Flower en Rosie - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Flower en Rosie - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Flower en Rosie

Blijf op de hoogte en volg Margot

20 Augustus 2021 | Tanzania, Same

De dokter is ziek. Al ruim drie weken. Covid-19 waar hij heel bang voor was. En dan speelt de hoofdzuster voor dokter. Maar zonder dokter is onze dispensary geamputeerd.

De Coronazorg staat hier nog in de kinderschoenen. De vorige president ontkende glashard het bestaan, de nieuwe probeert alles op de rails te zetten en heeft vaccins besteld.

Er zijn overal handenwasmogelijkheden en ze kennen het gebruik van sanitizers. Mooie zelfgemaakte mondkapjes dragen ze, zelfs schoolgaande kinderen. Wel meestal om de kin hangend en niet verschonend.
Maar dan, een Afrikaan is nooit alleen. Met zoveel in een hut wonend, nooit privacy, 70 kinderen op elkaar in de klas, nauwelijks ventilatie.

Honderden in de kerk, hard zingend. Volle bussen..

Maar er is hoop achter de horizon! 50+'ers mogen een vaccinatie halen! Janssen!

In mijn kantoortje op de dispensary probeer ik het kaf van het koren te scheiden. Corona-verdachten zet ik buiten, ver van elkaar, waarbij m'n saturatiemeter en klinische blik leidend zijn.
Eigenlijk kunnen ze beter naar huis in isolatie gaan en thuisblijven, maarja...
Als je in een klein hutje met z'n zessen woont, waar moet je naar toe?

Dan wordt er gevraagd of we met een opgenomen patiënt, mannenzaal, naar Same gaan met ambulance voor longfoto, 'hartproblemen'.
Eerst maar even voorkijken voordat we 2 uur gaan hobbelen.

Een naar adem happende man tref ik aan. Sat. 60%. Als dat geen Covid is..

Vijf zelftest heb ik meegenomen en de eerste gaat eraan! Hartstikke positief! Aan onze zuurstofmachine. Grrr, wat hebben ze dit gemist!
Tóch naar Same voor de longfoto, dus van de zuurstof af. Een kwartier later overlijdt hij in de ambulance, familie erbij. Twee dagen later begrafenis, honderde mensen..Grrr

Ondertussen dansen en springen Flower (Fleur) en Rosie in het rond met onze kleuters. Tenminste wat vrolijkheid!
Zij spenderen hun schoolvakantie om hier te komen en hebben flink gespaard voor de dure reis.

De juffen zijn zo enthousiast met deze input dat ze in hun vrije tijd ook naar de klas komen.
Dus er wordt geknipt, geplakt, gepuzzeld, alles is nieuw voor de juffen en kinderen.

Mooie werkjes mogen ze mee naar huis nemen.
We vieren verjaardagen en spelen ook veel buiten. We leren ze plastic rapen, tanden poetsen, handen wassen en wat al niet meer.

Om 15.45u komt de basisschooljeugd aangerend en gaan ze ook die bezighouden. We bezoeken de kinderen in de hutten thuis, zeer bijzonder voor ze om zo een kijkje te nemen in deze zo andere cultuur.

En Sister Flower voetbalt iedere avond 2,5u, tot ná zonsondergang en Sister Rosie is voor het creatieve.

Hartelijke groet van Sister Flower, Sister Rosie en Sister Margot.

• 20 Augustus 2021 - 17:30

Ton Pulles:

Wat een heftig verhaal Margot. We moeten helaas constateren dat het heel veel uitmaakt waar op de wereld je Corona krijgt.
    Wat leuk dat je hulp hebt gekregen van Fleur en Rosie.
    Je bent goed bezig daar.
    Groet, Ton

• 20 Augustus 2021 - 18:41

Paul:

Hey Margot
    Leuk weer iets te lezen van je! Is de bouw van het zhs al klaar?

• 21 Augustus 2021 - 11:20

Jan Rensen:

Hee, Margot !!! Eindelijk dan een bericht maar ik weet dat je het daar razend druk hebt. Is flink aanpoten zo!!! Hoe lang blijf je nog weg ?? En staat de volgende reis alweer gepland? Ik hoor het graag !! Succes verder daar en hou het gezond !!!

• 22 Augustus 2021 - 13:47

Koen:

Heftig verslagje wel ... heel erg blij met de updates die u altijd neerpent!! Asente sana !!!

• 13 September 2021 - 12:02

Hedwig: