Dag Corona! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Dag Corona! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Dag Corona!

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 Maart 2020 | Tanzania, Same

Mondkapjes. Handgel. Hoesten in de elleboogsplooi. Geannuleerde vakanties. De hele wereld is in de ban van het Coronavirus.
Maar Afrika niet.

Vooral in ons Brabant grijpt het nu om ons heen. Besmette collega’s in Breda en weldra zal ook Tilburg op die overzichtskaart staan. Over oorzaken van de Brabantse explosie wordt nog gefilosofeerd. Zijn wij werkelijk waar wat amicaler dan de rest van Nederland?

Op een recente, 13 uur lange reis was het grote vliegtuig te klein toen er een franse jongen met hoge koorts aan boord zat. Iedereen wilde mondkapjes en gaan verzitten. Men was enigszins gerustgesteld toen hij niet hoestte, maar de spanning bleef hangen.
Op luchthavens hangen infrarood detectoren die waarschuwen als mensen koorts hebben en staan ze te scouten op ziek uitziende passagiers.

Italië is een vesting nu, wat zal dat grote economische gevolgen hebben. Israël volgt.

Jullie hadden het waarschijnlijk al begrepen, ik ga er drie weken van tussen. En dan is het virus hopelijk weer weggewaaid uit ons land, de Noordzee op. Waar kan ik nu beter zitten dan in Afrika? Ver van de bewoonde wereld, waar geen blanken komen. Lekker veel buiten, het is er stralend weer! Nog groeten met handen geven en kussen. Huwelijken, feestjes en begrafenissen. Hakuna Matata.
Er zijn filosofiën waarom het virus daar nog niet is. Deze bevolking heeft een grote resistentie, alleen de sterken blijven in leven.
De bacteriën zouden doodgaan boven 25C. Een andere mogelijkheid is dat ze veel buiten leven en niet in kleine ruimtes bij elkaar zitten. Ze gaan nooit op vakantie naar een ander land. En bovenal geloof ik niet dat ze al kúnnen testen.

In ieder geval zal ik de kinderen gaan leren in de elleboogplooi te gaan hoesten, de handen goed te wassen en vertellen over de kinderen in Nederland die als ze hoesten niet naar school mogen. Ik zie nu al die glimlach op hun gezichten! Dan zijn ze voorbereid.

Inmiddels zit ik in de lucht, in een Dreamliner, naar Kilimanjaro. Samen met rozenkwekers en zadentelers, die ik toevallig al vaker getroffen heb. Ben de tel kwijt, misschien de 16e keer in “het Kili-lijntje”! En het blijft genieten, over de bergen, de Middelandse Zee en de woestijn. Men verzamelt de bestekjes voor onze poppenhoek, de wijnflesjes voor het altaar en ook de Holland Herald uit de blauwe vogel gaat mee. En ssst.... één blauw dekentje vanwege het 100-jarig bestaan?

In het ruim zitten mijn drie koffers met een operatieset voor Same Hospital. Laat ons bidden dat dit pakket douaneproof is, het zal weer spannend worden.
Overigens zijn er twee dokters-in-spé uit Groningen voor drie maanden in Same, net gearriveerd voor tropenstage. Woensdag voeg ik me bij hun.
Onze werkgroep ETZ Buitengewone Grenzen gaat ophouden te bestaan. Dus géén uitwisseling van verpleegkundigen meer en geen nieuwe projecten.

Het vorig jaar gestarte kleuterschooltje loopt fantastisch! Er zijn 20 kinderen in januari naar de basisschool in het dorp gegaan, groep 3 zogezegd. Dat is dan wel jammer want om 11 uur worden ze naar huis gestuurd. En lopen vervolgens linea recta naar hun “oude school” die tot 12.30u les heeft..
Dat willen we volgend jaar voorkomen door ook met een groep 3 te beginnen. Als God het wil dat we daarvoor een lokaal kunnen regelen.

Er zijn nu weer 20 nieuwe kinderen, totaal 40 zeer enthousiaste kleuters, met twee lokale leerkrachten.
Het geeft veel levendigheid in het dorp, werk voor de kleermakers, de bakker (bij verjaardagen), Madevushop voor schriften en pennen, werk voor twee leerkrachten en heel veel blije moeders. De vrouwen zijn nog steeds de managers van de gezinnen, werken op het land, de manusjes van alles, wassen, koken, het zijn harde werkers.
Jammer om te moeten zeggen maar de mannen zitten veel aan het bananenbier, slapen hun roes uit, timmeren er op los en hebben losse handjes of zitten onder de grote boom.

In Afrika wel.

Verder ga ik natuurlijk weer naar de ziekenpost voor het ochtendritueel. Mensen inschijven, vital signs afnemen, consultatieburo en ondertussen de wachtende kinderen leren puzzelen, knippen, tekenen. Dan hoeven ze niet domweg voor zich uit te staren.

Zodadelijk gaat onze Dreamliner landen op Kilimanjaro Airport. Gelukkig is het volle maan, worden we nog iets bijgelicht.

En maar hopen dat de sprinkhanenplaag hier wegblijft. Het is bizar, maar in Kenya aan de andere kant van de Kilimanjaro hebben ze er veel last van. Misschien toch de kou die hen tegenhoudt? Wie zal het zeggen.

