: 90 miljoen!

Altijd pole pole hier, behalve met het maken van kinderen..

So far, so good. Maar toch missen we ons nichtje bij alles wat we doen.

Hartelijke groetjes, Fleur en Margot.

• 30 Juli 2022 - 20:19

Coby :

Ah wat sneu dat ze niet mee kon! Dan moet je wel nog een keer!
    Ayo!

• 31 Juli 2022 - 07:29

Bertus :

Dag Margo,
    Wiens deze Margo ook al weer! Oh ja !
    Leuk van je te horen, veel plezier.
    Inmiddels opnieuw mobiel maar nu met scootmobiel.
    Nog steeds in pretnison behandeling en ben positief gestemd over m’n gezondheidssituatie, in huis aan de zuurstof machine en buitenshuis, inmiddels met scootmobiel en zuurstof tankje waar ik 2-3 uur mee buiten kan zijn( ik doe dat al 2 dagen)!
    Ik kan alles, en ben super gelukkig vanwege jouw repatriëring en verzorging. Ga weer yoga doen en heb fysio aan huis, hartelijke groet, Bertus Hulleman.

• 31 Juli 2022 - 08:29

Dorien :

Fijn Margot dat je weer in je tweede vaderland bent!
    En fijn voor je nichtje dat ze reist met een tante die al zoveel uren in Afrika heeft liggen!
    Veel plezier weer en ik hoop dat alles naar wens gaat op jouw schooltje!
    Groetjes Dorien

• 31 Juli 2022 - 10:34

Margriet :

Wat een mooie beschrijving. Reis weer helemaal met jou mee!
    Zo zielig voor jouw nichtje!

• 31 Juli 2022 - 11:34

Jan Rensen:

Haa, Margot, voor de zoveelste keer elkaar weer misgelopen, komt dit nog ooit goed??? Blijf je uiteraard volgen, waar je ook bent. Succes en geniet er van !!

• 01 Augustus 2022 - 15:05

Cara:

Hallo Margo,
    Mooi om jou reisverslag mee te te beleven.
    Veel plezier met de kinderen op je schooltje!
    Ik ga je volgen Margo...
    Lieve groet van Cara

• 02 Augustus 2022 - 18:13

Marjorie:

Ha Margot, te gek hoor, weer in Tanzania. Maar dat de tickets zo duur zijn, is echt balen. Ik wilde binnen nu en een maandje of 4 ook afreizen, maar misschien moet ik nu eerst in jouw repatrieervoetsporen treden. Wil je iedereen in Same heel veel groeten doen van mij. En als je voor Khigare nog wat nodig hebt, hoor ik het graag.
    Als je weer terug bent wil ik graag afspreken met je, dus laat maar weten.