Ode aan Bonaire. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Ode aan Bonaire. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Ode aan Bonaire.

Blijf op de hoogte en volg Margot

01 Maart 2021 | Bonaire, Kralendijk

Knalroze flamingo's, duifgrijze ezels, gifgroene leguanen, witte reigers, bruine pelikanen. Schelpenbergen, wit zandstrand, een turquoise zee. Bonaire wat ben je mooi!

De Holygoat, geliefd vanwege zijn vlees, gehaat om z'n vraatzucht, is de Blonaireaanse geit. In de 16e eeuw geïmporteerd door de Spanjaarden. Ze eten alles wat ze tegenkomen, behalve cactussen en hebben wel het eiland nagenoeg kaalgevreten.

Ezels werden een paar eeuwen geleden geimporteerd om als last- en rijdier te werken in de zoutpannen. Ook om drinkwater uit de bron naar de huizen te brengen. Sinds de komst van auto's zijn ze losgelaten en vermeerderd. Hele kudde's lopen over het eiland, je moet echt oppassen dat je ze niet aanrijdt. Uit ervaring kan ik zeggen dat ze gewoon uit vuilnisbakken eten, stiekum in de nacht..

De leguanen doen met hun schubbige huid en gekamde rug denken aan pre-historische tijden. Ineens zitten ze op het strand, pootjes omhoog alert rond te kijken. Zowiezo bij bepaalde rotsen en stranden hier voel je je even in de oertijd of de Indianen met pijl en boog zo uit de grot zullen komen. Let wel, het zijn echt geen overbevolkte stranden hier, vaak ben je de enige..

In de lucht hebben we de soms rakelinks over je auto overvliegende flamingo's, witte reigers en pelikanen aan zee. Zo mooi, ook als je wat rond rijdt over het eiland de grote groepen flamingo's door de brakke meren te zien stappen. Hoe meer garnaaltjes ze gegeten hebben, hoe rozer ze zijn. Als je een foto wilt maken sprinten ze gauw weg. Ze zijn schuw voor mensen. Overigens zo'n feestje om hier gewoon rond te rijden! Prachtige kustwegen langs kleine baaitjes, langs de zoutpannen met de zoutbergen, de kitesurfstranden, de woeste oostkust waar de zee op de rotsen beukt, de windsurfstranden, de mangrovebossen, de indianenrotsen. En de benzine kost slechts 50 cent per liter... Zo schitterend alles op dit eiland. Gecombineerd met de zachtaardige bevolking, alles op het gemak. Ofschoon er wel hard gewerkt wordt in het ziekenhuis.

Het stadje Kralendijk met Fort Oranje en de fel gekleurde huizen. Altijd bijzonder als er een grote boot aan de kade ligt die gelost en geladen moet worden. Of een miljoenenjacht (en je uitgeven voor de eigenaren, wat we dan wel eens doen, haha) Bij de gezellige restaurantjes die hier gewoon open zijn tot middernacht. Laatst zijn we zelfs naar de plaatselijke bioscoop geweest. Dan iedere dag natuurlijk die gouden bal hoog aan de hemel, iets waar jullie vaak naar snakken. Gelukkig is het deze maanden wat draagzamer met 28C, in december was het erg heet. Maar de passaatwinden maken het zeer aangenaam.
Overigens is het surfparadijs bij Jibe het mooiste ter wereld. En daar ben ik gewoon lid van de surfclub! 100% genieten hoor.

Maar alle superlatieven verbleken bij het onderwaterleven hier! Vanaf de kant zie je de vissen al uit het water springen. Het is één groot aquarium . Meteen vanf de kant zwem je een andere wereld tegemoet. Een soort huiskamertjes met koralen bankstellen voor de prachtig gekleurde vissen zwem je binnen. Grote families zwemmen je onderlangs en van opzij voorbij. Je kunt even aansluiten en deel uitmaken van zo'n familie. Daarvan hebben de prachtige paarsblauwe "doktersvissen" mijn voorkeur. Plotseling veranderen ze van richting alsof ze een nóg mooier bankstel hebben gezien. Ik vergelijk ze met groepen Afrikaanse kinderen die over elkaar buitelen en af en toe ruzie maken. De zon die door het water op de witte zandbodem schijnt maakt er helemaal een kleurenspectakel van.
Het koraal is hier nog nauwelijks aangedaan en behoort tot het mooiste ter wereld. Ik nodig iedereen uit te komen kijken in dit paradijs. Slechts nog enkele Covid-besmettingen. Zelf ben ik inmiddels gevaccineerd. Maar voor degenen die ook graag willen, als je hier langer als 4 weken toerist bent mag je ook gevaccineerd worden, ongeacht leeftijd. En ik kan je vertellen het is echt geen straf om hier vakantie te vieren..

Vooralsnog wordt er nog steeds 40 uur per week gewerkt. Over de vraag of ik nog wilde bijtekenen heb ik niet lang na hoeven denken, dus ik blijf een maandje langer. Kom met Pasen pas terug in Nederland. Bijna iedere dag komt de blauwe vogel hier aanvliegen recht boven het strand. Zó blij dat ik nog niet in hoef te stappen. We hebben het gezellig met ons medisch team en het voelt wel zeer bevoorrecht om voor vier maanden op een tropisch eiland te mogen wonen en werken. Wij denken veel aan jullie en hebben met jullie te doen. Nu pas mogen de middelbare scholieren één dag in de week naar school... avondklok.... zo'n andere wereld..

Ik zag een mooie spreuk hier: Heaven can wait, this is Paradise! En zo is het!

Bon Bini Bonaire!

N.B.: Ik krijg veel vragen hoe het in Tanzania is in Coronatijd. De president ontkent dat er Corona is en van vaccinaties krijg je "dierlijke componenten"in je DNA. Niet doen dus. Dus die wind waait er over, kinderen naar school, mensen naar de shamba's en toeristen blijven weg.

  • 01 Maart 2021 - 21:57

    Peter Aarts:

    Hallo Margot. Wat een mooi verslag heb je weer geschreven. Bij het doorlezen beleef ik weer de paar mooie dagen die ik heb doorgebracht op Bonaire. Ik heb ook geen moment getwijfeld aan het antwoord wat je zou geven, toen je gevraagd werd om nog een maand langer te blijven.
    Betreffende de "blauwe vogel" die bijna dagelijks te zien is voor je: Ik zie veel bemanningsleden momenteel, die hun neus laten zien om er een swab in te laten stoppen en die daarna richting Bonaire, Aruba of Curaçao vliegen. Allemaal vertellen ze er naar uit te kijken om weer voet te zetten op een van de eilanden. Ik wens je bij deze nog 4 mooie weken toe, waarbij je naast het werk nog veel kunt genieten van het prachtige eiland en de gastvrije bewoners.

  • 02 Maart 2021 - 11:56

    Jan Rensen:

    Ja, Margot, ik wist al via whattsapp dat je een maand hebt "bijgetekend", da's geen straf daar. En ja, ik kan er veel woorden aan vuil maken maar er is maar 1 woord wat de lading dekt; PARADIJS en ik weet dat je veel medelijden met ons hebt . Doei !!!

  • 02 Maart 2021 - 18:36

    Sjef En Annelies:

    O, wat heerlijk, weer een maand erbij. Het is je gegund. Geniet er maar lekker van en als je weer terug bent is het hier heerlijk voorjaarsweer. Groetjes van ons

  • 03 Maart 2021 - 19:01

    Ton Pulles:

    Leuk Margot dat je nog een maandje mag blijven.
    Zo te zien vermaak jij je daar prima.
    Wat jammer dat ik niet die repatriëringsvlucht naar Bonaire heb gekregen. Ik ben echt wel een beetje jaloers op Peter.
    Maar van de andere kant gun ik het hem ook wel hoor.
    Geniet nog van je laatste maand

  • 08 Maart 2021 - 17:49

    Henny Oomen:

    Hallo Margot, fijn dat je naast je werk ook weer volop kunt genieten van zon, zee, en alles wat het land te bieden.Het heeft ook altijd op mijn Bucket list gestaan om een daar naar toe te gaan,helaas nu te laat! Geniet er nog maar een beetje van. Lieve groetjes ta tante, henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 204549

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: