Kleuterjuf. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Kleuterjuf. - Reisverslag uit Gonja, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Kleuterjuf.

Blijf op de hoogte en volg Margot

30 Oktober 2021 | Tanzania, Gonja

Opgewonden kinderstemmetjes in de prille morgen. De zon piept net boven de wolken uit en verwarmt al leķker.
Met uitgestrekte armpjes komen ze op me afgelopen. Ik krijg al kusjes en bloemen onderweg geplukte bloemen of ik jarig ben.

In hun blauw-witte uniformpjes komen ze van heinde en ver aangelopen. Een te grote rugzak bij, dan kan iedereen in het dorp zien dat je naar school gaat. Er zitten enkel wat flessedoppen in en een schamel schriftje.

Vandaag is het anders. De juffen zijn naar een symposium in de grote stad, volledig uitgedost met kunsthaar en sjieke jurken en Sister Margot is de mwalimu.
Vandaag geen patiëntenzorg, maar kleine kinderen.

Ze zijn een uur te vroeg en kunnen niet wachten. Dus mijn kleine kleutertjes gaan direct aan de slag. De jongens duiken de bouwhoek in of "de winkel", de meisjes halen de poppen uit bed en binden ze op de rug of het hun eigen kinderen zijn.

Ze wanen zich heel druk met huishoudelijke taken, eten geven, wassen, afwassen en daarbij is onze watertafel goud! Zogenaamd gaan ze naar het hospitaaltje met hun kind, kwetteren als vogeltjes en hebben zowaar een poppenmoederoverleg.

Ze zijn sociaal en je ziet al heel goed de verschillen per kind. De meesten ken ik nu bij naam. Allemaal zijn ze vijf jaar oud.

Wat hebben we al veel bereikt in ons twee-jarig bestaan! In het begin liepen ze over de tafels en hingen als apen in de ramen, maakten veel kapot.
En nu, zelfs het kleine poppenserviesje wordt gekoesterd.

De "aangekochte" groenten uit het winkeltje gaan ze daadwerkelijk klaarmaken, het is echt hilarisch allemaal. We spreken een mengelmoestaaltje, mijn Swahili is nog niet wat het moet zijn, maar we begrijpen elkaar goed en er wordt veel gelachen.

We doen een schrijfles en wat fröbelwerk. Hamertje Tik doet het ook altijd goed. (5 sets inmiddels)
Met een gezellig muziekje erbij is het een prima sfeertje. Een gepensionnerde lerares komt ook nog helpen.

Twee uitverkorenen mogen hun verjaardag vieren en dat gaan we doen in ons pannekoekenrestaurant.
Wat een feest! 30 pannekoeken en thee met suiker, ze zijn nog niet verwend met limonade hier.

En dan gaan ze al gauw dansen op de bungo flavour muziek en we hebben weer een onvergetelijk moment!
Op ons grote speelveld bootsen we dieren na, hun favoriete spelletje. Meesterlijk kunnen ze dat, een kudde geiten, varkens, kippen, leeuwen en apen (haha, niet moeilijk voor ze..)
Geen materiaal nodig, ideaal.

We gaan nog bij de nieuwe school kijken. Deze kinderen mogen daar in januari naar toe, als God het wil en starten in groep 3. O wat zijn ze bevoorrécht!
Vorige week is de vlag in top gegaan, het hoogste punt is bereikt.
Dankzij een grote donatie kunnen we verder bouwen en wordt het ongelofelijke toch bewaarheid!

's Middags komen de vier-jarigen. Ze beginnen zelf al liedjes te zingen, maar moeten nog met alles geholpen worden.

Ook zij zijn lekker verwend met oliebollen, thee en bananen. Daar hebben we er genoeg van in deze bananenrepubliek!)

Het heeft lang geduurd, vroeger wilde ik kleuterjuf worden, maar ben destijds afgewezen op mijn zangkwaliteiten.
Dus toch op m'n ouwe dag dit nog eens mee mogen maken, Mungu Asante!

Warme groetjes uit de bananenrepubliek! Het is heerlijk weer hier nu, 28C, beetje wind en supermooie vergezichten hier boven op de berg.

Tot grote hilariteit van eenieder fiets ik tegenwoordig hier rond op een mountainbike, daarover volgende keer.

Margot.

• 30 Oktober 2021 - 14:54

Peter Aarts:

Geweldig Margot. Wat bezorg jij de kinderen daar veel plezier. Mooi dat er verder gebouwd kan worden aan de school. De kinderen zullen je missen als je weer vertrekt naar Nederland.
    Geniet van de tijd die je bij deze kinderen bent.

• 30 Oktober 2021 - 15:29

Ton Pulles:

geweldig leuk om te zien Margot, al die blije gezichtjes. Je maakt daar echt het verschil door al jou inzet. Chapeau.
    Ik geniet enorm van je verhalen en kijk alweer uit naar het volgende.

• 30 Oktober 2021 - 21:43

Sjef En Annelies:

Hoi Margot, weer heerlijk om te lezen. Het is weer volop genieten boven op de berg.
    We kijken uit naar het volgende verhaal. Baadaye

• 30 Oktober 2021 - 21:43

Christel :

Kleuterjuf… je hebt je roeping gemist! Tussen al die blije kinderkoppies ben je helemaal in je element; toch nog maar omscholen en alsnog de Pabo gaan doen?

• 31 Oktober 2021 - 10:09

Jan Paulussen:

Mooi verhaal weer en die blije snoetjes, incluis die van jou. Wij zijn weer voor 2 weken in Nederland sinds vrijdag. Tja, moeten ook voor Oma & Opa spelen regelmatig. Gaat je goed en wacht op het volgende bericht van je.

• 31 Oktober 2021 - 12:06

Marloes:

Je verhalen blijven boeien, ik zie het zo voor me. Je doet waar je goed in bent ook al waren de zangkwaliteiten vroeger niet toereikend, hier werk je met hart en ziel. En dat wat kinderen nodig hebben, zingen kunnen ze zelf als de beste, geniet ervan!

• 31 Oktober 2021 - 13:52

Jan Rensen:

Hoi Margot.
    Woorden schieten te kort om dit mooie verslag te verwelkomen. Je hebt echt je roeping gevonden !! Ga zo door, ik volg je !!
    Jan

• 02 November 2021 - 09:13

Yvette :

Gezellig hè werken met kinderen, zo tevreden en de blije gezichtjes. geeft veel energie .
    Leuke foto's. Veel plezier Margot

• 02 November 2021 - 09:43

Karlijn :

Heerlijk om te lezen en wat super dat het zo goed gaat daar!!

• 18 November 2021 - 18:03

Claudia:

Hoi Margot wat leuk jou verhaal met al jou belevenissen te lezen! En dat al het inzet beloond word!