Full speed forward. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Full speed forward. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Full speed forward.

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 Mei 2021 | Tanzania, Same

Imposant is het gebouw in aanbouw voor het ziekenhuisje. Van heinde en ver zie je de stalen dakconstructie verrijzen. Daaromheen allemaal mannetjes die druk in de weer zijn met metselwn, stenen sjouwen, vrachtwagentjes rijden en zandhopen kleiner maken. Majestueus torent het boven de bananenbomen uit, de nieuwe operatiekamer en nog twee verpleegafdelingen, van Kighare Dispensary. Vier haar geleden met de bouw begonnen. Ondanks de fysieke inspanningen van de dorpsbewoners, zelfs de kinderen werden ingezet om stenen op het hoofd te dragen, stagneerde de bouw wegens geldgebrek. Een delegatie van het TweeStedenZiekenhuis heeft vorig jaar deze locatie bezocht en was onder de indruk van wat er al tot stand was gekomen en zag hoe broodnodig deze operatiekamer is. Alleen al deze week hebben we drie vrouwen in baringsnood naar een ander ziekenhuis moeten brengen en een man met een half afgehakte arm door een bushknife. Die laatste was een hele consternatie voor de wachtende patiënten en één viel ter plekke flauw. Hij kwam namelijk hevig bloedend achter op een bromfiets aanzetten. Gelukkig hebben we hem met gang met onze prachtige ambulance naar een ander ziekenhuis kunnen brengen. Ondanks dat hij heel veel bloed verloren had heeft hij het overleefd. Je kunt je voorstellen dat de auto flink onder het bloed zat, maar na iedere patiënt wordt hij grondig gewassen. Water en mankracht genoeg hier. Die barende vrouwen gaat meestal wel goed, maar dat is omdat we veel bidden en de zuster meegaat met een klein partussetje. Maar het is o zo spannend iedere keer. Dus de delegatie uit Tilburg heeft besloten het laatste geld uit de Stichting te doneren. Met veel dank aan Marga Genemans die een proposal heeft geschreven voor Wilde Ganzen. Dat is gehonoreerd! Wat zijn we daar ongelofelijk blij mee! Akuut gaat men hier nu full speed forward! Zand, stenen en cement komt met vrachtwagentjes de berg op., die meestal wel ergens onderrweg vastzitten in de modder. Het is regentijd en de weg is niet vriendelijk. Arbeidskrachten genoeg hier en alle bouwers zijn local. Zo mooi voor de werkverschaffing! De spirit zit er goed in en het is echt gezellig op de bouw. Je ziet het iedere dag groeien als het bouwen van een toren. Vanuit het geopende raam van de receptie geniet ik mee en regelmatig loop ik over de bouw. Natuurlijk gaan we allemaal eten in het nieuwe restaurant. Ideaal, een oude kerk als chique bouwkeet zogezegd, dat heben jullie zelfs niet! Dus vol bouwvakkers tussen de middag. De timmerman is nieuwe tafels aan het bijmaken, dit gaat nog even duren. We genieten van alle reuring en gaan ook door met het normale leven. Gezellig Moederdagkadootjes gefröbelt deze week met de kinders. 56 kettingharten en envelopjes. Leuke zawadi's. Het fenomeen Moederdag kennen ze en een kadootje geven hoort er nu ook bij. Die moeders werken zo hard hier en zijn de spil van het gezin en eigenlijk de hele samenleving. Gewoon het "zijn" hier is zo bijzonder. Als eindelijk de kinderstemmetjes wegebben en de avond valt, hoor je zuiver nog de geluiden uit de bush. Vogeltjes, insekten en de scharreldieren op het 'erf'. Kippen, eenden, een pauw, de jonge geitjes die gescheiden van de moeders zijn anders worden ze gebeten door de hond van de zuster. Maar nooit auto's of elektrische machines. Mooie vlinders fladderen langs. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.. Maar voor nu weinig op een stoeltje zitten als een echte Afrikaan. Full speed forward met bouw, ziekenhuis en schooltje!

• 10 Mei 2021 - 21:28

Marjorie:

Suuuuper!!!!!!!! Margot. Wat een vooruitgang voor dit prachtige bergdorp. En wat mooi; allemaal samen voor de gemeenschap. Ieder zijn eigen expertise met jou aan het roer. een top meid ben je en ik kan niet wachten om, het liefst samen met jou, een bezoek te brengen en mijn steentje bij te dragen aan jouw dorp. Geniet ervan en werk ze.

• 11 Mei 2021 - 20:48

Christel :

Wat een prachtig project, Margot! Die operatiekamer en verpleegafdelingen zijn zo hard nodig daar. Fijn dat jij ook weer kan helpen en de kindjes zo goed kan vermaken op het schooltje.
    Geniet nog van het mooie weer, al die vriendelijk mensen en de mooie projecten!
    Liefs uit Nederland! Xxx Bas en Christel

• 12 Mei 2021 - 13:33

Jan Rensen:

Ha, Margot, stil going strong daar, wat een activiteiten. De tijd vliegt om, voor je het weet zit je alweer in Tilburg.....
    Ik heb eergisteren m'n eerste Pfizer gehad, nergens last van gehad.
    Da'lijk komen Theo en Maria per fiets vanuit Utrecht hier, dus ik heb alweer uren staan koken/voorbereiden, heerlijk.
    Vanaf 5 juni hebben wij de camper weer, als het weer een beetje meeziti gaan we direct de hort op, haha.
    Nou, veel is er niet te vermelden, het ga je goed, groeten van
    Jan.

• 13 Mei 2021 - 19:31

Marijke De Jongh:

Wat een andere wereld fijn dat de mensen daar ook een beterziiekenhuis krijgen goed werk allemaal

• 15 Mei 2021 - 17:54

Henny:

Hoi Margot, mooi, we zijn weer helemaal op de hoogte! Graag zou ik het ook eens willen beleven. In ieder geval een een heel prettige tijd,lieve groetjes.ta tante.

• 19 Mei 2021 - 12:07

Pierre Van Der Wee :

Hoi Margot hier een berichtje van mij . Jij ben weer op jou vertrouwde stekje in Afrika om weer goedwerk te verrichten, vrouwke jij bent de “ blonde engel “ uit Europa voor die mensen , knap wat jij daar allemaal presteert ik bewonder jou !
    Als je weer eens thuis bent moeten weer snel eens afspreken met de zeiloren ,zodat weer eens bij kunnen kletsen. Janneke en ik zijn een weekje naar haar zoon Jos op Mallorca geweest . Wat zit ik egoïstisch te kletsen , het gaat om jouw wat jij allemaal klaarspeelt , prachtig hoor. !! Wat mooi dat het ziekenhuisje zo gestadig groeit , en jij met de kindertjes weer lekker bezig kunt zijn . Nou hier is het kil en ongezellig weer , maar we moeten het er mee doen ha ha . Groetjes van ons Pierre.