Culinair genoegen. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu Culinair genoegen. - Reisverslag uit Same, Tanzania van Margot Kuijsters - WaarBenJij.nu

Culinair genoegen.

Blijf op de hoogte en volg Margot

03 Mei 2021 | Tanzania, Same

Halleluja! Afrika zit al in het post-Corona tijdperk! Ik denk dat jullie je er nog geen voorstelling van kunt maken.

Als nooit tevoren is er vreugde en blijdschap. Muziek, uitgebreide begroetingen, er wordt gereisd, gewinkeld, open markten en feesten. Begrafenissen en huwelijken. En alles zonder mondkapjes en social distancy.

Er wordt niet meer over gesproken. In het ziekenhuis in Same ben ik geweest. Vorig jaar hadden ze enkele Coronagevallen gehad, maar dit jaar nog niet. Ongekend genieten dus.

En wat een ontvangst! Alsof ik een engel ben en neergedaald uit de hemel, zo voel ik me. Allerlei lekkernijen speciaal voor mij. Iedereen komt groeten en nodigt me uit te komen. Een staande ovatie in een overvolle kerk na een woordje op het podium. Bijna tot tranen geroerd. Wat een warm welkom. De kinderen komen op me afgerend met de handjes omhoog en zeggen op hun beste engels: "we missed you". De mzees lachen hun monden met nog een enkele tand bloot. De moeders met hun prachtige kleurige kleding omhelzen me. Van jong tot oud komen ze zawadi' s/kadootjes brengen aan de deur in de vorm van produkten van het land. Uiteraard betaal ik die, dat is eigenlijk toch wel de bedoeling en ik waardeer deze handelsgeest.

Vervolgens kan ik dan weer alles uitdelen aan de kinderen. Inmiddels pas een week hier en al zoveel belevenissen weer.

Het program is in principe 's morgens de 'voorschoolse opvang' voor de kleuters tot de juf komt. Lekker kleuren, tekenen en bouwen met de kids. Dan een lekker ontbijtje verzorgt door onze housekeeper. Sommigen kennen het verhaal dat zij het leger in zou gaan. Welnu, surprise, ze ging en kwam weer terug! Het leger heeft geen geld voor salarissen, pole sana.
Afijn, daarna naar de Dispensary waar al een hele rij wachtenden staat om ingeschreven te worden, mijn taak. Natuurlijk altijd reuring daar met spoedgevallen en bevallingen. Heel wat kinderen geboren deze week, het was volle maan. Ééntje echt bijna in onze ambulance. We stonden al langs de kant van de weg. Er waren persweëen. Echt een gehannes want het was al donker. Gelukkig al puffend nèt het ziekenhuis gehaald!

Om 16 uur komen de basisschoolkinderen. Dan doen we voetbalwedstrijdjes e.d. en ook de klas wordt weer herbruikt door de meisjes. Dan zijn er twee nieuwe projecten. Een grote verrassing was de opening van een heus restaurant!

Een sublieme vondst om het oude kerkje naast de dispensary deze herbestemming te geven! Zelf Veel vliegen in één klap. Het is een prachtige ruimte met veel licht. Er is al een keuken gemaakt. De timmerman maakt nog tafels bij. De schilder maakt de menukaart. Het naaiatelier steekt ze in een leuk uniform. In de winkeltjes wordt inventaris gekocht. Met een startkapitaal van €300 hebben ze dit al verwezenlijkt. Het enthousiasme spat eraf en de gerechten zijn overheerlijk, dankzij onze topkok Godwin, vader van vier dochters. De rechterhand is Oliva, een lerares nèt met pensioen en vindt niets leukers dan gasten ontvangen. Zo heeft zij een mooie zinnige invulling van haar tijd nu. Dan Christina voor de bediening. Zij verkocht warme thee onder een afdakjeafdakje door weer en wind. Wat is zij ook blij dat ze binnen serveren mag. Over klandizie niet te klagen. De dispensary ontvangt zo'n 50 'zorgvragers' per dag van heinde en ver. Die lusten echt wel iets. De wachtende bromfietstaxi's evenzo. Ook de opgenomen patiënten kunnen meeprofiteren, de verpleegkundigen en de dokter.

Dankzij de goede kookkunsten en de gezellige ruimte om te zitten heeft het een grote aantrekkingskracht ook op de dorpelingen. Uit de kunst dus de gekozen locatie! En de tijd ver vooruit een restaurant in een kerk! Iedereen is bij deze uitgenodigd om hier aan te schuiven! Voor de prijs hoef je het niet te laten, een prachtig geserveerde kop koffie €0,15 en een warme maaltijd voor €0,80. Komt voor jullie alleen een vliegticket bij, maar een PCR test is niet nodig. En een reservering ook niet. Karibu sana! Heel veel groeten van iedereen en van harte welkom in prachtig Tanzania waar we gewoon verder zijn gegaan bij waar we gebleven waren. Volgende keer vertel ik over het andere project en dat gaat over wie er nog meer in het restaurant komen eten?! To be continued...