Onbevangen en helemaal klaar voor nieuwe avonturen ga ik drie weken in quarantaine in de Bananenrepubliek. Mocht het voor jullie te koortsig worden daar, wees welkom!

in Afrika!

Iedereen veel sterkte!

High Five!

Dag Corona!

• 11 Maart 2020 - 07:06

Jan:

Hoi Margot,
    Fijn dat je weer daar bent. Heel veel genieten van je tijd daar en je quarantaine.
    Groetjes van ons vanuit Australië en wij moeten volgende week terug, nog zien of we Brabant in kunnen?!
    Corona is hier ook gesprek van de dag en zover ik weet krijg je er geen diarree van maar hier wordt massaal toiletpapier gehamsterd. Geen rol in welke supermarkt dan ook te vinden.
    Gelukkig kunnen jullie bananenbladeren gebruiken.
    Kijk uit naar je verhalen weer of Brabant of op Kreta kijken waar we binnen mogen.

• 11 Maart 2020 - 08:45

Marjorie:

Hoi Margot, wat heerlijk , weer daar naar toe. volgend jaar kom ik ook weer, ik kijk er naar uit. Heb een fijne tijd en doe iedereen de groeten van mij. Op de diocese, als je daar komt, in SDH en natuurlijk father Emanuel, de dokters en nurses in Kighare.

• 11 Maart 2020 - 11:18

Jan Rensen:

Hoi Margot!! Wereldreizigster en wereldvrouw!! Alweer weg en deze keer naar overbekend terrein, het is je gegund!! Maar 't is ook wel gewaagd want wie zegt jou dat je geen corona hebt en daar IEDEREEN aansteekt. Slecht scenario maar ja, 28 verpleegkundigen van het ETZ besmet en onze receptie was wel een ideale doorgeefster van het virus. Hoeft niet maar 't is niet uit te sluiten. Hopelijk loopt 't met een sisser af. Maar goed, heel Brabant zit bijna op slot, wij gisteravond met de trein naar Utrecht voor de Tina Turner musical, we voelden ons bijna schuldig. Er is een oproep om sociale contacten zoveel mogelijk de komende dagen te beperken.....vanavond gaan we met Jo en Irma uit eten.....Verder zijn heeeeeel veel evenementen afgelast, voetbalwedstrijden gaan niet door , etc. Eerst bijna een maand kutweer en nu dit nog eens. Ben dus maar begonnen aan een puzzel van 2000 stukjes, haha.
    Nou Margot, geniet ze weer daar en ik zie uit naar je verslagen. Groeten en een omhelzing en kus, ja, op afstand kan dat allemaal, doei!!
    Jan Rensen.

• 11 Maart 2020 - 13:58

Ton Pulles:

Hoi Margot,
    Leuk dat je weer 3 weken naar Tanzania gaat. Ik ga je verhalen weer op de voet volgen en kijk er al naar uit.
    Doe vader Emanuel de groeten van mij,
    Verder hoop ik dat je weer een fantastische tijd hebt daar.
    Groeten, Ton

• 11 Maart 2020 - 22:44

Henny:

Hallo Margot, fijn dat je weer goed aangekomen bent met al je koffers.benieuw wat je weer allemaal mee gaat maken. Hier gaat binnenkort alles op slot ook in Limburg alles afgelast dergelijke saai. Geniet van je schooltje en je vrienden,heel fijne tijd in same.lieve groetjes uit limburg

• 18 Maart 2020 - 16:34

Marijke:

Hallo Margot intussen ben je weer helemaal op je stekkie i
    Hier is het spannend aan de overkand van mijn woning ligt het 2steden ziekenhuis waar veel mensen
    Het corono vierus hebben kinderen niet naar school huiswerk mee naar huis kroegen en eetgelegende dicht
    Misschien kunnen we eens nadenken wat we hier allemaal normaal hebben en in afrika niet
    Margot goed wat je probeerd in Afrika op te zetten blijf ervan genieten en hopenlijk is de virus als je terugkomt onder controle.Geniet dar nog van je schooltje en andere bezig heden
    Nog fijne dagen en goede reis terug

• 18 Maart 2020 - 22:30

Loeks:

Hallo Margot,
    Al hoog in de bergen. En nog geen verschijnselen? Hier schrikt iedereen van elke kuch en niesbui. In twee weken tijd is er een andere werkelijkheid. Jij deed er een uur of 10 over om in een nieuwe wereld te komen, hopelijk blijft Afrika er van verschoond, want het leed is anders niet te overzien. Hier is vanaf vanochtend 10.00 uur een kamerdebat uitgezonden, waarbij aan het eind onze zorgminister flauw viel. Benieuwd hoe snel het dak van de nieuwe OK in Kighari er op zal zitten. We hebben de financiering toegezegd. Veel plezier daar en ik weet niet of je het erg vindt als je op 30 maart niet terug kunt. Die kans is groot. Schiphol sluit vandaag 5 van 7 pieren en de NS haalt alle intercity's van de rails. Het treinvervoer is met 85% gedaald. Ongelofelijk. Mocht je moeten blijven: veel plezier daar.