10 jaar Tanzania,. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu 10 jaar Tanzania,. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

10 jaar Tanzania,.

Blijf op de hoogte en volg Margot

21 Maart 2022 | Tanzania, Same

En dat gaan we vieren! Een jubileumreis zo gezegd.

Twee van m'n drie broers vergezellen me deze keer. Ook zij waren precies tien jaar geleden me komen opzoeken, toen ik voor de allereerste keer naar Same Hospital werd uitgezonden voor drie maanden.

Veel avonturen hebben we toen samen beleefd. Eigenlijk is het een wonder dat we dit nu nog kunnen navertellen. We waren opgelicht door onze safari-gidsen en bijna dood doordat op een pikdonkere weg naar Arusha de auto het plotseling begaf, naar later bleek omdat er een gat in de benzinetank zat.

Maar hebben daardoor ook heel veel geleerd, gezien en gedaan.

En we zijn nu ook tien jaar wijzer inmiddels, dus vol vertrouwen gaan we de komende week tegemoet.

De bedoeling is om van Moshi naar Kighare te fietsen. Een offroad avontuurtje, fietspaden bestaan hier natuurlijk niet.

Google, Garmin en een gids zijn de begeleiders. Er wordt geslapen in plaatselijke accomodatie. Zelf fiets ik maar één dag mee, aan mij de uitdaging om alle koffers en tassen in de bus naar Same te krijgen.

Blij dat we deze tien bonusjaren nog gekregen hebben. (We hopen op meer natuurlijk).

Zoveel vreugde beleefd aan de innige band met de Tanzanianen, zoveel geleerd van hun kijk op het leven. De lange discussies en het gefilisofeer. Omdat het 's avonds donker is, geen tv en computers, vaak geen stroom, maar een uitbundige sterrehemel.

Het altijd alles met z'n allen doen en never a dull moment, er is altijd wat gaande en "burning".

De eenvoud, nooit keuzestress, je eet gewoon iedere dag rijst en bananen. Een douche nemen is kopjes water over je heengooien. Alles gaat pole, pole, geen haast.

We vieren ook de oprichting van de stichting: ' Mount Karmel Foundation' , met als doel de kansarme kinderen van goed onderwijs te voorzien, engelstalig ook, zodat ze later betere kansen op de arbeidsmarkt hebben, goed in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en uit de Circle of Poverty komen.

En dat in een nieuw concept, een dayschool, zodat ze 's avonds in het eigen gezin kunnen zijn en niet ver van huis en haard op kostschool.

Betaalbaar voor iedereen.

Het concept is booming, we hebben al bijna 100 kinderen!

Deze keer gaan we low budget.

Te beginnen in Düsseldorf, dan besparen we €300 per ticket. Onze excuses dat het CO2 onvriendelijker is. Maar de Dreamliner gebruikt 25% minder kerosine, dat wel. Een PCR-test bij een familielid voor een reep chocolade bespaard ook tientalle euro's, een maandsalaris voor een Tanzaniaan.

Een gezellig fietshotelletje midden in Moshi voor €12,- per nacht met airco, balkon en fantastisch ontbijt.

Eigenlijk is thuisblijven met de verwarming aan, op gas koken en rondrijden met de auto veel duurder.

Goedbekeken zijn we economische vluchtelingen dus... haha!

Boven in deze Dreamliner proosten we op de afgelopen 10 jaar en dat er nog vele mogen volgen! En dan hopen we straks na immigration en custom-hobbels zo'n lekkere koude Kili te drinken in Moshi.

Proost! Ook op jullie aller gezondheid!

• 21 Maart 2022 - 10:43

Jantine:

Haha,.thuisblijven is duurder...goed excuus! Heel fijne reis en verblijf weer..10 jaar is een mooi jubileum. Ik ben komende zomer 20 jaar geleden voor het eerst in Same geweest. Misschien moet ik het ook gaan vieren!
    Groetjes
    Jantine

• 21 Maart 2022 - 14:56

Ingrid:

Geniet van deze jubileumreis Margot! De nieuwe stichting is wel een heel mooie kers op de taart..... Daar mogen heel wat Kili biertjes (en altaar wijntjes) op gedronken worden!

Liefs, Ingrid

• 22 Maart 2022 - 11:19

Jan Rensen:

Haa, die Margot, alweer gevlogen...goed werk doe je daar dus alle succes gewenst. Wij zien elkaar voorlopig niet want rond Pasen, 19 april, vertrekken wij met de camper naar Frankrijk en Spanje en komen pas eind juni terug. Goed vooruitzicht!! Maar we blijven jouw reportages volgen!!!

• 22 Maart 2022 - 17:37

Jan Paulussen:

Hoi Margot, Proost of Jammas op zijn Grieks. Veel plezier, geniet ze en heel veel groetjes!

• 23 Maart 2022 - 10:19

Marijke De Jongh:

Marijke

• 01 April 2022 - 11:51

Yvette T:

Hartstikke leuk jouw broers logeren. Wat gaat t daar goed en een nieuwe stichting fijn te horen. Hier verwarming weer 'opkrikken' en op 1 april sneeuwval.. NO JOKE!
    Daar gaan m'n tulpen..
    Succes en veel plezier samen. Groetjes

• 04 April 2022 - 16:43

Hette Teerhuis:

Beste Margot,
    Bij toeval kom ik op jouw reisverslag n.a.v. een ode aan de Baardman, pater Julius Veenboer uit 2016.
    Pater Veenboer was mijn oudoom en een fantastische man. Wij hoorden wel zijn verhalen maar zoals jij het nu beschrijft wordt alleen maar bevestigd wat voor een man hij was. Wij hebben net contact opgenomen met de congregatie om een fotoalbum wat in ons bezit is aan hen over te dragen.
    Hij is in 1996 overleden en is begraven bij het klooster in Gennep. Ik vind het leuk om je verder te volgen. Groetjes.

• 07 April 2022 - 14:04

Henny Oomen De Jongh:

Hallo Margot, blij dat ik het verslag weer krijg, met verhuizing en drukte was de hele side weg.prachtig die verhalen en foto’s ,dankjewel, lieve groetjes ta tante. Henny