Google. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Google. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Google.

Blijf op de hoogte en volg Margot

07 Oktober 2019 | Tanzania, Same

Wat zou ons leven zonder Google zijn? Je kunt het je haast niet meer voorstellen. Deze zoekmachine maakt sinds 21 jaar deel uit van ons leven. Sinds 2002 is er een nederlandse versie.(Dit heb ik natuurlijk even gegooled!)

Zowat alles is te Googlen. Ook nog eens in alle talen. Maar Google weet ook veel van ons. Bijvoorbeeld precies waar ik afgelopen jaar geweest ben, alle plaatsen die ik heb bezocht. Op zich geen oninteressante tijdlijn.
En als ik ergens ben meteen suggesties wat er de highlights zijn, of de taal aangepast moet worden en ga zo maar door.

Google wijst ons de weg van A naar B via Google Maps, hoeveel tijd je erover doet met de auto, trein, bus, fiets of lopend.

In het ziekenhuis mogen we tegenwoordig onze telefoons op zak hebben, ook daar wordt er op los gegoogled door artsen en verpleegkundigen. Het is ons extern geheugen geworden.
Vroeger konden we beroep doen op een tolk, maar nu converseren we via Google Translate met onze buitenlandse patiënten. Hulpeloos liggen ze in een ander, niet altijd vreemd, land in een ziekenhuisbed, ongewis over hun lichamelijke toestand. Google biedt uitkomst

Deze week heb ik nog een woordje gehouden voor een volle kerk hier. Dankzij Google kon ik het deze keer in Kiswahili doen.
Het was muisstil en af en toe harde lachsalvo’s. Vonden ze het grappig of was het de zinsconstructie van Google? God knows!

Deze afgelegen plaats staat nu op Google Maps. Voor de geïnteresseerden: Mount Karmel School Kighare of Kighare Dispensary.
Er bestaat helemaal geen landkaart voor dit gebied. Niemand heeft die ooit gemaakt!

Dan het weerbericht. Je tikt de plaats in waar je bent en tot op het uur het weerbericht in detail. Met de regenkansprocenten, de uren zonneschijn en de windkracht. Zelfs de uv-index. Maar liefst 10 dagen vooruit! Niet meer weg te denken uit ons leven en belangrijk voor de aktiviteiten die we gaan ondernemen.

Hier vallen nogal eens wat tropische stortregens. Het klopt feilloos wat Google zegt.
Maar deze ParePeople leven nog in het pre-Google tijdperk, nooit voorbereidt op hevige regenval. En ik weet zelf natuurlijk hoe dat bij ons vroeger was. We hadden het KNMI dat voorspellingen deed, middels de weerman op het journaal, vooral belangrijk voor de boeren vroeger.
Via de tam-tam hoor ik dat jullie veel regen hebben in Nederland! Herfstachtig dus.

Het is erg gezellig hier, veel reuring en leven in de brouwerij. Vrijdag nog in Same geweest. Er waren op twee plaatsen stukken weg weggespoeld vanwege een hoosbui. Maar gelukkig hebben we een prima Landcruiser.

Gisteren zijn we met onze nieuwe oorbellenwinkel naar de markt gegaan. Maar liefst 10 jonge verkopertjes stonden achter de kraam. We waren de hele week al bezig na schooltijd om oorbellen te maken.
Er was iets te hoog ingezet op de prijs van een paar oorbellen. Na vijf minuten was hij al gehalveerd. Ze wilden natuurlijk boter bij de vis.
Op een mooie zwarte doek hadden we alles zorgvuldig op de grond uitgestald. En een trommeltje voor de opbrengst, al gevuld met wat wisselgeld.
Er waren meer verkopers als klanten. De aanwezige tomaten-, uien- en spinazieverkopers kwamen al snel kijken. En allemaal wilden ze de passpiegels kopen. Jammer, niet te koop.

Na een half uur een stortbui. Google had me al gewaarschuwd en moesten we gaan inpakken. Dan maar naar het café om droog te worden. De winst gedeeltelijk verbrast, maar we hebben een leuke ochtend gehad. En de moraal van het verhaal: proberen een business te maken die niemand anders heeft. Als het ware een gat in de markt te vinden.

Hartelijke groeten uit een gezellig Kighare van ons allemaal.

• 07 Oktober 2019 - 19:28

Dick De Wolf:

Prachtige verhaal weer ,Margot.
    Je doet daar fantastisch werk.
    Veel plezier, geluk en wijsheid.

• 07 Oktober 2019 - 22:00

Din Winkelhuujzen:

Hè Margot
    Leuk verhaal weer.
    Heel veel succes daar met je school en ziekenhuishemd
    Gr din

• 08 Oktober 2019 - 09:19

Mathilde Wester:

Oh, wat heb je het weer leuk Margot! Altijd creatief, leuk voor die kinderen en erg leerzaam!

• 08 Oktober 2019 - 17:57

Henny:

Weer een heel leuk verhaal,je bent lekker creatief bezig met de kids.amuseer je, Henny