  • 04 Mei 2021 - 00:09

    Jan Paulussen:

    Weer prachtig om te lezen en duidelijk dat je je daar weer thuis voelt. Dank je voor de uitnodiging om naar Tanzania te komen maar sla het toch even over. Hoewel het restaurant wel erg aanlokkelijk klinkt. Geniet ze!

  • 04 Mei 2021 - 06:59

    Marjorie:

    Hoi Margot,
    Wat geweldig weer. En dat je er zo binnen mag, in dat donkere Afrika. En geen corona?? Is dat werkelijk zo. Tja waarschijnlijk wel, 't ligt ook zo afgelegen, jou Kighare. Niemand reist en komt terug, dus allemaal "schoon". Ik ben echt heel benieuwd wat ik aan ga treffen als ik de volgende keer kom. Ben zoooooooo nieuwsschierig, je hebt er al heel wat teweeg gebracht, lees ik wel. Doe je iedereen die ik ken de groetjes van mij, salamukwa kila mtu. Geniet van je tijd daar en tot het vervolg.

  • 04 Mei 2021 - 11:09

    Jan Rensen:

    Hallo, witte Engel,( ben benieuwd wat ze van Myriam gaan vinden met d'r spierwitte haar, dat moet wel helemaaaaal magisch zijn....). Ja, had niets anders verwacht, je bent en blijft daar de koningin. En terecht, want je hebt al heeeel veel wezenlijke veranderingen daar teweeg gebracht.
    Dat restaurant wordt megapopulair, ik denk dat je nu al aan uitbreiding kunt gaan denken, maar de kok zal dat ws niet aankunnen,haha.
    Wij worstelen hier nog steeds met de koude lente, regen en ijskoude wind. Zelfs fietsen is niet leuk.... Maar a.s. weekend schieten de temperaturen weer ineens sky-high, da's wel het nieuwe normaal, of koud en dan een dag later heel warm, etc. Nou, ik ga tussen de buien door da'lijk weer mijn wekelijkse wandeling met Irma maken. Geniet ze en wat fijn dat mijn zonnebloemen het daar ook goed blijven doen!!!
    DOEI!!!!!

  • 04 Mei 2021 - 13:54

    Marijke De Jongh:

    Wat ben je weer enthousiast leuk en wat word er weer veel gedaan dat samen werken word daar wel gedaan geniet ervan.

  • 04 Mei 2021 - 16:30

    Myriam:

    Zo onze koningin zit weer op haar troon!!! Fijn om te horen dat alles naar wens verloopt en eigenlijk zelfs boven verwachting. Goed om te lezen hoe iedereen zijn steentje bijdraait, kunnen wij nog wat van leren! Hier wordt alleen maar geklaagd en gezeurd terwijl we het zo goed hebben.
    Wij komen een keertje met jou eten in jullie mooie restaurant!!
    Veel plezier met je projecten en tot snel horens!

  • 04 Mei 2021 - 18:57

    Ton Pulles:

    Wat een geweldig verhaal weer Margot.
    Dat restaurant is natuurlijk heel leuk en ik wil daar zeker nog eens gaan eten.
    Wat fijn dat je zo spontaan onthaald wordt.
    Ik geniet er op afstand van.
    Veel plezier nog

  • 05 Mei 2021 - 12:58

    Marga:

    Tjee Margot. Wat ziet dat restaurant er goed uit! En het personeel keurig 'in pak'. Ik ben onder de indruk! En fijn dat het goed loopt. Het is al een paradijs daar boven, maar als dit zo doorgaat wordt het ook nog eens een luxe paradijs. Leuk!

  • 07 Mei 2021 - 23:05

    Henny:

    Weer een mooi verhaal en ook hetpersoneel van restaurant zien er heel vrolijk uit,er is weer veel te beleven hoor ik,lieve groetjes henny oomen

  • 07 Mei 2021 - 23:05

    Henny:

    Weer een mooi verhaal en ook hetpersoneel van restaurant zien er heel vrolijk uit,er is weer veel te beleven hoor ik,lieve groetjes henny oomen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Beste lezers, Gedurende inmiddels 6 jaar kom ik geregeld in Tanzania en schrijf ik over mijn belevenissen. Reizen jullie in gedachten met me mee?

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 204558

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 31 December 2023

Tanzania 2023

01 Januari 2022 - 31 December 2022

Tanzania 2022

01 December 2020 - 01 April 2021

Reizen 2021

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Tanzania 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

Tanzania 2019

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Tanzania 2018

18 Januari 2017 - 22 Februari 2017

Terug naar Tanzania 2017

13 Januari 2016 - 24 Maart 2016

Tanzania, Same 2016

21 November 2013 - 09 December 2013

Terug naar Same

12 Januari 2012 - 11 April 2012

Alleen naar Same

Landen bezocht: